Bu çerçevede Komisyon:
•
Suç Gelirlerinin Aklanması, Araş-
tırılması, El Konması ve Müsaderesi ile
Terörün Finansmanı Hakkındaki Avrupa
Konseyi Sözleşmesi,
•
Sanal Suçlara ilişkin Avrupa Konseyi
Sözleşmesi,
•
Suçluların İadesine ilişkin Avrupa
Sözleşmesi,
•
Hükümlülerin Nakline ilişkin Avrupa
Sözleşmesi,
•
Ceza İşlerinde Karşılıklı Adli Yardıma
ilişkin Avrupa Sözleşmesi,
•
1996 ve 2007 tarihli Lahey Sözleş-
meleri,
•
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin
4 ve 7 Numaralı Protokollerini işaret ediyor.
Ayrıca Komisyon, Türkiye’den Birleş-
miş Milletler Mültecilerin Hukuki Durumuna İlişkin Cenevre
Sözleşmesi’ne koyduğu coğrafi sınırlamaları da kaldırma tav-
siyesinde bulunuyor.
GÜNEY KIBRIS VATANDAŞLARINA AYRIMCI
MUAMELE SONA ERDİRİLMELİ
Birinci Değerlendirme Raporu kapsamında Komisyon, farklı
bloklar ve kriterler altında, özellikle GKRY’ye ve Güney Kıbrıs
vatandaşlarına yönelik ayrımcı muamelenin sona erdirilmesi
çağrısında bulunuyor. Bu çerçevede Komisyon:
•
Türkiye tarafından uygulanan e-Vize kapsamında GKRY va-
tandaşlarına yönelik ayrımcılığın sona erdirilmesini (Kriter 22),
•
E-vize kapsamında resmi internet sitesinde GKRY olarak
kullanılan ifadenin “Kıbrıs Cumhuriyeti” olarak değiştirilme-
sini (Kriter 22),
•
Yargıyı ilgilendiren konularda tüm AB üye ülke birimleriy-
le adli işbirliğinin sağlanması kapsamında “Kıbrıs Cumhuriyeti”
60
EKONOMİK
FORUM
AVRUPA BİRLİĞİ
16 Aralık 2013 tarihinde,
AB Komisyonu’nun
İçişleri’nden sorumlu Üyesi
Cecilia Malmström ile Türk
yetkililer Ankara’da AB-
Türkiye geri kabul anlaşması
imzalayarak, AB-Türkiye Vize
Serbestisi diyaloğu başlatıldı.
AB-Türkiye Geri Kabul
Anlaşması’nın ana hedefi;
mütekabiliyet esasına
dayalı olarak, diğer tarafın
topraklarına yasadışı yollardan
giren ya da bu topraklarda
yasadışı yollardan ikamet
eden kişilerin ilgili tarafça
uygun ve ivedi bir şekilde geri
kabulüne yönelik prosedürleri
ortaya koymak.
Anlaşma, AB üye
devletleri ve Türkiye
yurttaşlarının geri kabulüne
ilişkin hükümlerin yanı
sıra, taraflardan birinin
topraklarına diğer tarafın
topraklarından doğrudan giriş
yapan ya da orada kaldıktan
sonra giren (üçüncü ülke
vatandaşları ve vatansız
kimseler dâhil olmak üzere)
tüm diğer kişilerin geri
kabulünü de içeriyor.
Anlaşmanın, her iki
tarafın vatandaşlarının geri
kabulüne ilişkin hükümleriyle
vatansız kimseler ve
Türkiye’nin Geri Kabulle
ilgili ikili antlaşmalar veya
düzenlemeler yaptığı üçüncü
ülkelerin vatandaşlarının
geri kabulüne ilişkin
hükümleri, derhal yürürlüğe
girerken, diğer üçüncü ülke
vatandaşlarının geri kabulüne
ilişkin hükümler ise ancak üç
yıl sonra yürürlüğe girer.
AB-Türkiye Vize Serbestisi
diyaloğunun amacı, kısa süreli
ziyaret amacıyla Schengen
Bölgesi’ne seyahat eden
Türk vatandaşlarına halen
uygulanmakta olan vize
yükümlülüğünün kaldırılması
yönünde ilerleme kaydetmek.
Diyalog kapsamında
Komisyon tarafından
detaylandırılan,“Türkiye ile
Vizesiz Rejime Yönelik Yol
Haritası”başlıklı doküman
temel alınarak, Türk mevzuat
ve idari uygulamalarına
ilişkin bir tarama çalışması
yürütülecektir.
Yukarıda sözü edilen
döküman, AB’nin dış
hudutlarından geçişte vize
bulundurmak zorunda olan
üçüncü ülkelerle bu şarta tabi
olmayan ülkelerin listesinin yer
aldığı 539/2001 sayılı Avrupa
Komisyonu Tüzüğü’nde
değişiklik yapılmak suretiyle,
Türkiye’nin negatif listeden
pozitif listeye geçirilmesi
amacıyla, Komisyon’un Konsey
ve Parlamento’ya sağlam
temellere dayanan bir teklif
sunabilmesi için Türkiye’nin
yerine getirmesi gereken
şartları sıralıyor.
Yol Haritası’nda yer alan
koşulların birçoğu, diğer
hususların yanı sıra;
•
Geri Kabul
Anlaşması’nın eksiksiz ve etkin
bir şekilde uygulanmasına,
•
Sınır yönetimi ve vize
politikasının düzensiz göçü
etkin olarak engelleyecek
şekilde yönetilmesine,
•
Seyahat belgelerinin
güvenliğinin sağlanmasına,
•
Uluslararası
standartlara uygun göç
ve iltica sistemlerinin
oluşturulmasına,
•
Organize suçlarla
mücadelenin göçmen ve
insan kaçakçılığını merkeze
oturtan, işleyen yapılarla
yönetilmesine,
•
Polis ve kolluk
alanında AB üyesi devletler ve
uluslararası toplumla yeterli
düzeyde işbirliğine ve azınlık
ve kırılgan kategoriler başta
olmak üzere, vatandaşlar ve
yabancıların temel haklarına
saygıya atıfta bulunuyor.
Komisyon, Yol
Haritası’nda tespit edilen
koşulların karşılandığına
kanaat getirdiğinde ve
Avrupa Komisyonu 539/2001
sayılı Tüzüğü’nü değiştiren
teklifini sunduğunda,
bu teklif AB Konseyi ve
Avrupa Parlamentosu’nda
nitelikli çoğunluğun oyuna
sunulacaktır.
Yol Haritası, diyalogun
ne zaman neticelendirilmesi
veya bu teklifin ne zaman
sunulması gerektiğine
dair kesin bir takvim
sunmadığından, vize
serbestisine giden sürecin
hızı aslen, Türkiye’nin Yol
Haritası’nda tespit edilen
koşulları karşılama konusunda
kaydedeceği ilerlemeye bağlı
olacaktır.
Katılım Öncesi Mali
Yardım Aracı (IPA) kapsamında
sağlanan destek çerçevesinde
Komisyon, Türk makamlarının
Yol Haritası’nda belirlenen
koşulları yerine getirmesini
kolaylaştırmak üzere, faydalı
olacağı düşünülen yasal
reformları ve idari kapasiteyi
geliştirme çalışmalarını
destekliyor.
tr/tr/bilgi-kaynaklari/haber-
arsivi/news-single-view/
article/tuerkiye-ab-geri-kabul-
anlasmasinin-yueruerluege-
girmesi-konusunda-komisyon-
ueyesi-malmstroem.html
TÜRKİYE-AB
GERİ KABUL
ANLAŞMASI
HAKKINDA BİLGİ