EKONOMİK
FORUM
48
Eskişehir’de yatırım bekleyen sektörler han-
gileri ve yabancı yatırımcılar açısından hangi
avantajlar söz konusu?
Eskişehir’in Anadolu’ya açılan kapı olması, limanlara
yakınlığı, hammadde ulaşımına kolaylığı, yetişmiş insan
gücünün varlığı, hızlı tren projesinde kilit noktada olması
şehri yatırım açısından cazip kılmakta. ESO’nun öncülü-
ğünde kurulan Eskişehir Organize Sanayi Bölgesi (OSB)
yatırımlar için en önemli cazibe merkezlerinin başında
geliyor. Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından Türkiye’nin
en çevreci OSB’si seçilen bölge bugün 32 milyon metre-
kare büyüklüğü ve kusursuz altyapısıyla dikkat çekiyor.
Eskişehir OSB, yatırımcılara sunduğu avantajlarla
bölgeyi yerli ve yabancı yeni yatırımlar açısından tercih
edilir kılıyor. Ayrıca TCDD tarafından yapım çalışmalarına
başlanması beklenen, OSB demir yolu bağlantısının
tamamlanmasıyla, bölgedeki tüm firmalar demir yolu
ulaşımından daha fazla yararlanarak lojistikmaliyetlerinde
önemli avantaja sahip olacaklar.
Yine Eskişehir’in önemli kara yolu ve demir yolu gü-
zergâhlarının kesişme noktasında olması, aynı zamanda
Gemlik ve İstanbul limanlarına yakınlığı Eskişehir OSB’ye
yeni yatırımlar için önemli bir unsur oluyor. OSB’de altya-
pı yönünden bir sorun bulunmamakta, tüm yatırımcılara
eşit şartlarda eksiksiz hizmet sağlanmakta. OSB’nin düz
bir arazi üzerinde kurulması, bölge içinde her parsel
sınırında su, elektrik, doğal gaz, fiber-optik internet
bağlantısı, pis su hattı ve telefon ile her türlü destek hiz-
metlerinin bulunması bölgeye olan ilgiyi artırıyor. ESO
tarafından kurulan CNC, Kaynak ve Otomasyon Eğitim
Merkezleri sanayicilerin ihtiyaç duyduğu ara eleman
yetiştirilmesi konusunda hizmet vermekte, sektörlere
kalifiye eleman kazandırmakta.
Bunların yanı sıra Eskişehir’in daha rekabetçi bir
yapıya kavuşması ve daha hızlı gelişimi için il sanayinde
önemli bir paya sahip olan, raylı sistemler başta olmak
üzere taşıt araçları ve lojistik konusunda önemli çalış-
malar gerçekleştiriliyor. Söz konusu alanlara önemli
miktarda kaynak aktarımı yapıldı.
Yine raylı sistemler alanında Hasanbey Lojistik Köyü ile
Eskişehir OSB arasında yapılacak demir yolu çalışmaları da
sürdürülüyor. Söz konusu bu altyapı yatırımları Eskişehir
sanayisinde gittikçe güçlenmekte olan raylı sistemler, ha-
vacılık, otomotiv yan sanayi, ileri seramikler ile güçlü olan
beyaz eşya yan sanayi ilemakine imalat sanayi alanlarında
yeni yerli ve yabancı yatırımcılar için kolaylaştırıcı olduğu
kadar işbirliğini artırıcı unsurlar sunmakta.
Bütün bunların yanı sıra Eskişehir’in ileri teknoloji
üretimi anlamında önemli insan kaynağına sahip ol-
ması, iki üniversitesinin bulunması, teknoloji geliştirme
bölgesinin üç alanda (OSB, Anadolu ve Osmangazi
Üniversiteleri) bulunması ve devlet teşvikleri arasında
ileri teknoloji üretiminde teşvik sağlanması avantaj
oluşturmakta.
Eskişehir’in marka kent olması açısından
nasıl bir kentleşme modeli öngörüyorsunuz
ve bu açıdan ESO olarak çalışmalarınızdan
bahseder misiniz?
Bir asrı aşan sanayi tecrübesiyle Eskişehir, ülkemizin
sanayileşme tarihinin en önemli simgelerinden vemarka
şehirlerinden biri. Ayrıca kurulduğu günden bu güne
şehirdeki sanayinin ahengini sağlayan, ürettiği projelerle
ona yön verme misyonunu üstlenen, stratejik çalışmaları
kâğıt üzerinde bırakmayan ESO, belirlediği sektörlerin
gelişmesi için de çaba harcıyor.
Bu konuda ESO, il sanayinin geleceğini şekillendirme-
sinde kümelenme modeline de öncelik veriyor. Rekabet
içinde hareket eden firmaları sektörel işbirliği içinde bu-
luşturan bir yapı olan kümelenme çalışmalarına öncülük
ESO Yönetim Kurulu
Başkanı Savaş M.
Özaydemir, Oda’nın
raylı sistemler
alanında firmaları
bir araya getirerek
Türkiye’nin ilk Raylı
Sistemler Kümesi’nin
kurulmasına destek
verdiğini söyledi.
MARKA KENT
Fotoğraflar:
Eskişehir Sanayi Odası Fotoğraf Arşivi