EKONOMİK
FORUM
20
kontrol yeteneği için de çalışma başlatıldı.
İnsansız hava araçları kategorisinde Vestel
Karayel ve Bayraktar taktik İHA geliştirmeyi
başardı. Bayraktar TSK envanterine girdi.
Buna ilave olarak, Bayraktar İHA TÜBİTAK
tarafından geliştirilen mühimmat ile ilk
kez atış yapılan Türk İHA’sı oldu. Böylece
operasyonel İHA üretiminde önemli bir
merhale geçildi. Bayraktar’ın halen TSK’da
kullanılan mini İHA’sı ihraç edilen ilk Türk
İHA’sı oldu.
Hürkuş, gurur kaynağımız olacak
TUSAŞ, ilk ulusal tasarımmodern uçak
olan HÜRKUŞ temel eğitim uçağını ge-
liştirdi ve silahlı versiyonunun da üretimi
için süreç başlatıldı. Bu uçak, TSK tarafın-
dan başlangıç eğitim uçağı olarak sipariş
edildi. 29 Ağustos 2013 tarihinde başlayan
uçuş test sürecinin 2016 yılı sonuna kadar
devam etmesi planlanıyor. HÜRKUŞ ile
Türkiye, ilk kez sivil bir uçak için uluslara-
rası sertifikasyon sürecine girmiş oldu ve
kurumsal deneyim de kazınıldı.
12 yolcu kapasiteli helikopter
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii tarafın-
dan tasarlanan ve uzun yıllardır kullanı-
lan UH-1 serisinin yerini alacak 5 tonluk
genel maksat helikopteri ise gökyüzüyle
2018 yılında buluşacak. Savunma Sanayii
Müsteşarlığı ile TAI arasında, 26 Haziran
2013 tarihinde imzalanan sözleşme ile 5
ton sınıfında, çift motorlu, iki pilot ve 12
yolcu taşıma kapasiteli bir genel maksat
helikopterinin tasarım, imalat, test, sivil ve
askeri versiyonun tasarlanarak üretilmesi
amaçlanıyor.
Yolcu Uçağı uçuşlara başlıyor
Türkiye için bir diğer önemli proje ise
sivil ve askeri uygulamaları olacak olan
Milli Yolcu Uçağı projesi. Bu kapsamda
SNC şirketi ile bir mutabakat zaptı imza-
landı. SNC, Türkiye’deki TRJET şirketini bu
proje konusunda yeniden yapılandırdı.
Dornier 328’in haklarını alan SNC, Türki-
ye’de bu uçağın yenilenmiş ve geliştirilmiş
hali olacak TR328’i yolcu ve askeri amaçlar
için üretme, 70 dolayında yolcu taşıya-
bilecek ve bu uçağın büyük versiyonu
olacak TR628 modelinin de geliştirilip
üretilmesini üstlendi. TRJ 328 uçaklarının
testleri 2017’de başlaması ve 2019’da ticari
uçuşlara çıkması hedefleniyor.
Milli Savaş Uçağı Projesi: TF-X
Milli muharip uçağın ( TF-X) geliştiril-
mesi ve üretilmesi için de kollar sıvandı.
Geliştirme çalışmaları yaklaşık 1 milyar
TL’lik bir bütçeyle yürütülen projenin pro-
totipinin 2023’te uçması öngörülüyor.
Milli Denizaltı
Türk donanması üstün özelliklere sa-
hip ilk milli denizaltısına kavuşuyor. Yeni
Tip Denizaltı Tedarik Projesi kapsamında
üretilecek denizaltılar, 15 gün suyun al-
tında kalabilecek. 2,7 milyar dolarlık proje
tamamlandığında milli denizaltı hiç yakıt
ikmali yapmadan ABD’ye gidip geri döne-
bilecek. Türk Deniz Kuvvetleri’nin ilk hava-
dan bağımsız denizaltısı olması hedefle-
nen ve Piri Reis ismi verilen denizaltının“İlk
Kaynak Töreni” ise 8 Ekim 2015 tarihinde
yapıldı. İlk denizaltının 2023 yılına kadar
tamamlanması hedefleniyor.
MİLGEM’de yeni gemi denize iniyor
Bu arada Denizaltı Savunma Harbi ve
Keşif Karakol Gemisi (MİLGEM) Projesi de
Türk Silahlı Kuvvetleri’nin en önemli pro-
jeleri arasında yer alıyor. Savunma Tekno-
lojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş (STM)
öncülüğünde hayata geçirilen projenin ilk
gemisi TCG Heybeliada ve TCG Büyükada
sırasıyla 2011 ve 2013 yıllarında hizmete
girdi. 3. gemi Burgazada ise 18 Haziran
2016 tarihinde denize indirildi. ADA sını-
fının 4. gemisi olacak Kınalıada korvetinin
de ilk kaynak-sac kesme töreni aynı gün
yapıldı.
Uçak gemisine bir adım daha
Türkiye’nin ilk uçak ve helikopter taşı-
yıcı gemisi TCG Anadolu’nun (Çok Maksatlı
Amfibi Hücum Gemisi Anadolu) ise 2021
yılında Deniz Kuvvetleri’nin envanterine
girmesi hedefleniyor. Sedef Gemi İnşaatı
A.Ş.’de inşa edilen gemi, Ege, Karadeniz ve
Akdeniz harekat alanları ile Hint Okyanusu
ile Atlantik Okyanusu’nda kullanılabilecek
olup Deniz Kuvvetlerimizin idari ve lojistik
görev fonksiyonlarına katkı sağlayacak.
Milli füze
Türkiye, her türlü savunma ve saldırı
roket ve füzeleri dahil silah sistemlerinde
de milli projeler geliştiriyor. TÜBİTAK-RO-
KETSAN ve ASELSAN’ın çalışmalarıyla uzun
menzilli hava savunma dışında füzi ihti-
yaçlarının büyük kısmı tamamlandı ya da
tamamlanma aşamasında. ASELSAN ve
ROKETSAN, Türkiye’nin alçak ve orta irtifa
hava savunma sistemi, ATMACA gemiden
gemiye füze sistemi geliştirmeleri son
aşamaya geldi ve deneme atışları yapıldı.
Milli olarak geliştirilen anti personel CİRİT
ve seyir füzesi SOM uluslararası platformlar
tarafından tercih edildi.
Milli elektronik çözümler
Her türlü silahta kritik unsur olan sin-
yal alıp-verme ve radar teknolojilerinde
de milli çözümler geliştirildi. ASELSAN,
aviyonik, komuta kontrol, sonar-torpido,
uzaktan komuta, radar alanında yüzlerce
sistem, alt sistem ve yazılımı başarıyla üret-
ti. ASELSAN-BİLKENT ortaklığında yüksek
veri işleme kapasiteli galyum-nitrat tabanlı
işlemcilerin üretimi aşamasına gelindi.
Zırhlı araç koruma sistemleri üretildi.
Operasyon etkinliği artırıldı
Kara platformu üreticisi olan şirketler
ve ASELSAN, uzaktan komutalı silah sis-
temlerine sahip zırhlı araç kulelerini üret-
meyi başardı. Bu kuleler halen aktif olarak
TSK’nın da kullanımına girdi.
‘Milli uydu’ 2020’de uzayda
Türkiye’nin ilk yerli mühendislik ve ta-
sarımıyla yapılacak uydu projesi start aldı.
Uydunun tamamen yerli sermayeyle yapıl-
ması planlanırken, yaklaşık 550 milyon lira
olan proje finansmanının, Ulaştırma, De-
nizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Türkiye
Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu
(TÜBİTAK) ve TÜRKSAT tarafından karşıla-
nacak.Uydunun tamamı 2019 yılında ta-
mamlanacak ve muhtemelen 2020 yılında
uzaya gönderilecek.
KAPAK KONUSU
Türkiye’nin gurur
kaynağı olan milli projeler
devletin büyük kararlılığı ile
devam ederken, özel şirketler bu
projelerin erkenden teslim edilmesi
için de seferberlik ilan etmiş durumda.
Türkiye’nin bölgesinde liderlik
iddiasını artıracak ayrıca terörle
mücadelede ordunun gücünü
katlayacak projeleri sizler
için derledik…