gençlere ihtiyaç duyduğunun altını çizen
Hisarcıklıoğlu, TOBB’un, yabancı dil eği-
timinde kalkınmış ülkelerin ulaştığı dü-
zeye ulaşmak için gereken katkıyı yapma-
ya hazır olduğunu ifade etti.
DİL EĞİTİMİ SEMPOZYUMUNA
İHTİYAÇ VAR
MEB Müsteşarı Yusuf Tekin de Türki-
ye’de, saha araştırmalarıyla desteklenen
dil eğitimi sempozyumuna ihtiyaç olduğu-
nu söyledi. MEB’in de bu noktada üstüne
düşeni yapacağını belirten Tekin, “Demir
var, çimento var, kum var ama inşaatı bir
türlü yapamıyoruz. Akademisyenlerin des-
teğine ihtiyacımız var” dedi.
Tekin, Türkiye içinde yabancı dil eği-
tim ve öğretimi konusunda bu tür ye-
tersizliklerden bahsedildiğini, ama
Türkiye dışında, Türkçe öğreti-
miyle ilgili sahadan gelen veri-
lerin oldukça pozitif olduğu-
nu belirterek şöyle konuştu:
“Türk İşbirliği ve Koor-
dinasyon Ajansı (TİKA) gibi
kuruluşların yurt dışında
Türkçe öğretimi ya da yurt
dışında okul açan sivil toplum
örgütlerinin verilerine baktığı-
mızda Türkçe öğretimi konusun-
da oldukça yeterli ve faydalı sonuç-
lar elde ediliyor. Türkiye’de Türkçe
öğretemiyoruz. Aslında bu toplantıları
dil öğretimine endekslemek gerekiyor.
Zorunlu eğitim 12 yıl ve çocuklarımız
okuma yazmaya başladığı günden bu
yana Türkçe dersi, lise son sınıfa kadar
Türk Dili ve Edebiyatı dersi alıyorlar ama
üniversite sınavında Türkçe sorularının
cevaplanma oranı çok düşük. Bunu daha
ayrıntılı biçimde masaya yatırmamız ge-
rekiyor. Üstümüze düşen ne varsa hep
birlikte yapmamız gerekir.”
TOBB Eğitim Meclisi Başkan Yar-
dımcısı Eyyüp Kılcı da, kongrenin ko-
nusunun yabancı dil olarak seçilmesinin
amacının Türkiye’de yabancı dil eğitimi
tablosunun görülmesinin sağlanması
olduğunu ifade etti. İstenilen düzeyde
yabancı dil öğrenmenin çok zor olduğu-
na dikkat çeken Kılcı, farklı zamanlarda
birçok gerekçeyle yabancı dil eğitimi al-
dığını ancak yeterli gelmediğini anlattı.
Kılcı, Türkiye’nin dil öğretimiyle ilgili
sorunu olduğunu, dil eğitimi uygulama-
larında problem görüldüğünü, bu neden-
le de yabancı dil eğitiminde değişiklik
yapılması gerektiğini söyledi.
ten TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu,
konuşmasına şöyle devam etti:
“Öğretim materyallerinde sıkıntılar var.
Öğretmen başına düşen öğrenci sayısı birçok
okulda yüksek. Dil öğretmenlerinin yetişti-
rilme sürecinde ve görev esnasında destek al-
maları konusunda eksikler var. Liseden mezun
olana kadar yaklaşık bin saat İngilizce dersi alı-
nıyor ama İngilizce konuşulamıyor. 2013’te English
First’ün yaptığı İngilizce Yeterlilik Endeksi’nde, Türkiye
60 ülke arasında 41’inci sırada yer aldı. Endekste Türkiye,
2007’den bu yana en hızlı yükselen ülke olarak gösteriliyor
ama 2007’de ‘çok düşük’ yeterlilik düzeyinden ‘düşük’ yeterli-
lik düzeyine çıkabildik. 2012 TOEFL sınav so-
nuçlarının Avrupa ortalamalarına göre,
Norveçliler 120 üzerinden 100, Av-
rupalılar 87 alırken, Türkiye’nin
notu ise 75. 43 Avrupa ülkesi
arasında en düşük test sonu-
cuna sahibiz.”
TOBB Başkanı Hisar-
cıklıoğlu, İngilizceyi iyi
öğreten ülkelerin, erken
yaşta öğretimi önemse-
diklerini, eğitim müfre-
datlarında daha fazla saati
dil öğretimine ayırdıklarını,
yabancı dil öğretimini temel
ders olarak konumlandırdıkları-
nı ve sınıf mevcutlarının az olması-
na dikkat ettiklerini vurguladı.
Hisarcıklıoğlu, Türkiye’de ise pratik yap-
mak yerine “özne-yüklem-tümleç” sıralamasının ezberletil-
diğine dikkat çekti. Ekonomik etki alanı genişleyen Türki-
ye’nin Rusça, Arapça, Farsça, Kazakça, Boşnakça, Sırpça bilen
EKONOMİK
FORUM
35
i
HABER
m
TOBB
Başkanı M. Rifat
Hisarcıklıoğlu, 2013
yılında yapılan
İngilizce yeterlilik
endeksinde
Türkiye’nin 60 ülke
arasında 41’inci
sırada yer aldığını
söyledi.
m
MEB Müsteşarı
Yusuf Tekin,
Türkiye’de, saha
araştırmalarıyla
desteklenen
dil eğitimi
sempozyumuna
ihtiyaç olduğunu
vurguladı.
m
TOBB Eğitim
Meclisi Başkan
Yardımcısı Eyyüp
Kılcı, Türkiye’de
istenilen düzeyde
yabancı dil
öğrenmenin çok
zor olduğunu dile
getirdi.