Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  7 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 132 Next Page
Page Background

7

EKONOMİK

FORUM

Büyüme rakamı yüksek gözükse de, ayrıntılara bakıldığında

bunun genele yayılmadığı görülüyor. Tüm sektörler ç n yaygın ve

sürdürüleb l r düzeyde yüksek b r büyüme henüz söz konusu değ l.

Hemen ilk akla gelen neden doların değer kazanması.

Ama eskiden nasıl lira değerlendi milli gelir arttı diye övünmü-

yorsak, şimdi de bir tek lira değer kaybetti diye 10 bin doların

altına inmedik. Zaten bütün göstergeler aşağı yönlüydü, kişi

başı milli gelir de aşağıya bunlara uydu. Türkiye zaten epey

bir süredir uzun dönem ortalamalarının altında bir oranda

büyüyor. Şimdi buna bir de liranın değer kaybı eklenmiş oldu.

Kişi başı geliri 3 bin dolardan 10 bin dolara çıkarken yap-

tıklarımızı yaparak, 10 binden 25 bin dolara sıçrayabilmek

mümkün değil. Türkiye’nin aynı malları, aynı şirketlerle, aynı

pazarlara satarak, ihracatını 150 milyar dolardan 500 milyar

dolara yükseltebilmesi de mümkün değil. Bunun sıkıntılarını

zaten yaşamaya başladık. İnovasyon hikâyeleri anlatarak, ino-

vasyon kültürünü yaymamız da mümkün değil. Türkiye’nin

teknolojik yenilenmeye ihtiyacı var. Yeni bir sanayi politikasına

ihtiyacı var. Yeni bir büyüme hikâyesine ihtiyacı var.

Türkiye küreselleşme süreciyle 1980’lerin başında yüz

yüze geldi. Küreselleşme bizim için ülke sınırları dışına mal

göndermekti o dönemde. Türkiye ihracat yapmaya başladı.

1980’lerin başında toplam ihracatımız yalnızca 3 milyar dolar

civarındaydı. 2000’lerin başına geldiğimizde 30 milyar dolar

civarına yükselmişti. Şimdi ise 150 milyar dolar civarında.

Avrupa Birliği ile Gümrük Birliği düzenlemesi, Türkiye eko-

nomisinin ihracat performansını önemli ölçüde artırdı. Ama

bu etkileyici ihracat performansının yüzde 65’i, aynı şirketlerin

aynı ürünleri aynı pazarlara satmalarından kaynaklandı. İhracat

artışının yalnızca yüzde 11’i yeni şirketlerin ihracat yapmaya

başlamasıyla elde edildi. Demek ki KOBİ’lerimiz ihracat yap-

mayı yeterince öğrenemedi.

İhracatımızın yüzde 74’ünü yalnızca 1000 firma yapmış.

Yani ihracatta belli firmalara yoğunlaşma pek fazla. Mem-

lekette 700 bin civarında şirket var ve bunların neredeyse

binde 1,5’i dışarıya mal satmaya odaklanmış. Şirketlerimizin

çoğunluğu ihracat yapamıyorsa bu, ihracat yapmanın mali-

yetinin yüksekliğinden olabilir. Demek ki bizim ihracat destek

mekanizmalarımız ihracat yapmayı yaygınlaştıramamış, ihracat

yapan şirketleri çeşitlendirememiş.

Türkiye’de bizim ana problemimiz hala yeni sanayi dev-

riminin farkında değilmiş gibi yapmamızdan kaynaklanmak-

tadır. Bilgi ve iletişim teknolojisindeki gelişmelerin neleri

değiştirdiğinden haberdar olmamak, Türkiye’nin ihracat destek

sistemini doğru kurgulamasını engelliyor.

Böyle baktığımda üç temel öncelik görüyoruz. Birincisi, KO-

Bİ’lerin dijitalleşmesidir. KOBİ’lerin dijitalleşmesi, yeni şirketlerle

yeni pazarlara yeni ürünler satılabilmesi için ön şarttır. Dolayı-

sıyla“bütün KOBİ’ler buluta”demek gerektiğini düşünüyorum.

Bunun KOBİ yönetimde bir zihniyet değişikliğini tetikleyeceği

kanaatindeyim. KOBİ’leri dijitalleştirmeden hiçbir şey olmaz.

İkincisi, Türkiye’nin kara yolu ağı 1,1 milyon kilometre iken

fiber optik kablo ağı sadece 240 bin kilometredir. Kore’de

kilometrekare başına 6 kilometre fiber optik kablo düşerken

Türkiye’de bu oran sadece 300 metredir. Yani KOBİ’ler artan

bir biçimde dijitalleştikçe bu altyapı bize yetmeyecektir. Za-

man memleketi fiber ağlarla örme zamanıdır. Üçüncüsü, yeni

küresel dijital ödemeler sistemine ülkeyi hızla dâhil etmek

gerekmektedir.

Bugün KOBİ’lerin ihracat yapmaya başlamaları dünden

çok daha kolaydır. Elbette değişen küresel ortamın farkında

olup değişene hızla uyum sağlarsak bu mümkün olur. Yeni

yatırım teşvik ve ihracat stratejinin tasarlandığı bu günlerde

zamanın ruhunu yakalamak için elimizde önemli bir fırsat var.

Önümüzdeki dönemde ülkeler ikiye ayrılacak. Bunları başarılı

bir biçimde yapanlar ve yapamayanlar diye. Bakalım Türkiye

nerede yer alacak?

TOBB Başkanı

Avrupa Ticaret ve Sanayi Odaları Birliği

(Eurochambres) Başkan Yardımcısı

İslam Ticaret, Sanayi ve Tarım

Odası (ICCIA) Başkan Yardımcısı ve

Milletlerarası Ticaret Odası (ICC) Yönetim Kurulu Üyesi

baskanlik@tobb.org.tr

M. R fat

HİSARCIKLIOĞLU