forum236 - page 31

eğitimi sağlamak konusunda yaşadıkları
sıkıntıları ve ihtiyaçlarını tespit etmek
amacıyla bir anket düzenledik. Anket so-
nuçlarını değerlendiriyoruz.
Yine TOBB, Milli Eğitim Bakanlığı,
Yükseköğretim Kurumu (YÖK), Türkiye İş-
verenler Sendikası Konfederasyonu (TİSK)
ve Türk Sanayicileri ve İşadamları Derne-
ği’yle (TÜSİAD) geçtiğimiz ay bir protokol
imzaladık. Bu kapsamda 900 meslek lisesi
ve meslek yüksekokulu mezunu akademis-
yene şirketlerde staj imkânı sağlayacağız.”
Konuşmasında farklı bir konuya dik-
kat çekmek istediğini ifade eden Karacan,
“Bazen şirketlerden beceri geliştirme ko-
nusunda ya da genel anlamda mesleki eği-
timde, âdeta bir eğitim kurumu gibi dav-
ranmaları bekleniyor. Şirketlerden stajyer
çalıştırmaları, ona rehberlik edecek usta
öğretici istihdam etmeleri, eğitim birimi
kurmaları, milyonluk makinelerini öğ-
rencilere teslim etmeleri bekleniyor.
Bunların hepsi maliyetli işler. Ay-
rıca eğitim vermek zaten ayrı bir
uzmanlık işi. Pedagojik formasyon
gerektiriyor. Eğitim konusuna şir-
ketlerin dâhil olması isteniyorsa, bu
kamunun maddi ve teknik desteğiyle
olabilir. Pek çok gelişmiş ülkede de bu
şekilde uygulandığını görüyoruz. Örnek
vermek gerekirse, İngiltere’de işveren-
lere yönelik bir inisiyatif devletçe hayata
geçirilmiştir. Bu kapsamda da, 250 milyon
sterlin tüm işverenlerin beceri geliştirme
amaçlı kullanımına tahsis edilmiştir. Ben-
zer destekler pek çok AB ülkesinde, örne-
ğin Almanya’da, İspanya’da, Portekiz’de
AB fonlarından sağlanıyor. İşletmeleri
beceri geliştirme işine dâhil etmek için on-
ları cesaretlendirmeli, bu amaçla da kamu
kaynaklarını seferber etmeliyiz. İşletme-
lerimiz üzerindeki istihdam yükleri zaten
ağır. Beceri geliştirmenin maliyeti konu-
sunda devletin desteği olmadan pek çok
öneri kâğıt üzerinde kalıyor. Dolayısıyla,
tüm eğitim bakanlarını bu konuya önem
vermeye davet ediyorum” diyerek sözlerini
sonlandırdı.
T
OBB Yönetim Kurulu üyesi Harun
Karacan, beceri geliştirme süre-
cinde işverenlerin rolüne de-
ğindi. Karacan, zaman için-
de teknoloji ve ekonomik koşulların
değiştiğini, becerilerin de eskimeye,
değersizleşmeye başladığını anım-
satarak, “İşte tam da bu nedenle iş-
verenlerin beceri gelişimindeki rolü
hayati düzeydedir. İşverenler ağırlıklı
olarak mesleki becerilerin geliştirilmesi
sürecine katkı sağlayabilirler. Bu konuda
da en büyük katkıyı, kapılarını öğrencilere
ve öğretmenlere açarak, kendi kuruluşlarında
öğrenme imkânı sunabilirler. Ancak bu şekilde bece-
rileri güçlü para birimleri olarak tutabiliriz” ifadesini kullandı.
Türkiye’de, AB’de ve OECD’de işletmelerde mesleki eğiti-
min en çok gündeme gelen konu olduğuna vurgulayan Karacan,
“Hepimiz bunun gerekli ve hatta zorunlu olduğunda hemfiki-
riz” dedi.
Türkiye’de, “işletmelerde beceri eğitimi” veya “çıraklık” sis-
temi uygulandığını, iyi işletildiğinde bu sistemin genç işsizliği-
nin azaltılmasına çok büyük katkı sağladığını anlatan Karacan,
TOBB’un bu konuda yaptığı çalışmaları şöyle dile getirdi:
“Yetişkin eğitiminde Uzmanlaşmış Meslek Edindirme Mer-
kezleri Projesi (UMEM) çerçevesinde, işsizlere hem teorik hem
de işletmelerde pratik eğitim sağlıyoruz. Bu konuda, Milli Eği-
tim Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile TOBB
Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi’yle (ETÜ) birlikte çalışıyo-
ruz. Bunun yanı sıra üyemiz olan şirketlerin, öğrencilere beceri
EKONOMİK
FORUM
31
i
DOSYA
“BECERİLER, GÜNÜMÜZÜN
KÜRESEL PARA BİRİMLERİDİR”
TOBB YÖNETİM KURULU ÜYESİ
HARUN KARACAN:
n
TOBB Yönetim
Kurulu Üyesi Harun
Karacan, işletmeleri
beceri geliştirme
işine dâhil
etmek için onları
cesaretlendirmek
gerektiğini söyledi.
TOBB
Yönetim Kurulu
Üyesi Harun Karacan,
süreç içinde
becerilerin
eskimeye, değersizleşmeye
başladığını,
bu nedenle
işverenlerin mesleki becerilerin
geliştirilmesi sürecine katkı
sağlayabileceklerini
belirtti.
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36,37,38,39,40,41,...132
Powered by FlippingBook