Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  91 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 91 / 132 Next Page
Page Background

91

EKONOMİK

FORUM

Ensar Yeşilyurt da “Ülkelerin zenginlik ve

refahıyla eğitim süresi arasında da güçlü

pozitif bir ilişki bulunuyor” dedi.

Araştırma notunda ise “Bu yüzden de

eğitim düzeyinin önemli bir kalkınmışlık

göstergesi olduğu biliniyor. Ancak zen-

ginlik ve refahı tanımlamayan geleneksel

göstergeler arasında bulunan ‘okuryazarlık

oranı’ ve ‘okullaşma oranı’; günümüzün

değişen ekonomik koşullarında gelişme-

leri yansıtmakta yetersiz kaldı. Bunların

yerini ise nüfusun sadece okur-yazar olup

olmadığını değil, aldığı eğitimin süresini

de ölçmeyi amaçlayan ‘ortalama okullaş-

ma yılı’ ve gelecekte ‘beklenen okullaşma

yılı’ göstergeleri aldı. Artık uluslararası kı-

yaslamalarda yaygın olarak kullanılmaya

başlanan bu göstergeler Türkiye’de ilk kez

iller düzeyinde Pamukkale Üniversitesi’nin

araştırmasında hesaplandı” denildi.

Ortalama okullaşma

yılı Türkiye için 6,51 yıl

Araştırmaya göre Türkiye’de ortalama

okullaşma yılı 6,51 yıl olarak belirlendi. Bu

ortalamaya en yakın il 6,52 yıl ile 36’ncı

sıradaki Kütahya. ortalamanın altında ise

45 il bulunuyor. Ortalama okullaşma yılı-

nın en yüksek olduğu 5 il Ankara (7,59 yıl),

Eskişehir (7,40 yıl), İzmir (7,23 yıl), Kırklareli

(7, 18 yıl) ve Kırıkkale (7,15 yıl). İstanbul

sıralamada 6,86 yıl ile 14’üncü sırada bu-

lunurken; Doğu ve Güneydoğu Anadolu

Bölgesi, sadece Tunceli (6,59 yıl) ile 31’inci

sıradan girebildi. Sıralamada 63-81 arasın-

daki tüm iller Doğu ve Güneydoğu’dan

oluştu. Sıralamanın sonunda 3,89 yılla Şır-

nak bulunuyor. Listenin başındaki Ankara

ile sonundaki Şırnak arasındaki eğitim yılı

açığı 3,70 yıl. Bu bir anlamda, Şırnak’ın An-

kara’yı 4+4+4’lük evrelerden oluşan eğiti-

mi sürecinin bir aşaması eksiğiyle izlediği

anlamına geliyor.

27 il ortalamanın çok altında

Araştırmaya göre eğitim çağında-

ki nüfusun gelecekte, üniversite öncesi

eğitimde geçireceği süre yani beklenen

okullaşma yılı tablosunda ise bir takım

değişiklikler göze çarptı. Türkiye’nin bekle-

nen ortalama okullaşma yılı 11,03 yıl olarak

belirlendi. Böylece gelecekteki okullaşma

yılının, mevcut durumu yansıtan ortalama

okullaşma yılından 4,52 yıl daha yüksek

olarak gerçekleşeceği hesaplandı.

Beklenen okullaşma yılında 52 ve

53’üncü sıralardaki Hatay ve Adana orta-

lamayı yakalarken, ortalamanın altında

28 il kalmış oldu. Ortalamanın üzerinde

beklenen okullaşma yılına sahip olacak iller

arasına bu kez Doğu ve Güneydoğu’dan

Erzincan (11,57 yıl), Tunceli (11,53 yıl), Bay-

burt (11,38 yıl), Elazığ (11,36 yıl), Ardahan

(11,07 yıl) olmak üzere 5 il girdi. Ancak

sıralamanın 65 ile 81’inci sırasındaki tüm

iller yine Doğu ve Güneydoğu Anadolu

Bölgesi’ndeki illerden oluştu. Sıralamanın

sonunda ise 8,98 yılla Ağrı var.

İstanbul 11,16 yılla

49’uncu sırada

Beklenen okullaşma yılında ilk 5 sıra-

da Rize (12,14 yıl), Bilecik (12,13 yıl), Bolu

(12,12 yıl), Isparta (12,10 yıl) ve Karabük

(12,09 yıl) bulunuyor. Bazı illerde beklenen

okullaşma yılının 12’den yüksek çıkma-

sı, okul öncesi eğitimin de hesaplamada

kullanılmasından kaynaklandı. Üç büyük il

merkezinden Ankara 11,78 yıl ile 17’nci sı-

rada, İzmir 11,50 yılla 32’inci sırada ve 11,16

yılla İstanbul 49’uncu sırada bulunuyor.

Listenin başındaki Rize ile sonundaki Ağrı

arasındaki gelecekte beklenen eğitim açığı

ise 3,16 yıl.