Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  72 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 72 / 132 Next Page
Page Background

yükseltilmesi teyit ediliyor. Türkiye’nin bu

hedefi belirlenirken önümüzdeki dönemde

sahip olduğu zengin güneş, rüzgâr gibi kay-

nakları çok daha yüksek oranda kullanacağı

öngörülüyor. 2013 sonu itibarıyla Türkiye’de

yenilenebilir enerji kaynaklarının toplam

elektrik üretimindeki payının %29, kurulu

güç içindeki payının %40 olduğu görülüyor.

Ancak bu tabloyu doğru okumak için toplam

%29’luk yenilenebilir enerji payının%25’inin

hidro kaynaklı olduğu; sadece %4’lük kısmın

rüzgâr, güneş gibi diğer yenilenebilir kaynak-

lardan geldiği dikkat çekiyor. Türkiye’de diğer

yenilenebilir enerji kaynaklarının payının

sınırlı kalmasında, Yenilenebilir Enerji Ka-

nunu’nun 2005 yılında yürürlüğe girmesine

rağmen, ikincil mevzuatın geç çıkması, düşük

sabit fiyat garantisi gibi unsurların etkili ol-

duğu söylenebilir. Nitekim son dönemlerde

bu sorunların nispeten aşılması, yenilenebilir

sektörünün canlanmasına katkı sağlıyor.

Türkiye’nin ulaştırma sektöründe yenile-

nebilir enerjinin kullanımını AB hedefi olan

%10’a yükseltme çabaları ise tıpkı pek çok AB

ülkesinde olduğu gibi oldukça zorlu ilerliyor.

Ülkemizde biyokütlenin 2012 yılındaki payının sadece binde 11

ile sınırlı kalması dikkat çekiyor. Açıkça görülüyor ki, Türkiye’de

biyokütlenin ulaştırma sektöründe kayda değer bir yeri bulunmu-

yor ve en temel enerji kaynağı olarak petrol hâkimiyetini koruyor.

Dolayısıyla Türkiye’nin 2023 hedefi olan %10’a ulaşılabilmesi için

önemli desteklerin sağlanması, daha teşvik edici politikaların

izlenmesi gerekiyor.

16 Mart 2015 tarihinde açıklanan Türkiye-AB Üst Düzey

Enerji Diyaloğu’na ilişkinTaslak Ortak Deklerasyon pek çok önemli

noktaya parmak basmakla birlikte, özellikle enerji arz güvenliği

gündemdeki yerini koruyor. Ancak Deklerasyon’da, Türkiye-ABÜst

Düzey Enerji Diyaloğu’nun doğal gaz, elektrik, nükleer, enerji ve-

rimliliği, iklimeylemi ve yenilenebilir enerji gibi ilgili tümsektörleri

kapsayacağının belirtilmesi son derece önemli. Türkiye’ninmevcut

yenilenebilir enerji potansiyelinin hayata geçirilmesi, Birliğin 2020

ve 2030 hedeflerine erişmesine, iklimdeğişikliğiyle mücadelesine,

yenilenebilir enerjide dünya lideri olma hedefini Enerji birliği tebliğ

çerçevesinde teyit eden Birliğin bu iddiasını hayata geçrmesine

katkı sağlar. Bunun taraflar arasında Türkiye-AB Üst Düzey Enerji

Diyaloğu aracılığıyla teyidi, Türkiye’nin AB’ye katılımının getirile-

rinin enerji güvenliğinin ötesine geçtiğini daha net ortaya çıkarır.

Türkiye açısında bakıldığında yenilenebilir enerji sektörüne en cid-

di ilgiyi AB şirketleri tarafından gösterildiği akıldan çıkarılmadan,

bu alandaki AB uygulamalarının Türkiye’nin Ulusa Yenilenebilir

Eylem Planı hedeflerine erişmesine katkı sağlayacağı aşikâr.

72

EKONOMİK

FORUM

1)

Avrupa Komisyonu, “Energy Union Package, A Framework Strategy for a Resilient Energy Union with a Forward-Looking Climate Change Policy”, COM(2015) 80 final,

25.02.2015, http://

ec.europa.eu/priorities/energy-union/index_en.htm,

Erişim tarihi: 16.03.2015

2)

http://ec.europa.eu/eurostat/documents/29

95521/6734513/8-10032015-AP-EN.pdf/3a8c018d-3d9f-4f1d-95ad-832ed3a20a6b. Erişim tarihi: 18 Mart 2015

3)

Yenilenebilir Kaynaklardan Elde Edilen Enerjinin Kullanımının Teşviki Hakkındaki 2009/28/EC sayılı Yönerge (Yenilenebilir Enerji Yönergesi) her üye ülkenin AB’nin 20-20-

20 hedefi kapsamında ulusal hedefini belirlemesi ve bu hedefine ulaşabilmesi için Ulusal Yenilenebilir Enerji Eylem Planı’nı hazırlamasını zorunlu kılmıştır.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX

:32009L0028, Erişim tarihi: 24 Nisan 2015

4)

http://www.eie.gov.tr/duyurular_haberler/document/Turkiye_Ulusal_Yenilenebilir_Enerji_Eylem_Plani.

PDF, Son Erişim tarihi: 18 Mart 2015.

DİPNOTLAR:

AVRUPA BİRLİĞİ