forum241 - page 64

meydana gelen felaketlerin %64’ü hava ve
sıcaklığa bağlı olarak gelişti, 20 binden fazla
kişi hayatını kaybetti ve gıda üretimindeki
düşüş AB’de büyük kaygı yarattı. Aynı şekil-
de, küresel çevre sorunlarının mevcut eko-
nomi politikalarına, sosyal hayata ve “in-
san sağlığına” etkisinin AB sınırları içinde
artması, hâlihazırda bulunan Avrupa 2020
Stratejisi’nin hedeflerinin bağlayıcılığının
sürmesi, üye ülkelerin ekonomik kriz orta-
mına girmesiyle AB içinde bazı önemli ya-
pısal reformların yapılması gereksiniminin
artması ve Haziran 2012 tarihinde gerçek-
leşen Rio+20 Zirvesi’nde “küresel vizyon”
eksikliğinden bahsedilmesi program içeri-
ğinin hazırlanmasında önemli rol oynadı.
Mevcut durum, bu gelişmelerin ve özel-
likle ekonomik kriz ortamının yarattığı ya-
pısal reform gerekliliğinin belirginleşmesiy-
le, yeşil ekonomi gibi AB için yeni fırsatlar
sunması beklenen modellerin geliştirilme-
sinin uzun vadede gündemde kalacağı ön-
görülüyor. Programda ayrıca iklim temelli
hedeflerin gerçekleştirilmesinde gerek AB
gerekse üye ülkelerin sorumlulukları da ta-
nımlanıyor. Programın bütçe içeriği ise 7-8
Şubat 2013 tarihleri arasında Devlet ve Hü-
kümet Balkanları Zirvesi’nde kabul edilen,
AB’nin 28 üye ülkesi için tasarlanan 2014-
2020 Çok Yıllı Mali Çerçevesi (Multiannual
Financial Framework/MMF) dâhilinde ele
alınıyor. Tablo 1’de büyüme ve doğal kay-
nak kullanımına ilişkin Mali Çerçeve’de be-
lirtilen harcama ödenekleri yer alıyor. Tablo
I’deki ödenekler Mali Çerçeve’nin sadece iki
bölümünü oluşturuyor.
ATIKTA 72 MİLYAR EURO TASARRUF,
400 BİN ÜZERİ İŞ
Program kapsamında doğru ve tam ola-
rak uygulanan atık yönetimi sonucunda AB
genelinde 2020 yılına kadar yıllık 72 milyar
Euro tutarında tasarruf sağlanacağı belir-
tiliyor. Aynı şekilde, geri dönüşüm teknik-
leriyle de 42 milyar euroluk tasarruf elde
edilebileceği belirtiliyor. Program, karbon
salınımını azaltacak yeni büyüme modeliy-
le 400 binin üzerinde yeni iş imkânlarının
AB’yi beklediği tahmin ediliyor.
TÜRKİYE İÇİN ÖNEMİ
AB Çevre Politikası, sürekli değişim
içinde olan ve uzun vadede entegre çevre
yönetimi çerçevesinde bir çok farklı politika
alanını aynı amaç doğrultusunda birleştiren
nitelikte. AB çevre politikasının dinamikle-
ri, üye ülkelerin çevre performanslarına da
ciddi oranda şekil verebiliyor.
2020 yılının çevre politikasının çerçevesini sunan yeni ÇEP,
özellikle düşük karbon ekonomisi çerçevesinde, “çevresel sorun
riski en az olan üretim” modeliyle “en az tüketime yönelten”, tü-
ketileni de geri dönüşümlü olarak geri kazandıran hedefleri içe-
riyor. Bu bağlamda, Avrupa 2020 hedeflerine paralel nitelikteki
7’nci ÇEP, aday ülkelere de bir anlamda çevre koruma ve iklim
değişikliğiyle mücadelede önemle üzerinde durulan çalışmaların
çerçevesini sunuyor. AB’nin uzun vadede ne tür bir seçenek doğ-
rultusunda hareket ettiği, aday ülke tarafından da takip edilmesi
gereken bir husus olarak önem taşıyor.
Türkiye’nin çevre ve özellikle iklim değişikliği kapsamındaki
ulusal vizyonu ve hedefleri İklim Değişikliği Strateji Belgesi’nde
ve İklim Değişikliği Eylem Planı’nda şu şekilde ifade ediliyor:
“(…) Ulusal vizyonu; iklim değişikliği politikalarını kalkınma
politikalarıyla entegre etmiş, enerji verimliliğini yaygınlaştır-
mış, temiz ve yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımını ar-
64
EKONOMİK
FORUM
AVRUPA BİRLİĞİ
2014-2020 Çok Yıllı Mali Çerçevesi’nde Harcama
Ödenekleri (2011 fiyatları, milyon euro)
Harcama Ödenekleri
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
1. SMART Büyüme
60,283 61,725 62,771 64,238 65,528 67,214 69,004
1.a. Büyüme, istihdam için
rekabet gücü
15,605 16,321 16,726 17,693 18,490 19,700 21,079
1.b. Ekonomik, sosyal ve
bölgesel uyum
44,678 45,404 46,045 46,545 47,038 47,514 47,925
2. Sürdürülebilir Büyüme:
Doğal kaynaklar
55,883 55,060 54,261 53,448 52,466 51,503 50,558
Kaynak:
Avrupa Komisyonu**
1...,54,55,56,57,58,59,60,61,62,63 65,66,67,68,69,70,71,72,73,74,...132
Powered by FlippingBook