Hyundai Grubu, Daewoo Grubu, Kia ve LG
Grubu gösterilebilir. 1997 yılındaki reform-
lardan sonra ekonomide KOBİ’lerin önemi
artsa da chaebol denen şirketlerin ekono-
miye hâkimiyeti sürüyor. Ülke ihracatının
yaklaşık %60’ı bu büyük şirketler tarafın-
dan yapılıyor. Güney Kore’nin “chaebol”leri
sıklıkla Japonya’nın “keiretsu” iş grupla-
rıyla karşılaştırılır. Fakat bu ikisi arasında
belirgin iki farklılık bulunuyor. Birincisi,
“chaebol”ler hâlâ çoğunlukla kurucu aileler
tarafından kontrol edilmesine rağmen “kei-
retsu”lar profesyonel yöneticiler tarafından
yönetilir. İkincisi, Güney Kore hükümeti-
nin “chaebol”lerin özel banka sahibi olma-
sını engellemesine rağmen Japonya’daki
“keiretsu”lar kendilerine bağlı bir bankayla
çalışabilir.
Ekonomisi büyük oranda uluslararası
ticarete bağlı olan Güney Kore’de iş gücü
maliyeti Malezya, Endonezya, Filipinler,
Tayland, Vietnam ve Çin gibi ülkelere göre
daha yüksek olup 1987’den beri artış gös-
teriyor. Artık ucuz iş gücüne dayalı montaj
sanayi Güney Kore’de yeterli üretim koşullarını bulamıyor. Ülke
ekonomisinde yüksek katma değerli ürünlerden elektronik, taşı-
ma ekipmanları, ileri teknoloji ürünlerinin üretimi yaşama şansı
buluyor.
Günümüzde Güney Kore gelişmiş ülkeler statüsünde yer alı-
yor ve GSYİH büyüklüklerine bakıldığında Asya’nın dördüncü en
büyük ekonomisine sahip.
Zengin doğal kaynaklara sahip olmayan Güney Kore’de kö-
mür, petrol, demir gibi madenler çok az miktarda bulunuyor.
Güney Kore’nin ticari olarak tek zengin yer altı kaynağı tungsten
ancak 1993 yılından itibaren onun da üretimi yapılmıyor. Ayrıca
38
EKONOMİK
FORUM
ÜLKE
Yıllara Göre Güney Kore’de
Otomotiv Üretimi
(Adet)
Üretim
Yurtiçi
Satışlar
İhracat
İthalat
2007
4,086,308
1,219,335
2,847,138
66.594
2008
3,826,682
1,154,483
2,683,965
84.661
2009
3,512,926
1,394,001
2,148,862
70.889
2010
4,271,741
1,465,426
2,772,107
104.977
2011
4,657,094
1,474,436
3,151,708
105.037
Kaynak:
KoreaAutomobileManufacturersAssociation