İŞ DÜNYASI
EKONOMİK
FORUM
49
i
nın azaltılması bu navlunun Türk sahipli veya Türk bayraklı
gemilere ödenmesi için başlangıçta temel iki destek planlama
çıktı. Bunlar ürün olarak ihracata yönelik yeni gemi inşasının
teminat sorununu Kredi Garanti Fonu (KGF) kullanılarak çözü-
mü. İkincisi ise yaşlı koster filomuzu burada teşviki sağlamak
suretiyle yenilemektir. KGF teminatının sağlanması için yaptığı-
mız çalışmalar Hazine Müsteşarlığı’nın vermiş olduğu destekle
son haline getirilmiştir. Bu kapsamda KGF 1 milyar liralık ilave
teminat imkânı verilecektir. Teminat değerinin 5 milyar lirayı
bulması beklenmektedir. Planlanan yatırımı düşündüğümüzde
veya inşa edilecek olan toplam gemiler için kullanılacak kaynak
miktarına baktığımızda ise bu sağlamış olduğunuz 5 milyar
liraya ilave olarak 6 milyarlık bir yatırımın gerçekleşmesi söz
konusu olacak. Öncelikli olarak ele alınması gereken konulardan
biri olduğu yönündeki talebinizi değerlendirerek bu çerçevede
sonlandırdık.”
Tersanelerde ürün olarak ihracata yönelik inşa edilecek
gemilerin tanımının genişletildiğini dile getiren Bakan Elvan,
“Yeni nesil gemiler, platformlar, destek gemileri KGF teminatına
öncelikli olarak alınacaktır. Desteklenme-
si gereken bir başka alt sektöründe Akde-
niz’deki filo hâkimiyetimizi devam ettirmek
üzere koster inşası ve işletmeciliği olduğunu
öngörüyoruz. Bu kapsamda daha önce kara
taşıma araçlarında yaptığımız gibi ekono-
mik ömrünü tamamlamış kosterleri, birebir
hurda teşviki vermek suretiyle hizmetten
çekeceğiz. Bununla ilgili kararımızı aldık.
Yasal düzenlemeyle ilgili çalışmalar tamam-
landı. Hurda bedeli ve teşvik miktarının
%10-15’lik proje yatırımına yönlendirilmesi,
%10-15 öz sermaye ve gemi ipoteği karşılı-
ğında, %70 banka kredisiyle koster filomuzu
yenileyebilecek bir modeli sizlerle payla-
şıyoruz. Yasal düzenlemeyi yapar yapmaz
döner sermayedeki kaynağımızı kullanarak
filomuzu yenileme imkânına kavuşacağız”
diye konuştu.
TOBB İMEAK Deniz Ticaret Odaları
Konsey Toplantısı’na katılan Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi
Elvan’dan sektöre iki önemli müjde geldi.
Ekonomik ömrünü tamamlayan kosterler
yeni bir finansman modeli çerçevesinde
hurda teşvikiyle hizmetten çekilirken,
gemi inşasındaki teminat sorunu için de
Kredi Garanti Fonu (KGF) devreye girecek.
Bakan Elvan konuya ilişkin şunları
söyledi:
“Yabancı gemilere ödediğimiz navlun
miktarının azaltılması ve bu navlunun
Türk sahipli veya Türk bayraklı gemilere
ödenmesi için planlarımız var. Birincisi,
yaşlı koster filomuzu hurda teşviki
sağlamak suretiyle yenilemek.
İkincisi de, ürün olarak ihracata
yönelik yeni gemi inşasının teminat
sorununu KGF kullanılarak çözmek. Bu
kapsamda KGF milyar liralık ilave teminat
imkânı verecek. Teminatta 5 kat kaldıraç
kullanılabilecek olduğundan, toplam
kredi teminat değerinin 6 milyar lirayı
bulması bekleniyor.”
HİSARCIKLIOĞLU’NDAN ELVANVE
BABACAN’ATEŞEKKÜR
TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu
da Türk iş dünyası ve denizcilik sektörü
adına söz konusu müjdeler için
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanı Lütfi Elvan ile Başbakan Yardımcısı
Ali Babacan’a teşekkür etti. Bakan
Elvan’ın planlamacı kökeni sayesinde
kalkınmada kamu-özel sektör istişaresi
ile ortak akıl oluşturulmasına çok
önem verdiğini ve iş dünyası olarak bu
yaklaşımı çok önemsediklerini ifade eden
Hisarcıklıoğlu, Babacan’ın da denizcilikle
ilgili bu güzel gelişmelerin ortaya
çıkarılması sürecinde büyük emeği
olduğunu belirtti.
TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu,“Her
zaman özel sektörün yanında olan ve
sorunlarının çözümü için çaba gösteren
Bakan Elvan ile Babacan’ın vizyonuna
ve emeklerine sağlık diyorum. Hepimiz
daha güçlü bir ekonomi, daha güçlü bir
Türkiye’nin peşindeyiz”dedi.
BAKAN ELVAN’DAN DENİZCİLİK SEKTÖRÜNE
ÇİFTE MÜJDE
m
Denizcilik ve
Haberleşme Bakanı
Lütfi Elvan,“Yeni
nesil gemiler,
platformlar, destek
gemileri KGF
teminatına öncelikli
olarak alınacaktır”
dedi.