gelişmede büyük rol oynuyor. Ayrıca resmi
dilin İngilizce olması, ihracat yapmak iste-
yenler için gerek Singapur’da gerek bölgede
yapacakları faaliyetler açısından önemli bir
avantaj sağlıyor. Bunun yanı sıra Singapur,
dünyanın tüm kamu işlerinin internet ara-
cılığıyla yürütüldüğü ilk beş ülkesi arasında
yer alıyor.
Singapur’da, ithalatın %99’dan fazlası-
nın gümrük vergilerinden muaf olmasına
karşın sosyal ve çevreci nedenlerle alkol,
tütün, motorlu araçlar ve petrol ürünleri-
ne yüksek oranda ÖTV uygulanıyor. Mo-
torlu araç üretimi olmadığından, motorlu
araçların tamamı ithal ediliyor. İthalatta-
ki KDV oranı %5, ancak depolama amaçlı
kullanılan beş serbest bölgede transit tica-
ret ve re-eksport yapanlar %5 oranındaki
KDV’den de muaf tutuluyor.
Port of Singapore, Jurong Port, Sem-
bawang Wharves, Pasir Panjang Wharves,
Cargo Terminal Complex of Changi Airport
,Singapur’un beş serbest bölgesi. Singapur,
telekomünikasyon, enerji, finansal ve hu-
kuki hizmetler sektörleri yatırımcılarına
daha fazla kolaylık tanıyacak şekilde gittik-
çe liberalleştiriliyor.
Singapur Gümrük İdaresi tarafından,
ülkenin ticaret ve lojistik merkezi olarak
konumunu güçlendirmek amacıyla ithalat ve gümrük işlemleri-
nin elektronik ortamda daha hızlı yapılması ve lojistik hizmet
sunucularının da sisteme dâhil edilmesi amacıyla “Trade Exc-
hange” adı verilen yeni bir program başlatılmış bulunuyor. Sin-
gapur’daki 90 bin kayıtlı tacire hizmet verecek sistemin 10 yılda
45 milyon dolar tasarruf sağlaması bekleniyor.
Singapur’daki toplam doğrudan yabancı yatırım stoku 497
milyar dolara ulaşarak, Singapur’u yabancı yatırımcılar için en
cazip ülkelerden biri haline getirdi. Singapur bugün ileri tekno-
lojili yatırımlar ve Ar-Ge yatırımları açısından önemli bir mer-
kez konumunda. Bu önemli özellik, yabancı yatırımların her ge-
çen gün daha da fazla artmasını sağlıyor. Toplamda 497 milyar
dolara ulaşan doğrudan yabancı yatırımlar, Hollanda ve İngil-
tere başta olmak üzere Avrupa ülkeleri, Japonya ve Hindistan
48
EKONOMİK
FORUM
ÜLKE