![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0079.jpg)
79
EKONOMİK
FORUM
öncelik verdiği alanların başında ticaret,
ekonomi ve yatırım geliyor. Rusya’nın ASE-
AN ülkeleriyle ticaret hacmi yaklaşık 13,7
milyar dolar ve işbirliği; enerji, ulaşım, alt-
yapı, tarım, bilgi ve iletişim teknolojileri gibi
alanlarda yürütülüyor.
ABD
ABD ile ASEAN ülkelerinin liderlerini bir
araya getiren Zirve de 15-17 Şubat 2016
tarihlerinde ABD’nin California eyaletindeki
Sunnyland’de gerçekleşti. Zirvenin ama-
cı, ABD’nin ASEAN ile ekonomik işbirliğini
geliştirme hedefidir. Pasifik Okyanusu’na
kıyısı bulunan 12 ülke arasında imzalanan
ve üye ülkelerin ekonomik hacminin, dünya
ticaretinin %40’ını kapsadığı Trans-Pasifik
İşbirliği Anlaşması’nda (TPPA) ASEAN üye-
lerinden Malezya, Singapur, Vietnam ve
Brunei ülkeleri de yer alıyor. TPPA’da yer
almak isteyen başta Endonezya ve Filipinler
olmak üzere diğer ASEAN ülkelerinin, TPPA
üyesi ABD’nin ticari değerlerini göz ardı et-
memesi, ABD için önemli bir husus oluyor.
ÇİN
ASEAN’ın diyalog ortaklarından olan
Çin’in ASEAN ile ilişkilerini geliştirmesi, Gü-
neydoğu Asya ülkelerine ticari açılımını ko-
laylaştırmış ve bölge ile ekonomik bütün-
leşmesini sağladı. Çin’in ASEAN ülkelerine
coğrafi olarak yakın konumda olması ve
2002 yılında imzalanan ASEAN-Çin Serbest
Ticaret Bölgesi Anlaşması (ASEAN-China
Free Trade Area ACFTA) Çin-ASEAN ticari iliş-
kilerini olumlu yönde etkiledi. Ayrıca ASEAN
ülkeleri açısından da Çin’in önemli olmasının
sebebi, Çin’in büyük bir pazar olma özelliği
ve bölgede etki alanının güçlü olmasıdır.
Sonuç ve öneriler
1)
ASEAN üye ülkelerinden birinde veya
birkaçında meydana gelebilecek ekono-
mik krizin önlenebilmesi, mevcut ekonomik
işbirliği mekanizmasında çok zayıf görül-
mektedir. Bu nedenle ASEAN’ın, ASEAN+3’ü
oluşturan Kuzey Asya Ülkeleri Japonya, Kore
ve Çin ile birlik olması önerilmektedir. Ayrıca
ASEAN’ın Kuzey Amerika Ülkeleri Serbest
Ticaret Anlaşmasına (NAFTA) katılan ülke-
lerle ve Avrupa Birliği Ülkeleri ile de işbirliğini
artırması, ticaretin geliştirilmesi açısından ve
ASEAN’ın güç kazanması açısından yararlı
olacaktır.
ASEAN+3 Bloğunun birlik haline gelme-
sindeki en büyük engel, Güney Çin Deni-
zi’ndeki ihtilaftır. Çin, Güney Çin Denizi’nde
oluşturduğu yapay adalar üzerine hava üssü
ve sivil tesisler inşa ederek ihtilaflı sularda
konumunu güçlendirmeye çalışırken, Güney
Çin Denizi’nde başta Filipinler olmak üzere
Vietnam, Brunei ve Malezya’nın da arasında
bulunduğu bölge ülkeleriyle egemenlik
tartışmaları yaşamaktadır. Bu ihtilaftan dolayı
Pekin Yönetimi, karşılıklı anlaşmaları imzala-
makta isteksiz görünmektedir. Bu sorunun
aşılması, Güney Çin Denizi’nde ortak olarak
istikrar ve barışın sürdürülmesi, ayrıca bölge
dışındaki ülkelerin de bu konuda yapıcı rol
oynaması, ASEAN’ın ekonomik gücünün
gelişimi açısından önemlidir.
2)
ASEANÜyelerinin bazı AB Üye Ülkele-
ri ile sömürge bağları olmasına rağmen, iliş-
kileri Japonya ve ABD arasındaki ilişki kadar
güçlü değildir. Türkiye’nin coğrafi ve stratejik
konumu nedeniyle, AB ile ASEAN arasın-
da bir köprü oluşturarak iki Birlik arasındaki
karşılıklı ekonomik çıkarların artırılmasını
sağlaması olası görünmektedir.
3)
Uluslararası kuruluşların (OECD, IMF
gibi) ve bazı ekonomistlerin yaptıkları araş-
tırmalara göre, son yıllarda ekonomik güç
ekseninin dünyada batıdan doğuya doğru
kaymasının gözlenmesi ve 2030’lu yıllarda
bu eksenin daha da büyük oranlarda doğu-
ya kayacağı tahminleri, ASEAN’ın önemini
artırmaktadır. 2016 yılı başında kısa aralıklarla
ABD ve Rusya gibi iki önemli devletin ASEAN
Zirvelerine ev sahipliği yapması ve toplantı-
larda somut kararlar alınması da ASEAN’ın
öneminin artmış olduğuna birer kanıt olarak
gösterilebilir.
4)
Birleşmiş Milletler tarafından 2015
yılında yayımlanan ve ülkelerin hem ekono-
milerinin hem de halkın yaşamlarının zen-
ginliğinin göstergesi olan “İnsani Gelişme
İndeksi”ne göre
(*)
; Singapur (0,912) Çok
Yüksek İnsani Gelişme Grubunda; Malezya
(0,779) veTayland (0.726)Yüksek İnsani Geliş-
me Grubunda; Endonezya (0,684), Filipinler
(0,668), Vietnam (0,666), Laos DHC (0,575)
ve Kamboçya (0,555) Orta İnsani Gelişme
Grubunda ve son olarak Myanmar (0,536)
da Düşük İnsani Gelişme Grubunda yer al-
maktadır. 3 ülke dışında diğer ülkelerin orta
ve düşük grupta yer alması, ülkelerin eko-
nomik ve sosyal açıdan gelişmeye ihtiyacı
olduğunu göstermektedir. Bu doğrultuda
ASEAN Birliğinin; doğru politikalar üreterek,
kendi bölgesi içinde istikrarı ve ittifakı sağ-
layarak ve ticaret hacmini geliştirerek, Birliği
oluşturan ülkelerin kalkınmasını sağlaması
önemlidir.
Sonuç olarak, Türkiye’nin ileride önemli
bir ekonomik ve stratejik güç haline gelmesi
beklenen ASEAN’la ilişkilerini güçlendirme-
si, işbirliği anlaşmaları yapması, önemli bir
ticaret pazarı olan ASEAN Ülkeleri ile ikili
işbirliğini geliştirmesi önemlidir. Son yıllarda
Myanmar, Vietnam, Endonezya ve Malezya
gibi yükselen ekonomilere sahip ülkelerle
ülkemizin olumlu politikasının olması da ti-
cari ilişkilerimizi olumlu yönde etkileyecektir.
"(*) İnsani Gelişme İndeksinde ülke rakamları 1’e yak-
laştıkça ekonomik ve halkın refahı açısından iyi durumda, 0’a
yaklaştıkça ise gelişmişlik düzeyinin daha düşük olduğunu
göstermektedir.”