7
EKONOMİK
FORUM
Türkiye’nin Avrupa Birliği yolunu engelleyebilecek
ilk hata Türkiye’nin kendi öneminin farkına varamaması-
dır. İkinci olası hata ise Türkiye’nin hedefini belirleyeme-
mesi ve bu hedefle uyumlu iktisadi önceliklerini doğru
saptayamamasıdır.
Ülkemize teknoloji transferi için doğrudan yabancı
sermaye yatırımı çekmek için yapılması gerekenler-
le Avrupa Birliği için yapmamız gerekenler aynıdır.
Avrupa Birliği Türkiye için kamu yönetimi reformu
anlamına gelmektedir. Vize serbestisi için atılması
gereken adımlar bile kamu yönetimi reformudur. Tür-
kiye’nin kapsamlı bir idari reform sürecinden geçmesi
gerekmektedir. Avrupa Birliği süreci bu açıdan son
derece önemlidir.
Öte yandan içine girdiğimiz bu yeni konjonktürde
vize serbestisi konusundaki etkileşimdaha bir önem ka-
zandı. Avrupa Komisyonu, Türklerin vizelere takılmadan
Avrupa’da serbestçe dolaşabilmeleri konusunda olumlu
bir rapor açıkladı.
Özellikle 2004 yılından beri bunu bekliyorduk.
Her fırsatta Türklerin Avrupa’da serbest dolaşımının
1960’lardan kalma hakkımız olduğunu savunuyorduk.
İş insanlarının, TIR şoförlerinin Avrupa’da serbestçe
dolaşmasının tek pazar ilkesinin doğal bir sonucu
olduğunu vurguluyorduk. Nihayet beklediğimiz bu iş
olumlu bir raya girdi.
Türkiye kartlarını doğru oynarsa vize serbestisi işi
bu Haziran’da bitebilir. Avrupa Parlamentosu’ndan da
onay alır. Vize serbestisi süreci iki açıdan çok anlamlıdır.
Birincisi bugün Avrupa Birliği ile Türkiye arasında karşı-
lıklı güvenin yeniden tesisi için son derece önemlidir.
Onların bize olan güveni ve ihtiyacı ile bizim onlara
olan güvenimiz ve ihtiyacımız karşılıklıdır. İkincisi,
vize serbestisi kararı ile birlikte Türkiye’nin istikrarının
önemi tescil edilecektir. Bu, bizim için bizatihi önemli
olabilir. Ama bu zor süreç ancak planlandığı gibi ta-
mamlanırsa dosta düşmana Türkiye’nin önemi tartışı-
lamaz bir biçimde gösterilmiş olacaktır.
Küresel olarak bakıldığında Türkiye ile aynı sepette
adı geçen Brezilya, Güney Afrika, Rusya gibi ülkeler,
son dönemde Türkiye’den daha hızlı kötüleştiler.
Çin’in yavaşlaması, büyümesi doğal kaynak ihracatı-
na dayalı ülkeleri, büyümesi doğal kaynak ihracatına
bağlı olmayanlardan daha kötü etkiledi. Türkiye ise
ikinci grupta olduğu için göreli olarak iyi kaldı.
Dolayısıyla Türkiye’nin Batı ittifakı için öneminin
bugünlerde açık bir şekilde tescil edilmesi, ülkemiz
için oldukça önemlidir. Özellikle içinde bulunduğu-
muz bu siyasi geçiş sürecinde son derece değerlidir.
İktisadi olarak da kıymetlidir.
Hem iktisadi kararlarda hem terörle mücadele
konusunda alınan kararlarda hem de ifade-düşünce
hürriyeti ile ilgili atılan adımlarda uygarlığımızın ortak
değerleri bellidir. Türkiye’nin öneminin tescili, sürekli
tasarruf açığı olan bir ülke olarak bizim için son derece
önemlidir. Mevcut 10 bin dolarlık kişi başına gelir refah
düzeyini korumak, aksi takdirde mümkün değildir.
Bugün Türkiye’nin istikrarının muhafazası, küresel
sistem için Suriye’de istikrarın yeniden tesisi kadar
önemli hale gelmiştir. Bu aynı zamanda çözüm sü-
recinde Suriye iç savaşı nedeniyle bozulan o hassas
dengenin yeniden tesisini mümkün kılabilir. Türkiye,
Kopenhag Kriterlerine odaklanarak girdiği bir sistem-
deki yerini, bu kriterleri unutarak sağlamlaştıramaz.
TOBB Başkanı
Avrupa Ticaret ve Sanayi Odaları Birliği
(Eurochambres) Başkan Yardımcısı
İslam Ticaret, Sanayi ve Tarım Odası (ICCIA) Başkan Yardımcısı ve
Milletlerarası Ticaret Odası (ICC) Yönetim Kurulu Üyesi
baskanlik@tobb.org.trM. R fat
HİSARCIKLIOĞLU