53
EKONOMİK
FORUM
Uzlaşının satır araları
Bilindiği üzere Türk tarafını temsil eden
liderler, 7 Mart 2016 tarihli Türkiye-AB
Zirvesi’nde, uzlaşının gerçekleşebilme-
si için Türkiye’nin taleplerini sıralamıştı.
Bu talepler kimi çevreler tarafından kar-
şılanması zor, bazı uzmanlara göre dip-
lomatik hamle, Türk basınına yansıdığı
haliyle ise “Kayserili pazarlığı” olarak ta-
nımlanmıştı. Şüphesiz ki Türkiye’nin en
öncelikli talepleri vize serbestliği diyaloğu-
nun hızlanması, yeni müzakere fasıllarının
açılması ve göçmen krizine yönelik kulla-
nılmak üzere 3 milyar avroluk ek fondu.
Öncelikli olarak, ulusal ve uluslararası ba-
sında, sivil toplumda ve uluslararası ilişkiler
çevrelerinde tartışılan temel konu, Türki-
ye’nin yukarıda bahsedilen mekanizmayı
uygulamaya koyabilecek teknik ve idari
altyapıya sahip olup olmadığı mesele-
si. Türkiye, vize serbestliği yol haritasının
açıklandığı Aralık 2013 tarihinden bu yana
sınır ve göç yönetimine, bu alanlarda idari
ve hukuki altyapının sağlanmasına ve üye
ülkelerle işbirliğine yönelik reform hamle-
lerine devam ediyor.
Türkiye’nin zorlu sınavı
Dolayısıyla Türkiye’nin bu zorlu sınavın
altından kalkamayacağı yönünde doğru-
dan ve net bir çıkarım yapmak, sürecin
nasıl işlediğini görmeden mümkün değil.
Bu noktada en önemli meselelerden biri,
2018 yılının sonuna kadar AB tarafından
Türkiye’deki Suriyelilerin durumlarının iyi-
leştirilmesi için kanalize edilecek 6 milyar
avroluk fonun doğru, etkin ve şeffaf şekilde
kullanılması. Öte yandan Türkiye’ye geri
gönderilecek olan göçmenlerin temel hak
ve özgürlüklerinin garanti altına alınması,
AİHM içtihadıyla çelişecek uygulamalar-
dan kaçınılması, yoğun sayılara ulaşması
beklenen Suriyelilerin sosyal ve ekono-
mik entegrasyonu, Suriyeli çocukların te-
mel eğitime ulaşımı en kritik meseleler.