EKONOMİK
FORUM
54
dinamiktir. Nüfusu genç ve eğitimlidir. Çok
önemli bir tarım, sanayi kültür, sanat ve tu-
rizm kentidir. Yaşanabilirlik bakımından en
çok tercih illerin başında gelmektedir. Yine
yapılan araştırmalar sonucunda en yüksek
IQ oranına sahip il olarak ilan edilmiştir.
Yatırım ve iş imkânları bakımından da bir
cazibe merkezidir.
Öncelikle “marka şehir” olunabilmesi
için, altyapı eksiklikleri tamamlanmış, çağı
yakalayan modern teknolojik olanaklara
sahip genç, yaşlı, engelsiz, engelli tüm
kesimlerin kullanabileceği çağdaş yaşam
alanları olan, insanların mutlu olduğu daha
yaşanabilir bir şehirleşme yapılanması gere-
kiyor. Sonrasında ise şehrinizde yaşayan tüm
kesimler ile bir araya gelerek hangi konuda
ya da konularda “marka şehir” olacağınıza
ortak karar vermeli ve bu karara sahip çıkarak
bunu yaşatmak için çaba göstermelisiniz.
Anadolu’da yüksek şehirleşme oranı,
modern ve düzenli şehirleşmesi ile kent
ve yaşam kalitesi en yüksek illerden biri
olan şehrimizin sanayi ve ticarette, tarım ve
hayvancılıkta, turizmde, kültür ve sanatta
“marka şehir” olma yolunda çok ilerleme
kaydettiğini düşünüyorum.
Eskişehir sosyal ve kültürel altyapısı ile de
diğer Anadolu kentlerinden farklı bir yapıya
sahiptir. İl genelinde 35 sinema salonu, be-
lediye şehir operası ve tiyatrosu ve üniversite
tiyatroları yer almaktadır. Her yıl Eskişehir’de
klasik müzik, tiyatro, sinema, resim, heykel
gibi sanatların her alanından etkinliklerin
yer aldığı Uluslararası Eskişehir Sokak Festi-
vali, Uluslararası Film Festivali ve Uluslararası
Pişmiş Toprak Sempozyumu, Uluslararası Şiir
Günleri buluşması, Uluslararası CamSanatla-
rı festivali organize edilmektedir.
Bu tür organizasyonların en önemli-
lerinden biride Eskişehir’in Türk Dünyası
Kültür Başkenti ilan edilmesidir. Bu çerçeve
içinde yapılan organizasyonlar Eskişehir’in
marka şehir olduğunu tüm dünyaya gös-
termiştir. Şehrimizin dünyaca bilinirliliğinin
sağlanmasında gayet olumlu ve önemli rol
oynamıştır.
Biz ETB olarak, “marka kent” olma ko-
nusunda; tarım paydaşlarımızla birlikte
yaptığımız görüş alışverişlerinde önümüz-
deki 10 yıl içinde Eskişehirmizi ekonomik
değeri yüksek tarımsal ve hayvansal ürün-
ler üreten, Türkiye’nin en önemli stratejik
tarım merkezlerinden biri haline getirmeyi
planlıyoruz.
Bu yılsonuna kadar, öncelikle talepleri
karşılamak adına yatay depolama sistemin-
den Modüler Çelik Hububat Silosu yatırım
projemizi tamamlayıp üyelerimizin hizme-
tine sunacağız.
Önümüzdeki süreçte en önemli pro-
jelerimizden biri ise Şehrimizde Belediye
Mezbahası olmaması ve faaliyette bulunan
özel sektöre ait mezbahaların ihtiyacı karşı-
lamada yetersiz kalması nedeniyle bölge-
mizde tüketilen kırmızı et ve et ürünlerinin
gıda hijyeni ile güvenliği bakımından kont-
rol edilmesinde yaşanan sorunları çözmek
adına ETB bünyesinde birbirine entegre
olmak kaydıyla Canlı Hayvan Borsası, Hay-
van Oteli, karantina sahası Mezbaha, So-
ğuk Hava Depoları kompleksinin Borsamız
öncülüğünde kurularak faaliyete geçiril-
mesidir. Borsamız bu projesinde ilgili tüm
kurum ve kuruluşlarca ve paydaşlarımızca
desteklenmelidir.
İlimizde üretilen ürünlerin çeşitliliğine,
üretim potansiyeline ve yaratılan katma
değere rağmen, Ticaret Borsaları ve tarım
sektörüne Borsalar gibi hizmet veren kurum
ve kuruluşlar, bazı Kırsal Kalkınma Hibe ve
Destekleri kapsamı dışındadır. Yukarıda
sözünü ettiğim projeler gibi ülke kalkınma-
sına katkı sağlayacak önemli projelerin ha-
yata geçirilmesi adına Ticaret Borsaları'nın
Kırsal Kalkınma Hibe ve Destek programları
kapsamına alınmalarının çok yaralı olacağı
ve kısa sürelerde olumlu geri bildirimleri
olacağı kanaatindeyim.
Ülkemizde, 2000-2001 yılları TÜİK ve-
rileri göz önüne alınarak belirlenen, GSYİH
oranı %75’in altında kalan iller, pozitif net
göç oranı % -10,7’nin altında kalan iller ve
düşük tarımsal kalkınma kapasitesine sa-
hip az gelişmiş olarak belirlenen iller, kırsal
kalkınma programı ve desteklemesi kapsa-
mına alınmışlardır. Bu illerde kurulan, Tarım
ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu
(TKDK) ile KatılımÖncesi YardımAracı Kırsal
Kalkınma (IPARD) Programı sayesinde teşvik
ve hibelerden yararlanmaları sağlanmıştır.
Ülkemizde birçok büyükşehrin yanı
sıra, ilimize komşu olan Ankara, Afyon, Bur-
sa, Konya, Kütahya gibi illerin belirlenen
kriterler kapsamında IPARD programı ile
desteklenme kapsamında olması, ilimizin
ise IPARD destek kapsamına alınmaması,
bu kapsamdaki yatırımların il dışına çıkma-
sına, bölgemizin tarımsal olarak gelişme
ve kalkınma hızını olumsuz etkilemektedir.
Eskişehir’in marka kent olması
açısından nasıl bir kentleşme modeli
öngörüyorsunuz ve bu açıdan ETB
olarak çalışmalarınızdan bahseder
misiniz?
Dünya nüfusunun yarıdan fazlasının
kentlerde yaşadığı günümüzde diğer dün-
ya ülkelerinde daha eski bir kavram olan
“marka şehir” kavramı biz Eskişehirliler için
yeni olmasına rağmen aşina ve alışık oldu-
ğumuz bir kavramdır.
Eskişehir ekonomik ve sosyal birçok
parametrede diğer illere göre önemli ve
olumlu fark yaratan bir şehirdir. Sosyal ve
MARKA KENT
Eskişehir Ticaret Borsası Yem ve Yem Bitkleri Analiz Laboratuvarı.