Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  7 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 132 Next Page
Page Background

7

EKONOMİK

FORUM

Türkiye’nin Avrupa Birliği yolunu engelleyebilecek

ilk hata Türkiye’nin kendi öneminin farkına varamaması-

dır. İkinci olası hata ise Türkiye’nin hedefini belirleyeme-

mesi ve bu hedefle uyumlu iktisadi önceliklerini doğru

saptayamamasıdır.

Ülkemize teknoloji transferi için doğrudan yabancı

sermaye yatırımı çekmek için yapılması gerekenler-

le Avrupa Birliği için yapmamız gerekenler aynıdır.

Avrupa Birliği Türkiye için kamu yönetimi reformu

anlamına gelmektedir. Vize serbestisi için atılması

gereken adımlar bile kamu yönetimi reformudur. Tür-

kiye’nin kapsamlı bir idari reform sürecinden geçmesi

gerekmektedir. Avrupa Birliği süreci bu açıdan son

derece önemlidir.

Öte yandan içine girdiğimiz bu yeni konjonktürde

vize serbestisi konusundaki etkileşimdaha bir önem ka-

zandı. Avrupa Komisyonu, Türklerin vizelere takılmadan

Avrupa’da serbestçe dolaşabilmeleri konusunda olumlu

bir rapor açıkladı.

Özellikle 2004 yılından beri bunu bekliyorduk.

Her fırsatta Türklerin Avrupa’da serbest dolaşımının

1960’lardan kalma hakkımız olduğunu savunuyorduk.

İş insanlarının, TIR şoförlerinin Avrupa’da serbestçe

dolaşmasının tek pazar ilkesinin doğal bir sonucu

olduğunu vurguluyorduk. Nihayet beklediğimiz bu iş

olumlu bir raya girdi.

Türkiye kartlarını doğru oynarsa vize serbestisi işi

bu Haziran’da bitebilir. Avrupa Parlamentosu’ndan da

onay alır. Vize serbestisi süreci iki açıdan çok anlamlıdır.

Birincisi bugün Avrupa Birliği ile Türkiye arasında karşı-

lıklı güvenin yeniden tesisi için son derece önemlidir.

Onların bize olan güveni ve ihtiyacı ile bizim onlara

olan güvenimiz ve ihtiyacımız karşılıklıdır. İkincisi,

vize serbestisi kararı ile birlikte Türkiye’nin istikrarının

önemi tescil edilecektir. Bu, bizim için bizatihi önemli

olabilir. Ama bu zor süreç ancak planlandığı gibi ta-

mamlanırsa dosta düşmana Türkiye’nin önemi tartışı-

lamaz bir biçimde gösterilmiş olacaktır.

Küresel olarak bakıldığında Türkiye ile aynı sepette

adı geçen Brezilya, Güney Afrika, Rusya gibi ülkeler,

son dönemde Türkiye’den daha hızlı kötüleştiler.

Çin’in yavaşlaması, büyümesi doğal kaynak ihracatı-

na dayalı ülkeleri, büyümesi doğal kaynak ihracatına

bağlı olmayanlardan daha kötü etkiledi. Türkiye ise

ikinci grupta olduğu için göreli olarak iyi kaldı.

Dolayısıyla Türkiye’nin Batı ittifakı için öneminin

bugünlerde açık bir şekilde tescil edilmesi, ülkemiz

için oldukça önemlidir. Özellikle içinde bulunduğu-

muz bu siyasi geçiş sürecinde son derece değerlidir.

İktisadi olarak da kıymetlidir.

Hem iktisadi kararlarda hem terörle mücadele

konusunda alınan kararlarda hem de ifade-düşünce

hürriyeti ile ilgili atılan adımlarda uygarlığımızın ortak

değerleri bellidir. Türkiye’nin öneminin tescili, sürekli

tasarruf açığı olan bir ülke olarak bizim için son derece

önemlidir. Mevcut 10 bin dolarlık kişi başına gelir refah

düzeyini korumak, aksi takdirde mümkün değildir.

Bugün Türkiye’nin istikrarının muhafazası, küresel

sistem için Suriye’de istikrarın yeniden tesisi kadar

önemli hale gelmiştir. Bu aynı zamanda çözüm sü-

recinde Suriye iç savaşı nedeniyle bozulan o hassas

dengenin yeniden tesisini mümkün kılabilir. Türkiye,

Kopenhag Kriterlerine odaklanarak girdiği bir sistem-

deki yerini, bu kriterleri unutarak sağlamlaştıramaz.

TOBB Başkanı

Avrupa Ticaret ve Sanayi Odaları Birliği

(Eurochambres) Başkan Yardımcısı

İslam Ticaret, Sanayi ve Tarım Odası (ICCIA) Başkan Yardımcısı ve

Milletlerarası Ticaret Odası (ICC) Yönetim Kurulu Üyesi

baskanlik@tobb.org.tr

M. R fat

HİSARCIKLIOĞLU