T
OBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu ve Gıda, Tarımve Hayvancılık Bakanı Faruk Çelik’in
katıldığı toplantıda, fırıncılık ve ekmeğe ilişkin konular ele alındı. Toplantıya Hisarcık-
lıoğlu ve Bakan Çelik’in yanı sıramilletvekilleri Nejat Koçer, ErdoğanÖzegen, Ebubekir Bal,
Galip Ensarioğlu, TOBB Yönetim Kurulu Sayman Üyesi Faik Yavuz, TOBB Yönetim Kurulu
Üyesi Yahya Toplu, Türk-İş Başkanı Ergün Atalay, Türkiye Fırıncılar Federasyonu Başkanı
Halil İbrahimBalcı, fırıncılar ve Gıda, Tarımve Hayvancılık Bakanlığı bürokratları iştirak etti.
39
EKONOMİK
FORUM
lerini birleştirsin istiyoruz. Burada da KOS-
GEB desteklerine ihtiyaç duyuyoruz” diyen
Hisarcıklıoğlu açıklanan raporun sigortacılık
sektörü ve sigorta acenteliği mesleğinin yol
haritasını çizeceğini anlattı.
"Öldük, arkamızdan
Fatiha okuyan yok"
Sigorta primi içerinde acentelerin payının
2006 yılında % 70 iken, % 66’ya gerilediğini
belirten Hisarcıklıoğlu,“En hızlı büyüyen işler-
den biri hayat sigortası. Orada da acentelerin
payı % 33’den % 7’lere gerilemiş. Yani biz
acenteler olarak trafik ve kasko sigortasına
sıkışıp kaldık. Bu yetmezmiş gibi trafik sigor-
talarında da acentelerin komisyonu % 1’e
kadar düşürüldü. Öldük, arkamızdan Fatiha
okuyan yok”dedi.
Genç: İnovasyona kafa yorulmalı
Hazine Müsteşarlığı Müsteşar Yardım-
cısı Dr. Ahmet Genç de toplantıda yaptığı
konuşmada yapılan yasal düzenlemeleri de-
ğerlendirdi. İnovasyon, Ar-Ge, teknoloji gibi
kavramların yalnızca imalat sanayinde olma-
dığını, sigorta sektöründe de inovasyona kafa
yorulması gerektiğini ifade eden Genç, sigor-
tada inovasyonu daha fazla konuşmalıyız.
Belki yeni fikirler için yarışmalar yapmalıyız.
Ar-Ge’nin payı arttı ama sonuç da almamız
lazım. TOBB’un desteğiyle yapılan bu çalış-
manın çok önemli olduğunu düşünüyorum.
Sayılar eskiden hepmuhtelifti. Ölçemezseniz
hiçbir şey yapamazsınız”diye konuştu.
Kasap: Komisyonlarımızı verin
TOBB - Sigorta Acenteleri İcra Komitesi
(SAİK) Başkanı Hüseyin Kasap da konuş-
masında acentelerin güç kazanmak için
birleşmesi gerektiğinin altını çizdi. Taşradaki
acentelerin trafik sigortası dışında üretim
yapamadığına işaret eden Kasap, “Başka
bir iş yapmaları da mümkün değil. Önlem
alınmazsa çok sayıda acente kapanacaktır.
Gerekli düzenlemeler yapıldı. Artık hak etti-
ğimiz komisyonları verin”dedi.
◗
Acentelerde ortalama 3 kişi çalışıyor.
◗
Acentelerin aylık maliyeti ortalama
7 bin 10 TL.
◗
Acentelerin ortalama aylık 984
TL kira ödediği ve ortalama bir
çalışanın maliyetinin aylık bin 980 TL
olduğu tespit edildi.
◗
Acente maliyetlerinin en yüksek
olduğu iller sırasıyla İstanbul, Ankara
ve İzmir.
◗
Acente maliyetlerinin en düşük
olduğu iller sırasıyla Tunceli, Muş ve
Hakkari.
◗
Sektörde uygulanan farklı
fiyat politikaları ankete katılan
acentelerin % 80’i tarafından sorun
olarak görülüyor. En büyük rekabet
banka kaynaklı.
◗
Bölgesel bazlı acente sorunları
incelendiğinde, birçok bölge
tarafından ön plana çıkarılan
konu civarda bulunan acentelerin
çokluğu olurken; özellikle Doğu,
Güneydoğu Anadolu ve Karadeniz
bölgelerinde denetim eksikliği,
bölgesel sosyo-ekonomik
gelişmişlik seviyesi ve acente adına
satış yapan kayıt dışı aracılar gibi
sorunlar ön plana çıkıyor. Artan
maliyetler en yoğun Marmara
Bölgesi’ndeki acenteler tarafından
vurgulanıyor.
◗
Türkiye’de tarihsel sigorta kanal
dağılımı trendinin gelecekte
de devam etmesi durumunda,
acentelerin primlerden aldıkları
payın düşeceği gözleniyor.
Rapordan acentelerle ilgili
önemli tespitler
Fırıncılık ve ekmeğe ilişkin konular TOBB’da ele alındı