EKONOMİK
FORUM
90
“60 ülkeden 280 öğrenci
ile birlikte staj yaptım”
CERN’de tanıştığın arkadaşların
ve bilim insanları ile temasınız devam
ediyor mu?
Yaklaşık 12 hafta boyunca CERN’de 60 ül-
keden 280 öğrenci ile birlikte aynı staj progra-
mı çerçevesinde ortak eğitimimi gerçekleştir-
dim. Dolayısıyla uluslararası büyük bir iletişim
ağına sahip oldum ve her biri kendi alanında
başarılı öğrenciler ile arkadaşlık ettim. Bunun
dışında oradaki bilim insanları ile birçok bilgi
alışverişinde bulunma fırsatım oldu. Türki-
ye’ye geri döndükten sonra sosyal medya ve
profesyonel iletişim ağları üzerinden halen
başta amirim sonra da oradaki arkadaşlarım
olmak üzere iletişimime devam etmekteyim.
CERN’de tanıştığımherkesin iyi işler başaraca-
ğına ve bana gerek bilgi aktarımında gerekse
bir şekilde referans olarak geleceğime katkıda
bulunacağına inanıyorum.
Türkiye’nin CERN’deki geleceğini
nasıl görüyorsunuz? Türkiye’ninCERN
çalışmalarına katılımı yeterli mi? Bunu
artırmak için yapılabilecekler neler
olabilir?
Ülkemizin Mayıs 2015’te CERN’e ortak
üyeliğinin başlaması ile atılan adımı çok
önemli buluyorum. CERN Konseyi’nde ve
bilim politikalarında Türkiye Atom Enerjisi
Kurumu (TAEK) tarafından temsil ediliyoruz ve
TAEK tarafından desteklenen CERN çalışmaları
ve proje gruplarımızın 40 farklı üniversiteden
200’ü aşkın bilim insanımızla 9 farklı projede
yer aldığını biliyoruz, buna TOBB ETÜ de dahil.
Ayrıca, Ortak üyelik anlaşmasının ardından
ülkemizde CERN-sanayi ilişkilerinin koordinas-
yonu konusunda Türkiye Odalar ve Borsalar
Birliği (TOBB) görevi üstlenip, CERN-Türkiye
Sanayi İrtibat Ofisi (Industrial Liason Office,
ILO) açıldı. Yıllık 600 milyon Euro’yu bulabilen
ihale ve alımlara katılarak gelecekte de birçok
iş ortaklıklarının yapılacağına, Türkiye’nin bu
pazarda ciddi bir konum alacağına inanıyo-
rum. Çünkü Türkiye mühendislik ve teknik
alanda gelecek vadeden bir ülke.
Devlet ve özel sektör işbirliğiyle belki
hemen olmasa bile 2023 e kadar CERN de
araştırmalara katılan gelişmiş ülkelerin yaka-
ladığı 1000 den fazla bilim insanı ve yüksek
teknolojiye odaklı teknik işlerin ülkemizden
temini gibi konularda arzu edilen noktalara
ulaşacağımıza inanıyorum.
Bunun için özellikleTürkiye’de fizik ve fizik
TOBB ETÜ
mühendisliği bölümlerine gereken önemin
verilmesi ve şirketlerin Ar-Ge kapasiteleri
ile kalite standartlarını yükselterek yüksek
teknoloji alanlarından biri olan hızlandırıcı
ve detektör sektörüne açılması gerektiğini
düşünüyorum. Bu sektör CERN başta olmak
üzere dünyada Amerika Birleşik Devletleri,
Japonya, Rusya, Avrupa ülkeleri (Almanya,
İngiltere, Fransa, İtalya, İspanya başta olmak
üzere), son olarak Çin, Hindistan ve Güney
Kore’de de pek çok endüstriyel ve araştırma
altyapılarında yaygın olarak yer almakta.
Mezuniyet sonrası CERNharicinde
hangi alanda çalışmak istiyorsunuz?
Endüstri mühendisi olmaktan çok mem-
nunum ve bununla gurur duyuyorum. Her
zaman kendi işimde uzmanlaşmayı ve Türki-
ye’nin gelişmesine katkıda bulunmayı arzu-
luyorum. Bu hususta yurtdışında da olsa her
zaman Türkiye ile bağlantılı yüksek lisans ve
güzel bir kariyer yapmayı hedeflemekteyim.
TOBB ETÜ’deki Ortak Eğitim uy-
gulaması hakkındaki düşüncelerinizi
öğrenebilir miyiz?
TOBB ETÜ, Türkiye’nin önde gelen bir-
çok şirketi ile ortak eğitim uygulaması için
anlaşma yapmış bir üniversite. Bu açıdan
TOBB ETÜ öğrencileri şirket bulmak için diğer
üniversite öğrencileri gibi büyük çabalar sarf
etmiyor ve herhangi bir sıkıntı ile karşı karşıya
kalmıyor. İkinci olarak TOBB ETÜ, öğrencile-
rinin ortak eğitim süresini bir dönemde 3,5
aydan toplam eğitim hayatı boyunca 1 yıla
yakın tutuyor. Diğer üniversitelerden gelen
1 aylık stajyerlerin 3,5 aylık stajyerlere göre
süre yetersizliğinden iyi bir projede çalışma
ihtimali daha düşük oluyor. Ortak Eğitim uy-
gulamasının diğer bir avantajlı özelliği ise
öğrencilerin haklarını koruması (asgari maaş,
sigorta, iş takibi vb.). Tüm bunlar sayesinde
TOBB ETÜ öğrencileri çalışan statüsüne konu-
luyor, öğrenciler gerçek iş hayatını deneyim-
liyor ve mezun olunca şirketler öğrencilere iş
imkânları sunabiliyor.
TOBB ETÜ mezuniyet projenizin
içeriği belli oldu mu?
TOBB ETÜ bitirme projemizde Unilever
Algida Fabrikası ile işbirliği içerisinde gerçek
hayat problemlerine (WCM Metodolojisiyle
Üretim Alanlarında Lojistik Optimizasyonu)
ekip arkadaşlarımla beraber çözüm ürettik.
Diğer üniversitelerin 1 yılda yaptığı bitirme
projesini, TOBB ETÜ öğrencileri olarak 3,5 aylık
kısa bir sürede tamamladık. Buna rağmen
üniversiteler arası endüstri mühendisliği öğ-
rencilerinin bitirme projelerinin yarıştığıYAEM
2016 yarışmasında TOBB ETÜ’ye Türkiye 1.’li-
ğini getirdik. Bu başarıyı en başta her zaman
sorularımızı dinleyip yardımcı olmaya çalı-
şan bölüm hocalarımıza ardından da TOBB
ETÜ’nün bize kazandırmış olduğu sıkı çalışma
temposuna borçluyuz. Ödül olarak Endüstri
Mühendisliği Dergisi’nin önümüzdeki sayısın-
da projemizin makale olarak yayınlanmasını
beklemekteyiz.
TOBB ETÜ sayesinde yapmış
olduğum CERN ortak
eğitimi benim için büyük
bir dönüm noktası oldu. Bu
eşsiz deneyimin geleceğimde
büyük bir rol oynayacağına
inanıyorum ve tüm TOBB
ETÜ öğrencilerine bu fırsatı
değerlendirmelerini tavsiye
ediyorum. Bana hep destek
olan aileme, hocalarıma
ve TOBB ETÜ ailesine
teşekkürlerimi sunarım.
“TOBB ETÜ
öğrencileri
bu fırsatı
değerlendirmeli”