51
EKONOMİK
FORUM
durmaksızın değişmemizi, gelişmemizi,
idari ve fiziki yapımızı modernize etmemizi
gerekli kılmaktadır.
Kapılardaki fiziki koşulların iyileştirilerek
modernleştirilmesinin, gümrük kontrolle-
rindeki etkinliği artıracağı, bununla birlikte
ülkemizin Avrupa ile Asya arasında transit
koridoru olmasına ilişkin rolünü daha da
geliştireceği, gümrük kapılarının bulun-
duğu bölgelerimizin ekonomi-ticaret ve
kültürün gelişimine önemli katkılar sağla-
yacağı aşikârdır. Modernleşme çalışmaları
tamamlanan kapıların araç-yolcu geçişle-
rini ve ticaret hacmini artırdığı gözlemlen-
mektedir. Bu da, gerek kapıların bulunduğu
bölgelerimize gerekse de genel iktisadi
dengemize pozitif anlamda yansımaktadır.
Doğu bölgelerimizdeki kapıların mo-
dernizasyonuna bilhassa özen gösteril-
mektedir. Bu bölgelerimizde yaşanan terör
olaylarının son bularak istikrarın hâkim
olması halinde, söz konusu kapılardan ger-
çekleşmekte olan ithalat ve ihracatın kat be
kat artacağı öngörülmektedir.
2016 yılında öncelikle hangi
gümrük kapılarının modernleştiril-
mesini düşünüyorsunuz?
Gümrük hizmetlerini çok daha hızlı
ve etkin bir şekilde sürdürebilmek, sınır
kapılarında yaşanan beklemeleri asgari
düzeye indirebilmek için yerel olarak alı-
nan önlemlerin yanında ihtiyaç duyulan
yerlerde yeni gümrük kapıları ve müdür-
lükleri açılmakta, mevcut kapılar yenilen-
mektedir. Bu kapsamda, modernizasyon
çalışmaları devam eden; Halkalı Gümrük
İdaresi ile Esendere (Hakkari-İran:Serow)
Gümrük Kapısı’nın 2016 yılı içinde, Kapıköy
(Van-İran:Razi) Gümrük Kapısı’nın ise 2017
yılı içinde hizmete alınmasını hedefledik.
Halkalı Gümrüğü’nü yeni tesislerine taşın-
masıyla ithalat ve ihracat gümrük hizmet-
lerinin topluca karşılanacağı bir lojistik üs
haline getireceğiz.
Diğer taraftan, gerekli işlemlerin ta-
mamlanmasını müteakip, Sarp (Artvin-Gür-
cistan:Sarpi), Hamzabeyli (Edirne-Bulgaris-
tan:Lesova), Gürbulak (Ağrı-İran:Bazergan)
Gümrük kapılarının da yeniden yapılandı-
rılmasına yönelik çalışmaları 2016 yılında
başlatmayı hedefliyoruz.
Türkiye gümrüklerinde son tekno-
lojiyi kullanma durumu nedir ve bu
konuda ne tür çalışmalar yapılıyor?
Bakanlık olarak öncelikli görevimiz,
Türkiye’nin “ticaretin daha kolay ve daha
güvenli yapıldığı bir ülke” olmasını sağla-
maktır. Bu kapsamda, bir yandan küresel
düzeyde iş dünyamızın rekabet gücünü
artırmak üzere gümrük işlemlerinin daha
hızlı şekilde yapılmasını sağlamaya yönelik
düzenlemeler yapıyor, diğer taraftan da
yasadışı ticaretle etkin ve kararlı bir şekilde
mücadele etmeye çalışıyoruz.
Elektronik ve mobil dönüşüm için
önemli atılımlar gerçekleştiren Bakanlığı-
mız, merkez, taşra ve yurt dışı teşkilatları,
kara, hava, deniz ve demir yolu gümrük
kapıları ve gümrük idareleriyle“Dijital Güm-
rükler” konseptine bağlı olarak modern,
entegre, izlenebilir ve sürdürülebilir yöne-
tim anlayışıyla bilişim sistemleri üzerindeki
çalışmalarına hızla devam etmektedir.
◗
Gümrük işlemlerinin bilgisayar or-
tamında yürütülmesi amacıyla geliştiri-
2016 yılı içerisinde gerçekleşmesi
beklenen gerek uluslararası camiayı gerekse
ülkemizi yakından ilgilendiren önemli bir
gelişme de, Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ),
Ticaretin Kolaylaştırılması Anlaşması’nın
yürürlüğe girmesidir. Uluslararası ticaretin
ve gümrük işlemlerinin kolaylaştırılması,
basitleştirilmesi ve uyumlaştırılmasını
amaçlayan DTÖ, Ticaretin Kolaylaştırıl-
ması Anlaşması 7 Aralık 2013’te Bali’de
gerçekleştirilen DTÖ 9’uncu Bakanlar Kon-
feransı’nda kabul edilmiştir. Daha sonra, 27
Kasım 2014 tarihinde DTÖ Genel Kurulu’nda
Ticaretin Kolaylaştırılması Anlaşması’nı DTÖ
Kurucu Anlaşması olan Marakeş An-
laşması’nın bir parçası haline getiren protokol
kabul edilmiştir. Yeni bir gelişme olarak da, 15
Ocak 2016 tarihli ve 6662 sayılı Kanun ile An-
laşmanın onaylanmasının TBMM tarafından
uygun bulunduğunu belirtmek isterim.
2016 yılı içerisinde, Bakanlığımızın da
katkılarıyla, Anlaşma’nın 23’üncü Maddesi’nin
2’nci Fıkrası kapsamında kurulması öngörülen
Ticaretin Kolaylaştırılması Ulusal Komitesi ile
ithalat, ihracat ve transit işlemlerinin daha
kolay, hızlı yürütülmesine yönelik yapılacak
çalışmalarda kamu kuruluşları arasında koor-
dinasyonun, kamu ile özel sektör arasında
etkin bir işbirliğinin kurulması ve işler hale
getirilmesini hedefliyoruz.
Tek Durak Projesi hangi ihtiyaçtan
doğdu?
Günümüzde dünya ticaretinin geldiği
nokta itibarıyla, kara sınır kapılarında araçların
sahada bekleme sürelerinin azaltılarak güm-
rük işlemlerinin en etkin ve en hızlı bir şekilde
tamamlanması tüm ülkeler açısından önemli
bir ihtiyaç haline gelmiştir. Bakanlığımız gün-
deminde olan ve kara hudut kapılarımızda
hayata geçirilmesi öngörülen Tek Durak Pro-
jesi’ne ilişkin sistemsel altyapı çalışmalarına
pilot uygulama olarak 14 Ocak 2014 tarihinde
Kapıkule Kara Hudut Kapısı’nda başlanılmıştır.
Tek Durak Projesi’nin hayata geçirileceği ikinci
kara hudut kapısı olan Sarp Hudut Kapısı’nda,
artan araç ve yolcu trafiği karşısında mevcut
sahanın yetersizliği nedeniyle sahanın
genişletilmesi, artan araç ve yolcu trafiğini
karşılayacak şekilde plan-proje çalışmaları
devam etmektedir. Gelinen nokta itibarıyla
proje faaliyetlerinin bir kısmı gerçekleştirilmiş
olup ayrıca;
◗
Bakanlığımızca kara hudut kapılarımızda
nakit olarak yapılan her türlü tahsilat işleminin
banka kartı/kredi kartı aracılığıyla da yapıla-
bilmesine ilişkin hukuki ve teknik alt yapının
oluşturulması çalışmalarına başlanılmıştır.
◗
Tek Durak Projesi’nde pilot uygulama
kapsamında, Kapıkule Kara Hudut Kapısı’nda
“mobil muayene”işlemleri ve Habur Kara
Hudut Kapısı’nda standart depo muafiyet
fazlası işlemleri, tablet bilgisayarlar aracılığıyla
yapılmaya başlanmış olup, söz konusu pilot
uygulamaların diğer kara hudut kapılarında
da hayata geçirilmesi öngörülmektedir.
DTÖ ile Ticaretin Kolaylaştırılması Anlaşması’nın getirileri
Bakanlık olarak öncelikli
görevimiz, Türkiye’nin
“ticaretin daha kolay ve daha
güvenli yapıldığı bir ülke”
olmasını sağlamaktır.