Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  51 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 51 / 132 Next Page
Page Background

51

EKONOMİK

FORUM

durmaksızın değişmemizi, gelişmemizi,

idari ve fiziki yapımızı modernize etmemizi

gerekli kılmaktadır.

Kapılardaki fiziki koşulların iyileştirilerek

modernleştirilmesinin, gümrük kontrolle-

rindeki etkinliği artıracağı, bununla birlikte

ülkemizin Avrupa ile Asya arasında transit

koridoru olmasına ilişkin rolünü daha da

geliştireceği, gümrük kapılarının bulun-

duğu bölgelerimizin ekonomi-ticaret ve

kültürün gelişimine önemli katkılar sağla-

yacağı aşikârdır. Modernleşme çalışmaları

tamamlanan kapıların araç-yolcu geçişle-

rini ve ticaret hacmini artırdığı gözlemlen-

mektedir. Bu da, gerek kapıların bulunduğu

bölgelerimize gerekse de genel iktisadi

dengemize pozitif anlamda yansımaktadır.

Doğu bölgelerimizdeki kapıların mo-

dernizasyonuna bilhassa özen gösteril-

mektedir. Bu bölgelerimizde yaşanan terör

olaylarının son bularak istikrarın hâkim

olması halinde, söz konusu kapılardan ger-

çekleşmekte olan ithalat ve ihracatın kat be

kat artacağı öngörülmektedir.

2016 yılında öncelikle hangi

gümrük kapılarının modernleştiril-

mesini düşünüyorsunuz?

Gümrük hizmetlerini çok daha hızlı

ve etkin bir şekilde sürdürebilmek, sınır

kapılarında yaşanan beklemeleri asgari

düzeye indirebilmek için yerel olarak alı-

nan önlemlerin yanında ihtiyaç duyulan

yerlerde yeni gümrük kapıları ve müdür-

lükleri açılmakta, mevcut kapılar yenilen-

mektedir. Bu kapsamda, modernizasyon

çalışmaları devam eden; Halkalı Gümrük

İdaresi ile Esendere (Hakkari-İran:Serow)

Gümrük Kapısı’nın 2016 yılı içinde, Kapıköy

(Van-İran:Razi) Gümrük Kapısı’nın ise 2017

yılı içinde hizmete alınmasını hedefledik.

Halkalı Gümrüğü’nü yeni tesislerine taşın-

masıyla ithalat ve ihracat gümrük hizmet-

lerinin topluca karşılanacağı bir lojistik üs

haline getireceğiz.

Diğer taraftan, gerekli işlemlerin ta-

mamlanmasını müteakip, Sarp (Artvin-Gür-

cistan:Sarpi), Hamzabeyli (Edirne-Bulgaris-

tan:Lesova), Gürbulak (Ağrı-İran:Bazergan)

Gümrük kapılarının da yeniden yapılandı-

rılmasına yönelik çalışmaları 2016 yılında

başlatmayı hedefliyoruz.

Türkiye gümrüklerinde son tekno-

lojiyi kullanma durumu nedir ve bu

konuda ne tür çalışmalar yapılıyor?

Bakanlık olarak öncelikli görevimiz,

Türkiye’nin “ticaretin daha kolay ve daha

güvenli yapıldığı bir ülke” olmasını sağla-

maktır. Bu kapsamda, bir yandan küresel

düzeyde iş dünyamızın rekabet gücünü

artırmak üzere gümrük işlemlerinin daha

hızlı şekilde yapılmasını sağlamaya yönelik

düzenlemeler yapıyor, diğer taraftan da

yasadışı ticaretle etkin ve kararlı bir şekilde

mücadele etmeye çalışıyoruz.

Elektronik ve mobil dönüşüm için

önemli atılımlar gerçekleştiren Bakanlığı-

mız, merkez, taşra ve yurt dışı teşkilatları,

kara, hava, deniz ve demir yolu gümrük

kapıları ve gümrük idareleriyle“Dijital Güm-

rükler” konseptine bağlı olarak modern,

entegre, izlenebilir ve sürdürülebilir yöne-

tim anlayışıyla bilişim sistemleri üzerindeki

çalışmalarına hızla devam etmektedir.

Gümrük işlemlerinin bilgisayar or-

tamında yürütülmesi amacıyla geliştiri-

2016 yılı içerisinde gerçekleşmesi

beklenen gerek uluslararası camiayı gerekse

ülkemizi yakından ilgilendiren önemli bir

gelişme de, Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ),

Ticaretin Kolaylaştırılması Anlaşması’nın

yürürlüğe girmesidir. Uluslararası ticaretin

ve gümrük işlemlerinin kolaylaştırılması,

basitleştirilmesi ve uyumlaştırılmasını

amaçlayan DTÖ, Ticaretin Kolaylaştırıl-

ması Anlaşması 7 Aralık 2013’te Bali’de

gerçekleştirilen DTÖ 9’uncu Bakanlar Kon-

feransı’nda kabul edilmiştir. Daha sonra, 27

Kasım 2014 tarihinde DTÖ Genel Kurulu’nda

Ticaretin Kolaylaştırılması Anlaşması’nı DTÖ

Kurucu Anlaşması olan Marakeş An-

laşması’nın bir parçası haline getiren protokol

kabul edilmiştir. Yeni bir gelişme olarak da, 15

Ocak 2016 tarihli ve 6662 sayılı Kanun ile An-

laşmanın onaylanmasının TBMM tarafından

uygun bulunduğunu belirtmek isterim.

2016 yılı içerisinde, Bakanlığımızın da

katkılarıyla, Anlaşma’nın 23’üncü Maddesi’nin

2’nci Fıkrası kapsamında kurulması öngörülen

Ticaretin Kolaylaştırılması Ulusal Komitesi ile

ithalat, ihracat ve transit işlemlerinin daha

kolay, hızlı yürütülmesine yönelik yapılacak

çalışmalarda kamu kuruluşları arasında koor-

dinasyonun, kamu ile özel sektör arasında

etkin bir işbirliğinin kurulması ve işler hale

getirilmesini hedefliyoruz.

Tek Durak Projesi hangi ihtiyaçtan

doğdu?

Günümüzde dünya ticaretinin geldiği

nokta itibarıyla, kara sınır kapılarında araçların

sahada bekleme sürelerinin azaltılarak güm-

rük işlemlerinin en etkin ve en hızlı bir şekilde

tamamlanması tüm ülkeler açısından önemli

bir ihtiyaç haline gelmiştir. Bakanlığımız gün-

deminde olan ve kara hudut kapılarımızda

hayata geçirilmesi öngörülen Tek Durak Pro-

jesi’ne ilişkin sistemsel altyapı çalışmalarına

pilot uygulama olarak 14 Ocak 2014 tarihinde

Kapıkule Kara Hudut Kapısı’nda başlanılmıştır.

Tek Durak Projesi’nin hayata geçirileceği ikinci

kara hudut kapısı olan Sarp Hudut Kapısı’nda,

artan araç ve yolcu trafiği karşısında mevcut

sahanın yetersizliği nedeniyle sahanın

genişletilmesi, artan araç ve yolcu trafiğini

karşılayacak şekilde plan-proje çalışmaları

devam etmektedir. Gelinen nokta itibarıyla

proje faaliyetlerinin bir kısmı gerçekleştirilmiş

olup ayrıca;

Bakanlığımızca kara hudut kapılarımızda

nakit olarak yapılan her türlü tahsilat işleminin

banka kartı/kredi kartı aracılığıyla da yapıla-

bilmesine ilişkin hukuki ve teknik alt yapının

oluşturulması çalışmalarına başlanılmıştır.

Tek Durak Projesi’nde pilot uygulama

kapsamında, Kapıkule Kara Hudut Kapısı’nda

“mobil muayene”işlemleri ve Habur Kara

Hudut Kapısı’nda standart depo muafiyet

fazlası işlemleri, tablet bilgisayarlar aracılığıyla

yapılmaya başlanmış olup, söz konusu pilot

uygulamaların diğer kara hudut kapılarında

da hayata geçirilmesi öngörülmektedir.

DTÖ ile Ticaretin Kolaylaştırılması Anlaşması’nın getirileri

Bakanlık olarak öncelikli

görevimiz, Türkiye’nin

“ticaretin daha kolay ve daha

güvenli yapıldığı bir ülke”

olmasını sağlamaktır.