İŞ DÜNYASI
EKONOMİK
FORUM
47
i
tek bir askeri geminin yerli olarak inşa edil-
mesinden devletin sağladığı tasarruf 300
milyon eurodur. Dolayısıyla, gemi filosunu
geliştirmenin yolu, önce tersanelerimizi
güçlendirmekten geçiyor” dedi.
Bir diğer konunun da marinalarla ilgili
olduğunu ifade eden Hisarcıklıoğlu, aynı
coğrafya içindeki İtalya’da 380 marina, 180
bin bağlama kapasitesi, İspanya’da 360 ma-
rina 130 bin bağlama kapasitesi, Fransa’da
255 marina, 227 bin bağlama kapasitesi
bulunduğunu belirtti. “Bizim toplam 46
belgeli marinamız bulunuyor. Belediye yat
çek yerleri koyduğumuz da toplam marina
sayımız 69’a ulaşıyor. Demek ki bu alanda
da gidecek daha çok mesafe ve potansiyel
bulunuyor” diyen Hisarcıklıoğlu, Türki-
ye’nin, önümüzdeki 10 yıl içinde, sadece
kendi ihtiyaç ve taşımalarını değil, bölgesindeki diğer ülkelerin
de ihtiyaçlarını karşılayabilecek bir denizcilik ile liman işletme-
ciliği anlayışı geliştirmek durumunda olduğunu söyledi.
DÜNYA EKONOMİSİNDE DURUM
2015 yılının tüm dünya için, tedbirli ve temkinli olunması
gereken, bir sene olacağını ifade eden Hisarcıklıoğlu şunları
söyledi:
“Bu konuda en geniş çalışmaları yapan IMF, tahminlerini
güncelledi. 2015 ve 2016 yıllarına ilişkin küresel büyüme
beklentisini aşağı yönlü revize etti. Buna göre, bu yılki küresel
büyüme beklentisi %3,8’den %3,5’e çekildi. Gelecek yıla yönelik
tahmin de %4’ten 3,7’ye geriledi. Aşağı yönlü bu revizyon, Euro
Bölgesi, Japonya, Çin ve Rusya ekonomilerindeki zayıflıklardan
kaynaklanıyor.
Eylül ayından bu yana %50 gerileyen petrol fiyatları, pet-
rol ihracatçısı ülkelerin ekonomilerini olumsuz etkilemesine
rağmen, Türkiye dâhil pek çok ülkeye olumlu yansıdı. Bununla
birlikte petrol fiyatlarının azalması, petrole yönelik yatırımları
da azaltacak. Dolayısıyla düşecek üretim kapasitesine bağlı
olarak, birkaç yıl içinde petrol fiyatlarının yeniden yükselmesi
sürpriz olmamalı.
Türkiye, düşen petrol fiyatlarından şu ana kadar çoğunlukla
olumlu etkilendi. Cari açık, enflasyon ve faizler düştü. Ama
burada dikkatli olmamız gerekiyor. Dünyada toplam ihracatın
en az üçte ikisi ham petrolden oluşan 23 ülke var. Türkiye bu
23 ülkeye 60 milyar dolar civarında ihracat yapıyor. Düşen pet-
rol bir taraftan ithalat faturamızı azaltırken, petrol ihraç eden
ülkelerin azalan geliri, daha az ithalat, yatırım, turizm şeklinde
olumsuz etkilere de yol açabilecek.
Dolayısıyla beklenmedik bir piyango gibi gelen petrol fi-
yatındaki bu düşüşün getirdiği fırsat penceresini, yapısal re-
formlara yeniden odaklanarak kullanmalıyız. Başbakan Ahmet
Davutoğlu’nun açıkladığı yapısal dönüşüm paketleri, bu açıdan
çok önemli. TOBB olarak biz de bunları destekliyoruz. Türkiye,
ekonomideki yapısal dönüşümü gerçekleştirirse, orta gelir tuza-
ğını aşar ve gelişmiş ülkeler arasında yer alma hedefine ulaşır.”
TOBB İMEAK Deniz Ticaret Odaları Konsey Toplantısı’nda
aşağıdaki konularda çalışma yapılması kararlaştırıldı:
•
Türk bayrağından yabancı bayrağa kaçış önlenmeli.
•
Türk bayraklı gemilerin taşıma payı arttırılarak
navlundan kaynaklanan cari açığın aşağıya çekilmesi
sağlanmalı.
•
Eximbank’ın liman, gemi inşa ve taşımacılıktaki
etkinliği artırılmalı.
•
Yolcu taşımacılığında mali sorumluluk sigorta teminat
ve primleri sektörlere uygun hale getirilmeli.
•
Denizcilik eğitiminde kullanılmak üzere staj gemisi
uygulaması devreye sokularak desteklenmeli.
•
Koy ve kıyılarımızın korunması ve sürdürülebilirliğinin
sağlanması amacıyla Deniz Ticaret odalarıyla işbirliği
yapılmalı.
KONSEY TOPLANTISINDAN
ÇIKAN SONUÇLAR
l
TOBB Başkan
Yardımcısı ve
İMEAK DTO Meclis
Üyesi Halim
Mete, Ulaştırma,
Denizcilik ve
Haberleşme
Bakanlığı
Müsteşarı Feridun
Bilgin, TOBB
Başkanı M. Rifat
Hisarcıklıoğlu,
Ulaştırma,
Denizcilik ve
Haberleşme Bakanı
Lütfi Elvan, İMEAK
DTOYönetim
Kurulu Başkanı
Sefer Kalkavan,
Denizcilik ve
Haberleşme
Bakanlığı Müsteşar
Yardımcısı Özkan
Poyraz ve TOBB
Yönetim Kurulu
Üyesi Memiş
Kütükçü.