EKONOMİK
FORUM
6
BAŞYAZI
TÜRKİYE, KAPSAMLI BİR İDARİ
REFORM SÜRECİNDEN GEÇMELİ
Avrupa B rl ğ Türk ye ç n kamu yönet m reformu anlamına
gelmekted r. V ze serbest s ç n atılması gereken adımlar b le
kamu yönet m reformudur. Türk ye’n n kapsamlı b r dar
reform sürec nden geçmes gerekmekted r.
T
ürkiye’nin Avrupa Birliği üyelik süreci
yeni bir aşamaya giriyor. Bunun önemli
bir fırsat olduğunu düşünüyoruz. Her ne
kadar ülkemizdeki kamuoyu, buna odak-
lanmasa da bundan heyecan duymamız gereken
nedenler var.
AB üyeliğimiz yaklaşık 12 yıl önce yeni bir rota-
ya girmiş ve hızlanmıştı. Herkes Türkiye’nin üyelik
sürecini bir raya oturtmak için çalışıyordu. Gümrük
Birliği sürecinin somut ve olumlu etkileri ilk defa
görülmeye başlanmıştı. 2002 yılı reformları ile
bankacılık sektörü güçlendirilmiş, sağlam bir eko-
nomik reform programı hayata geçmiş, seçimlerle
de siyasi istikrar tesis edilmişti.
Sonrasında kronik yüksek enflasyon tek haneli
seviyele geriledi. Bütçe disiplini Türkiye’nin önünü
açtı. Kamu borçlanması yüzünden özel sektörün
fon bulma sıkıntısı yaşama dönemi bitti. Gümrük
Birliği anlaşması çalışmaya başladı. Kişi başına mil-
li gelir 3 bin dolardan 10 bin dolara çıktı. Özetle
Türkiye, orta teknolojili bir sanayi ülkesi haline
geldi. Gümrük Birliği süreci ve Avrupa ile artan
ticaret ve yatırım Türkiye’yi sanayileştirdi. Avrupa
Birliği reform süreci Türkiye’yi bir üst lige çıkardı.
Bugün Türkiye’ye gösterilen ilginin kaynağı
esasında Avrupa’nın kendisidir. Belirleyici olan
Avrupa’nın ihtiyacıdır. Avrupa Birliği 1945 sonrası
Avrupa’da kurulan düzeni korumak için Türkiye’ye
ihtiyaç duyuyor. Türkiye’nin istikrarı soğuk savaş-
tan beri ilk kez Avrupa için yeniden önemli hale
geliyor. Bunun farkında olarak adım atmamızda
fayda var.