forum 244 - page 16

16
EKONOMİK
FORUM
KAPAK
Deniz Ticaret Odası Konseyi’nin öncelik-
lerini İstanbul, Marmara, Ege, Akdeniz ve Ka-
radeniz (İMEAK) Deniz Ticaret Odası Yönetim
Kurulu Başkanı
Metin Kalkavan
dile getirdi.
Gemi inşaatı sanayinin 20 bin kişiye stihdam
sağladığını ve 3 milyar dolara yakın ihracat ger-
çekleştirdiğini vurgulayan Kalkavan, 2002-2014
yılları arasında tersanelerin sayısının 37’den
72’ye yükseldiğini ve gemi inşa kapasitesinin
yedi kat arttığını belirtti. Kalkavan, son beş
yılda deniz yoluyla taşınan yük ortalamasının
%19 ve su ürünleri ile balık ihracatının da %36
arttığını dile getirdi.
Denizcilik sektörünün, diğer ülkelerle re-
kabet eşitliği ve 2023 yılı ihracat potansiyeline
ulaşılabilmesi için, devlet teşvik politikasında
öncelikli sektör olması gerektiğini ifade eden
Kalkavan, şunları söyledi:
“Dış ticaret yüklerinin deniz yolu taşımacı-
lığında Türk bayraklı taşıma payının %10’lara
düşmesi ciddi navlun kaynaklı cari açığa neden
olmaktadır. Türk firmalarının yüklerinin Türk
Filosu tarafından taşınması için navlun teşviki
verilmelidir. Türk dış ticaret yüklerinin taşın-
masında Türk bayraklı gemilerin payı artırılma-
lıdır. Petrol tankerleri ve LNG gemi yatırımları
gerçekleştirilmelidir. Yeni nesil gemi üretimine
yönelik yatırımda bulunan tersanelere destekte
bulunulmalıdır. Kredi Garanti Fonu özellikle
teknolojik ve çevreci gemi üretiminde geçerli
olacak şekilde genişletilmelidir. Kamu tarafın-
dan deniz yolu taşımacılığında alınan ve diğer
taşımacılık yollarıyla mukayese edildiğinde
haksız rekabet oluşturan ‘fener’ ve ‘sağlık resmi’
gibi ücretler kaldırılmalı veya makul ölçülere
düşürülmelidir.”
Hızla gelişen Türk sahipli filo gereksinimi
olan gemi adamlarının en iyi şekilde yetiştiril-
mesi için eğitim altyapısına yatırım yapılması ve
staj konusundaki eksikliklerinin giderilmesinin
önemine değinen Kalkavan, Eximbank’ın gemi
inşa sanayine desteğinin artırılarak, düşük fa-
izli ve uzun vadeli kredi imkânı sağlanmasını
talep etti.
Yan sanayinin kalkındırılması için Yalova
Gemi İhtisas Organize Sanayi Bölgesi’nin acilen
desteklenmesini isteyen Kalkavan’ın, sektörün
gelişimi için sıraladığı taleplerden bazıları şöyle:
“Koyların yapılaşmadan korunması için
‘Kıyı Master Planları’ oluşturulmalı. Yapılaşma-
ya ve kara turizmine açılacak yerlerin tahsisleri,
master planlara ve önceliklere göre belirlenme-
li. Yüksek marina kira bedellerine sebep olan
devletin hüküm ve tasarrufu altındaki alan ve
dolgu alanlarının kiraları düşürülmeli, deniz
alanlarından ecrimisil alınmamalı. Su altı li-
man inşaat ve offshore sektörünün gelişimine
öncelik verilmeli. ‘Kılavuzluk ve Römorkörcülük
Hizmetleri Teşkilatlarına Verilecek İzinler Hak-
kında Yönetmelik’ ivedilikle yayımlanmalıdır.
Türkiye’nin, Denizcilik Çalışma Sözleşme-
si’ne üye olması sağlanmalıdır.”
Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim
Kurulu Başkanı
Suat Hacı Salihoğlu
, VII.
Türkiye Ticaret ve Sanayi Şurası’nda, Karade-
niz Bölgesi’nin sorunlarını ve çözüm önerile-
rini dile getirdi.
Salihoğlu, Karadeniz Bölgesi’nin, Türki-
ye’nin katma değerinin %7’sini, nüfusunun
%9’unu, ihracatının %2’sini ve sanayi sıralama-
sında ilk 1000’de %4’ünü karşılayan bir bölge
olduğunu belirtti.
Bölge’nin sorunlarını altı başlık altında
(ulaşım, lojistik, turizm, tarım, sanayi, enerji)
ifade eden Salihoğlu, Karadeniz’e özgün bir tu-
rizm teşvik politikası geliştirilmesi gerekliliği
üzerinde durdu.
Türkiye ve bölge sanayisinin gelişmesi,
dış ticaret hacminin büyümesi için, bölgenin
ulaşım altyapısının iyileştirilmesiyle önemli
bir lojistik merkezi haline dönüştürülmesi ge-
rektiğini vurgulyan Salihoğlu, şunları söyledi:
“Bölgemizin Karadeniz üzerinden Rus-
ya ve Avrupa pazarlarına açılan, ekonomiye
büyük katkı sağlayabilecek limanları mevcut.
Son yılarda bölgelerarası, merkez ile ilçe yol
bağlantılarının bir kısmı tamamlanmış olsa
da planlanan bazı demir yolu ve liman projele-
rinde aksaklıklar yaşanmıştır. Bölgemizi kesen
Batı-Doğu ve Kuzey-Güney bağlantılarının ger-
çekleştirilmesi, ülkemizin sanayii ve ticaretinin
gelişmesi açısından son derece önemlidir” dedi.
Lojistik merkez çalışması devam eden Of
İyidere Lojistik Merkezi’nin yatırım progra-
mına alınmasını, Trabzon-Arsin endüstri ya-
tırım adası için gerekli kanuni düzenlemelerin
yapılmasını ve projenin yatırım programına
alınmasını talep eden Salihoğlu, mecliste bu-
lunan ve 1 milyon kişiyi yakından ilgilendiren
Çay Kanunu’nun da bir an önce yürürlüğe
girmesini beklediklerini ifade etti.
Trabzon Ticaret Borsası tarafından uy-
gulanan “Fındığın Kalitesinin ve Verimin
Yükseltilmesi” pilot projesinin bundan sonra
devlet tarafından 10 yıllık süreye yayılarak
desteklenmesinin üreticiye rahat bir nefes
aldıracağını belirten Salihoğlu, konuşmasına
şöyle devam etti:
“Fındıkta doğrudan gelir desteği araziye
değil, ürüne verilmeli, kilogram başına destek
politikası getirilmelidir.
Turhal Şeker Fabrikası’nın özelleştirilmesi
konusundaki belirsizliğin giderilmesi, geçiş
süresinde kota uygulamasının gevşetilmesi ise
ayrı bir önem taşımaktadır. Ayrıca, hayvancı-
lıkta Karadeniz için stratejik bir plan hazırlan-
ması son derece faydalı olacaktır.
Bölge odalarımızın en önemli taleplerin-
den biri organize sanayi bölgeleri (OSB) rejimi-
nin geliştirilmesidir. Ayrıca üyelerimiz, farklı
sektörlere özel OSB’lerin kurulması ve yeni
yatırım alanları oluşturtmasını öngörmekte,
il merkezlerinin yanı sıra birçok ilçe de OSB
talep etmektedir.”
DENİZ TİCARET ODALARI KONSEYİ’NİN
ÖNCELİKLERİ
KARADENİZ BÖLGESİ’NİN
ÖNCELİKLERİ
Odalar
ve
Borsalar
Bölgerin
öncelikleri
1...,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,...132
Powered by FlippingBook