14
EKONOMİK
FORUM
KAPAK
2015 yılında %6,3’e düşeceğini tahmin edi-
yoruz, 2016 ve 2017 için ise %5’lik hedef-
lerimizi koruyoruz” dedi.
(bkz. Grafik II)
CARİ AÇIK TAHMİNİ DÜŞÜRÜLDÜ
2013 ve 2014 yılındaki büyüme oran-
larının son derece zor konjonktürde ger-
çekleşen rakamlar olduğunu ifade eden
Başbakan Yardımcısı Babacan, geçen sene
Türkiye’de yaşanan olumsuzluklara de-
ğindi. Babacan, büyümenin yanında en
önemli ekonomik göstergelerden birinin
cari işlemler dengesi olduğunu ve 2014 yılı
için cari açığın %6,4 olarak beklendiğini
hatırlatarak, “Bugün itibarıyla baktığımız-
da %5,7’lik bir cari açıkla bu yılı kapataca-
ğımızı öngörüyoruz. Beklediğimizin 0,7
puan daha altında bir cari açık. Bütün bu
şartlarda 5,7’lik rakam iyi bir rakam. Cari
açığı kademe kademe düşürmeye devam
ederek program sonunda %5,2 gibi bir ra-
kamla 2017’yi tamamlamayı düşünüyoruz”
diye konuştu.
(bkz. Grafik III)
BÜTÇE AÇIĞI
Merkezi Yönetim Bütçesi’nde 2014 için
bekledikleri açığın 1,9 olduğunu anlatan
Babacan, “Merkezi hükümetin bütçe açığı
daha önceden açıklandığı gibi %1,9 olarak
değil, %1,4 olarak gerçekleşecek. Hedefle-
nenden %0,5 daha iyi bir noktada bu yılı
kapatacağız. Burada kuşkusuz özelleştirme
performansının büyük katkısı var” dedi.
(bkz. Grafik IV)
2017 yılında Merkezi yönetim bütçe
açığının milli gelire oranının 0,3 gibi bir
rakam olmasını öngördüklerinin altını
çizen Babacan, artık Türkiye’nin kamu
borcunun ekonomi açısından bir risk alanı
olarak algılanmadığını belirtti.
Sıkı maliye politikasının asıl hedefinin
kamunun Türkiye’nin tasarruf oranları-
na destek verebilmesi olduğunu söyleyen
Babacan, niye hâlâ sıkı maliye politikası
uyguladıklarını ise şöyle açıkladı:
“Cari açığımızın oluşu ve toplam tasar-
ruflarımızın burada etkili oluşu dolayısıyla
sıkı maliye politikasındaki bakış açımız cari
açığı düşürebilmek, Türkiye’nin tasarruf
oranını artırabilmek. Türkiye’nin toplam
tasarruflarına kamu olarak, sıkı maliye po-
litikasıyla, daha yüksek faiz dışı fazlayla ve
daha düşük bütçe açığıyla destek verebiliriz.”
Babacan, AB tanımlı dış borç stoku-
nun yılsonu itibarıyla %33’üne düşmesini
hedeflediklerini ifade eden babacan, söz
konusu rakamı 2017’de %28,5’e düşürme-
yi öngördüklerini söyledi.
(bkz. Grafik V)
GSYH Büyümesi (%)
6.0
5.0
4.0
3.0
2.0
1.0
0.0
2014 T
3.3
4.0
5.0
5.0
2015 P
2016 P
2017 P
T: Tahmin P: Program
Grafik I
OVP 2015-2017 Temel Makro Ekonomik Göstergeler
2013
2014
2015
2016
2017
Büyüme ve Enflasyon
GSYH Büyümesi (%)
4.1
3.3
4
5
5
GSYH (Milyar TL)
1,565
1,764
1.945
2,150
2,370
Kişi Başına Milli Gelir ($)
10,807
10,537
10,936
11,541
12,229
TÜFE Yıllık Artış Hızı (%)
7.4
9.4
6.3
5
5
Ödemeler Dengesi (Milyar$)
İhracat (Fob)
151.8
160.5
173
187.4
203.4
İthalat (Cif)
251.7
244
258
276.8
297.5
Dış Ticaret Dengesi
-99.9
83.5
-85
-89.4
-94.1
Turizm Gelirleri
28
29.5
31.5
33.5
35.5
Cari İşlemler Dengesi
-65.1
-46
46
-49.2
-50.7
Cari İşlemler Dengesi/GSYH (%)
-7.9
-5.7
-5.4
-5.4
-5.2
İşgücü Piyasası
İstihdam Düzeyi (Bin Kişi)
24,601
25,824
26,340
27,002
27,599
Tarım Dışı İstihdam (Bin Kişi)
19,397
20,335
20,958
21,741
22,493
İstihdam Oranı (%)
43.9
45.3
45.4
45.7
45.9
İşgücüne Katılım Oranı (%)
48.3
50.1
50.2
50.3
50.5
İşsizlik Oranı (%)
9
9.6
9.5
9.2
9.1
Merkezi Yönetim Bütçesi (Milyar TL)
Toplam Harcamalar
408.2
448.4
472.9
506.8
541.3
Faiz Dışı Harcamalar
358.2
398.2
418.9
452.8
486.3
Faiz Harcamaları
50
50.2
54
54
55
Toplam Gelirler
389.7
424
452
491
534.2
Vergi Gelirleri
362.2
351.6
389.5
427.9
468.5
Diğer Gelirler
63.5
72.4
62.5
63.2
65.7
Bütçe Dengesi
-18.5
-24.4
-21
-15.8
-7.1
Kamu Maliyesi (GSYH'ya Oranı %)
Kamu Kesimi Dengesi
-0.5
-1
-0.4
-0.1
0.1
Merkezi Yönetim Bütçesi
-1.2
-1.4
-1.1
-0.7
-0.3
Diğer Kamu
0.7
0.4
0.6
0.6
0.4
Kamu Kesimi Faiz Dışı Dengesi (*)
1
0.4
1.2
1.5
1.8
Merkezi Yönetim Bütçesi
0.9
0.5
1.1
1.3
1.7
Diğer Kamu
0.2
-0.1
0.1
0.2
0.2
(*) Program Tanımlı