EKONOMİK
FORUM
28
KAPAK KONUSU
A
BD, Çin, İsrail ve İran’ın ardından
Türkiye kendi silahlı İnsansız Hava
Aracı’nı (İHA) üretme aşamasında
önemli bir dönemeci aştı. Bayraktar TB2’ye
takılan ve Roketsan tarafından geliştirilen
milli mühimmat başarıyla ateşlendi ve he-
defini vurdu.
Bu testte kullanılan UMTAS öncelikli
olarak taarruz helikopteri kullanımı için
geliştirilen uzun menzilli bir tanksavar füze
sistemi. İHA’lar için güdümlü mühimmat
üretimine yönelik TÜBİTAK SAGE BOZOK
projesini de yürütüyor.
Yüksek teknolojisiyle tüm zırhlı teh-
ditlere karşı etkili olan 160 mm. çapındaki
UMTAS’ın, 8 km. azami ve 500 mt. asgari
menzili var.
2014 Haziran ve Ağustos aylarında yap-
Türkiye’nin mil-
li sermayesi-
yle üretilen
insansız
hava araçları
arasında en
büyük olma
özelliğini taşına
ANKA, konuşlandırıldığı Elazığ’da ilk görev uçuşunu
gerçekleştirdi. Daha önce test uçuşlarını yapan ANKA,
ilk görev uçuşunu da yaptı. ANKA, alt sistemlerde de
yoğun biçimde milli tasarım cihazları kullanıyor. TAI
tarafından geliştirilen (Orta İrtifa Uzun Menzil-MALE)
taktik ANKA İHA’nın; dünyada benzeri az görülecek
biçimde uydu kontrollü olan ANKA-S versiyonu da
test uçuşlarına başladı. ANKA-S operasyon yeteneğine
de sahip olacak. ANKA’lar, 30 bin feet irtifaya çıkabili-
yor, 24 saat havada kalabildiği gibi ANKA BLOK A 200
kilogram faydalı yük taşıyabiliyor.
Türkiye’nin en büyük İHA'sı görevde
tığı deneme uçuşlarında 27 bin feet irtifa
ve 24 saat 34 dakika havada kalma süresiy-
le kendi sınıfında dünya rekorunun sahibi
olan Bayraktar TB2, 12 metre kanat açıklığı
ve 650 kg toplam kalkış ağırlığına sahip.
Üzerine Roketsan’ın geliştirdiği anti
tank füzesi takılan Bayraktar, atış testlerini
başarıyla tamamlamıştı. Bayraktar TB2, Ka-
le-Baykar İş Ortaklığı tarafından üretiliyor.
Hava Kuvvetleri için temel eğitim aracı olarak projelendirilen
ve Türk Havacılık ve Uzay Sanayii’nin tasarladığı Yeni Nesil Temel
Eğitim Uçağı (Hürkuş), Türkiye’nin gurur kaynaklarından biri olacak.
Gece ve gündüz görev yapabilme kabiliyetine sahip Hürkuş
eğitim uçağı ile intibak, görerek, aletli uçuş, seyrüsefer, gece ve
kol uçuşu eğitimleri yapılabilecek. 29 Ağustos 2013 tarihinde
başlayan uçuş test sürecinin 2016 yılı sonuna kadar devam etmesi
planlanıyor. Sözleşme kapsamında Türk Hava Kuvvetleri’ne
(THK) 15 eğitim uçağı teslim edilecek. İlk uçak 2018, sonuncusu
ise 2019’da THK’da olacak. Uçağın yazılım ve aviyonik sistem
entegrasyonunu ASELSAN yapacak.
Hürkuş, gurur kaynağımız olacak
YERLİ İHA’YA YERLI FÜZE