forum 250 - page 30

30
EKONOMİK
FORUM
DOSYA
NİTELİKLİ İNSAN GÜCÜ İÇİN ÇEKİM MERKEZİ
Programla, Türkiye’den beyin göçünü engellemek ve ülkeyi
başka ülkelerin beyinlerini cezbeden bir ülke haline getirilmesi
amaçlanıyor. Başta yurt dışındaki vatandaşlar olmak üzere yerli
ve yabancı nitelikli insan gücü için Türkiye cazibe merkezi haline
getirilmesi öngörülen programla, Türkiye’nin beyin göçünde
çekim merkezi olması ve en kaliteli insan unsurunun Türki-
ye’nin üniversitelerinde, araştırma kuruluşlarında çalıştırılması
hedefleniyor.
NİTELİKLİ İNSAN GÜCÜ İÇİN ÇEKİMMERKEZİ GELİŞTİRME
PROGRAMININ İÇERDİĞİ ÖNEMLİ EYLEMLER
Üniversite, sanayi, kamu ve araştırma merkezi arasındaki
işbirliği geliştirilecek.
İş piyasasında, üniversitelerde ve Ar-Ge merkezlerinde
yurt dışından nitelikli insan gücüne duyulan ihtiyaç alanları
belirlenecek.
İş, yatırım, çalışma, eğitim ve kültür ortamının yurtdı-
şında tanıtım faaliyetleri artırılacak.
Yurt dışında bilim ve teknoloji müşavirlikleri görevlen-
dirilecek. Dışişleri Bakanlığı’nın, Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığı’yla birlikte önemli bilimmerkezlerinde oluşturduğu
bilim teknoloji müşavirlikleri yaygınlaştırılacak, etkin bir
becerilerin ağırlığını artırmayı hedefleyen
programla; çalışma hayatı, yabancı dil, fi-
nansal okuryazarlık, problem çözme, ile-
tişim, liderlik, kariyer planlama gibi temel
becerilerin geliştirilmesi planlanıyor. Beceri
düzeyine uygun işlerde çalışanların oranının
%52’ye, mesleki yeterlilik belgesi alan kişi
sayısının da 160 bine yükseltilmesi öngörü-
len programla iş gücü piyasası ile eğitim sis-
temi arasındaki ilişki yeniden tanımlanacak.
TEMEL MESLEKİ BECERİLERİ GELİŞTİRME
PROGRAMININ İÇERDİĞİ ÖNEMLİ
EYLEMLER
Meslek liseleri iş dünyası ile yeni bir
reformla uygulamalı ve iş dünyasının da fiilen
ve maddi olarak katkıda bulunduğu bir alan
haline dönüştürülecek.
Oda ve borsalar mesleki eğitime katı-
lacak, okul açmaları ya da mevcut okulları
desteklemeleri sağlanacak.
İş gücü piyasası ihtiyaç analizleri etkin-
leştirilerek, mesleki eğitimler iş gücü piyasa-
sının taleplerine göre planlanacak.
Fabrikaların sektörlerine göre özel mes-
leki veya teknik eğitim okulları açabilmeleri
için de düzenleme yapılacak.
Mesleki okulların atölye ortamları sek-
törel bazlı iyileştirilecek.
Mesleki ve teknik eğitim okul yönetim
modeli geliştirilecek, yerel yönetim ve sektör
temsilcilerinin katılımları da sağlanacak.
Ortaokul ve liselerde bireysel yetenekle-
re göre öğrencileri yönlendirebilecek bir reh-
berlik sistemi oluşturulacak. Varolan sistem
bireysel yeteneklere göre ayarlanacak.
Eğitimin tüm kademelerinde müfredat,
temel becerileri içerecek şekilde güncellenecek.
Üniversitelerde bir dönem uygulamalı,
iki dönem akademik eğitim içeren “three
master” yani iki sömestr yerine üç sömestr
uygulamalı eğitim yaygınlaştırılacak. Ta-
til içinde de sosyal uyum olarak değerlendiri-
lebilecek bir düzenleme planlanacak.
Yetişkin nüfusun temel beceriler ka-
zanmasına yönelik programlar yaygınlaştı-
rılacak, halk eğitim merkezleri, hayat boyu
öğrenme merkezlerine dönüştürülecek.
Genç iş gücünün İŞKUR faaliyetlerine
erişimi artırılacak, üniversitelerde İŞKUR
noktaları yaygınlaştırılacak.
Mesleki eğitim alanında AB’yle tam
uyumu öngören yeterlilikler çerçevesini oluş-
turacak ve uygulanması noktasında gerekli
mevzuat değişiklikleri yapılacak.
Her bir öğrenci sanat ve spor dallarından
birine yönlendirilecek.
1...,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29 31,32,33,34,35,36,37,38,39,40,...132
Powered by FlippingBook