forum 247 - page 61

nergesi’nde sunulan suların iyi kalite statüsüne ulaşması he-
definin 2015 yılına kadar gerçekleşmeyeceğinin altı çiziliyor.
Brüksel’in gündemindeki en önemli konulardan biri içme
sularının kalitesi oluyor. Bu konuda AB genelinde başlatılan
Right 4 Water kamuoyu soruşturması Eylül 2014 sonuna ka-
dar devam etti ve sonuçlarla birlikte yasal mevzuatta değişik-
liğe gidilmesi talebi oldukça güncel. AB’nin en iyi sonuç aldığı
yüzme sularının temizliğine ilişkin son çalışmaları, mevcut
durumun iyiye gittiğini gösteriyor. Nitekim 2013 yılında AB
sınırları içindeki kalan yüzme sularının %94’ünden fazlası te-
miz durumda olduğu açıklanmakta.
2
DAHA ESNEK VE TOPARLAYICI BİR MEVZUAT
Hiç şüphesiz, AB için, 1970’li yıllarda kalan sorunların pek
çoğu bugün önemli oranda yasal mevzuat ve eylem planlarıyla
aşılıyor. En önemlisi üye ülkelerin politika uygulamalarındaki
farklılıkları azaltılması ve birbirinden bağımsız yasal düzenle-
melerin uyumlaştırılması için çabalar devam ediyor. Nitekim
bu “dağınık” yönetim anlayışını toparlayıcı özelliğe sahip Su
Çerçeve Yönergesi, AB’nin günümüze yansıyan su politikası-
nın temelini oluşturuyor. Mevcut süreçte de, Yönerge’nin üye
ülkeler tarafından içselleştirilmesi çalışmaları, Yönerge’de be-
lirlenen takvim üzerinden devam ediyor.
2000 yılında yürürlüğe giren Su Çerçeve Yönergesi
3
söz
konusu alanda belirlenen mevcut sorunlara çözüm önerileri
sunan, daha kapsayıcı ve üye ülkeler için uzun vadeye yayılmış
EKONOMİK
FORUM
61
i
AVRUPA BİRLİĞİ
bir yol haritası niteliği taşıyor. Yönergey-
le istenilen sonuç, Avrupa’daki kıyı sula-
rı, yer altı ve yüzey suları da dâhil olmak
üzere “nehir havza yönetimi” konusunda
işbirliğinin temini, üye ülkeler arası “en-
tegre su kaynakları yönetimi”, AB genelin-
deki su kalitesinde “iyi statü” durumunun
elde edilmesi ve “halkın sürece katılımının
sağlanması” olarak sıralanıyor.
SULARDA İYİ KALİTE STATÜSÜ’NÜN
2015’E KADAR ALINMASI ÇOK ZOR
Su kalitesinin iyileştirilmesine odaklı
Yönerge’nin kabul edilmesinin ardından,
AB’nin mevcut nehir havzalarının yöne-
timi planlarına yönelik durum analizinin
yapıldığı ara dönem değerlendirme ra-
porları sırasıyla 2007, 2009 ve 2012 yıl-
larında çıkarılmış ve raporlarda özellikle
hidro-morfolojik baskılar (ekolojik yaşam
alanları üzerinde yapılan değişiklikler
sonucu oluşan reaksiyonlar), su kaynak-
larının aşırı kullanılması ve kirlilik gibi
konular AB için en önemli sorunlar olarak
ortaya konuluyor. Hatta AB genelindeki
su kalitesinin Su Çerçeve Yönergesi’nde
AB’nin Su Çerçeve Yönergesi’nin Uygulama Takvimi
2015
Çevre hedeflerinin gerçekleştirilmesi + İkinci Nehir Havzası Yönetim Planı + Birinci Sel Riskleri Yönetim Planı + Mevcut Standartların Entegrasyonu
(İmkan Verilmiyor.)
2021
İkinci Yönetim Dönemi: Kıyı sularında "iyi statü" durumunun alınması + Üçüncü Havza Yönetim Planı + İkinci Sel Riskleri Yönetim Planı
2027
Üçüncü Yönetim Dönemi: Hedeflerin gerçekleşmesi için son tarih.
Türkiye’nin Su Durumu
Yıllık ortalama yağış
643 mm/yıl
Türkiye'nin yüzölçümü
783,577 km
2
Yıllık yağış miktarı
501 milyar m
3
Buharlaşma
274 milyar m
3
Yeraltına sızma
41 milyar m
3
YÜZEY SUYU
Yıllık yüzey akışı
186 milyar m
3
Kullanılabilir yüzey suyu
98 milyar m
3
YERALTI SUYU
Yıllık çekilebilir su miktarı
Toplam kullanılabilir su (net)
GELİŞME DURUMU
DSİ sulamalrında kullanılan
32 milyar m
3
İçme suyunda kullanılan
7 milyar m
3
Sanayide kullanılan
5 milyar m
3
Toplam Kukkanılan su
44 milyar m
3
Kaynak:
DSİ Genel Müdürlüğü
1...,51,52,53,54,55,56,57,58,59,60 62,63,64,65,66,67,68,69,70,71,...132
Powered by FlippingBook