EKONOMİK
FORUM
29
i
Aslında tüm bu unsurların gerçekleşeceği
bir proje Konya için temel hedef olmalı. O da
özel ekonomi bölgesi olmak. Çin, Kore, Hin-
distan ve ABD’de uygulanmakta olan Özel
Ekonomi Bölgeleri, organize sanayi bölgesi
ve serbest bölge anlayışından çok fark-
lı bölge dinamiklerini harekete geçiren
özelliklere sahip. “Güney Kore Incheon
Özel Ekonomi Bölgesi” bu alandaki en
önemli örnek. Konya bu özel ekonomi böl-
geleri için yukarıda bahsedilen unsurlardan
dolayı büyük bir avantaja sahip. Bakanlık
tarafından duyurulan 12 cazibe merkezinden
bir tanesi olan Konya, Türkiye’nin ticari başkenti
olabilmek için çok büyük avantajlara sahip. KTO
olarak biz de, bu avantajları daha fazla anlatmanın ve
şehir dinamiklerini harekete geçirmeninmücadelesi içindeyiz. İş-
sizlik Konya özelinde %5’in altında, bu durumu daha efektif hale
getirmek için Mesleki Eğitim Merkezi projesini hayata geçirerek
Konya’nın nitelikli eleman kapasitesini daha da yukarı çekmeyi
amaçlıyoruz. Çünkü Konya imalat sanayi bakımından Türkiye’de
ilk 5’te. Nitelikli ürün üretebilme kapasitesi bakımından İstanbul,
Ankara ve İzmir’den sonra 4’üncü sırada. Bunlar bakanlıkların
tespit ettiği gerçekler. Bizler de bu gerçekleri daha da somutlaş-
tırma çabasındayız. Meslek Komitesi toplantılarıyla 70 meslek
komitemizin tamamını, yani 20 bin üyemizi sektörüne, şehri-
ne, ekonomik kültürel, sosyal ve tarihsel değerlerine ilişkin ve
Odamız faaliyetlerine kadar görüşlerini almak suretiyle şehrin
kalkınma ve çözüm sürecine bizzat katkı sağlamaya çalışıyoruz.
İhracat odaklı eğitim anlayışımız kalkınma için büyük önem ta-
şıyor. Yine Bakanlıkla beraber KTO tarafından yürütülen Hedef
Pazar Analizi Projesi bittiği zaman Konya, Türkiye’nin ihracatta
atılım yapan en güçlü şehri olacak. Çünkü biz kendimizi ve dün-
yayı tanımakla işe başladık, ihracatta yeni hedefler koyduk, yeni
pazarlara açılma stratejileri belirliyoruz; böyle olunca ikili ilişkiler
ve ticaret daha sağlam bir zeminde gerçekleşiyor.
Geleceğin kentleri arasında 2023 yılında Konya’nın yeri
ne olur?
Konya zaten geleceğin kenti. Çok değil 5 yıl içinde Türkiye’nin
ulaşımdaki en kritik şehri olacak. Sadece hızlı trenle değil, hava
kargo terminali ve lojistik merkeziyle kritik bir rol üstleniyor. Bu
role uygun olarak da yatırımlar şimdiden artmaya başladı. İstih-
damın artması Konya’nın zaten mevcut olan “işsiz yok, kaliteli
istihdam açığı var” durumunu “nitelikli eleman da var” noktasına
götürecek. Tarihte marka mücadelesi veren şehirlere bakıldığın-
da, bu markalaşmayı esnafından doktoruna, hırdavatçısından
bürokratına kadar herkes hissetmiş. Konya bütün kurumlarıyla
şu an bununmücadelesi içinde. Türkiye’de, kurumlarıyla bu kadar
barışık ve ortak hareket eden başka bir şehir bulmak çok zor.
Başbakan ve bakanlar çıkarması da bu birlikteliğin ürünü. KTO,
KSO ve KTB arasındaki uyum, Yerel yönetimle arasındaki harika
işbirliği başarıyı getirdi. Konyalı bunun farkında, bu yüzden de
huzur ve mutluluğun üst düzey olduğu şehirlerden bir tanesi.
Konya, Mevlana kültürünü ve turizm canlılığını bu markalaşma
içinde ana hamur yaparak marka kent değil, markaların kenti
haline gelecektir.
Projesi (KOP) ile sulama alanı genişledikçe
üretim kapasitesi de artacak. Bu aynı za-
manda daha fazla ihracat demek. Dünyadaki
gelişmelere paralel olarak, Suriye ve Irak’a
azalan yumurta ve kanatlı ihracatı Rusya’yla
yeniden ivme kazandı. AB ve ABD yaptırım-
ları Rusya konusunda Konya’yı iştahlan-
dırdı. Çünkü Konya Rusya’nın birçok ithal
ürünü için ihracatçı durumda. Bu gelişmeleri
takip ederek, Konya hem ulusal çapta hem
de uluslararası arenada “başa oynayan” şehir
olmak için hızlı adımlarla ilerlemesi gerekir.
Konya’nın marka kent olması
açısından nasıl bir kentleşme modeli
öngörüyorsunuz ve bu açıdan KTO olarak
çalışmalarınızdan bahseder misiniz?
Konya’nın marka kent olabilmesi için
öncelikli olarak Türkiye’nin potansiyelini
ve bu potansiyelde Konya’nın alacağı rolü iyi
tespit etmesi gerekmektedir. Yüksek Hızlı
Tren’deki (YHT) başarısını, veri merkezi için
stratejik konumunu, Lojistik Merkez için
hinterlandını, imalat sanayi için alt yapısını
ve gücünü fark ederek buna göre hareket
etmesinde büyük fayda var.
MARKA KENTLER