forum235 - page 21

EKONOMİK
FORUM
21
i
nanistan’da %10. Odalar açsından bir denge
kurulmalı. Yunanistan odaları mali olarak
bağımsız ve sundukları hizmetlerden para alı-
yor. Hükümet ise odaların mali kaynaklarını
ortadan kaldırmak istiyor. Bu nedenle teknik
uzmanlık alamıyoruz ve daimi danışman tu-
tamıyoruz. Yunan odalarının sürdürülebilir
olmasını istiyoruz. Bugün sürekli olarak ya-
şadığı krizle gündeme gelen bir ülkeye yatı-
rım kararı vermek zor, biliyorum. Ama ben
iş dünyasının bizzat içinden gelen biri olarak
şunu söylemek istiyorum, Yunanistan hâlâ
hayatta ve güçlü. Bugün yatırım yapan yarın
kazanacak.”
Ô
LÜKSEMBURG:
Özel yasaya tabi oda-
larımız var. Zorlu dönemlerde aracı kurumlar
çok sıkıştırılır. Odalar olarak hizmet mi sun-
malıyız, lobicilik mi yapmalıyız? Büyük şir-
ketler lobicilik, küçük şirketler hizmet istiyor.
Kimsenin sunamayacağı hizmetleri yapalım.
Benim ülkemde hizmet alanında kümelenme
gelişmiş durumda. Eğitim açısından ticarete
ve finansa uygun bir niş alanı var.
Ô
TÜRKİYE:
(TOBB Yönetim Kurulu
Başkan Yardımcısı HalimMete): “2004 yılında
TOBB Kanunu değiştirildi. TOBB devletten
bir kuruş destek almadan faaliyet sürdürüyor.
‘Destek alan emir alır’ atasözümüze sadık ka-
larak devlet desteği almıyoruz. Zorunlu üyelik
sonucunda odalar çok daha iyi, kaliteli hizmet
vermek zorunda kalıyorlar. Odalarımızın ge-
lirleri %10’u üye aidatından %90’ı da ürettiği
hizmetlerden kaynaklanıyor. TOBB’un eğitim
alanında yaptığı çalışmalar istihdama da kat-
kı sağlıyor. Uzmanlaştırılmış Meslek Edinme
Merkezleri (UMEM) TOBB’un ünversitesi
ETÜ ile işbirliği içinde işsizlere meslek edin-
diriyor. Yerel odalar bölgesel hizmetlerde bu-
lunuyor. Odalar sürdürülebilir ve ekonomik
olarak devam edebilir olmalı. Hangi sütuna
dayanacaksak dayanalım, hizmetler ve görü-
nürlük her oda için geçerli. İletişimin önemli
olduğu çağda lider olmak için alanınız dışında
bir şey yapmak gerekiyor.”
tanımı yapıldı, böylece devlet odaları tanımış oldu. Fransız Ticaret
Odaları’nda şirketlere destek sağlanıyor. Eğitim, ihracat konuların-
da, sadece enerji üretimi değil yenilenebilir enerjiye geçiş süreci ve
küçük şirketlerin dijital teknolojilere geçişi konularında da üyelere
hizmet veriliyor. Şirketlere yardımcı araçları bulmak gerekiyor.
Ekonominin sürdürülebilirliği, reformların gerçekleşmesi, et-
kinlikler, iş ağının etkinliği, dünya pazarlarına erişim konuları öne
çıkıyor. Burada görünürlük de önem kazanıyor. KOBİ’ler ve daha
çok küçük şirketler için odaların odak olması önemli. Ayrıca yerel
yönetimlerle çalışmak için odalar şirketlerden inovasyon bekliyor.
Ô
İNGİLTERE:
Dünya çapında güven, bilgili kurum ve networ-
kün bir parçası olmak önemli. İngiltere’de 53 oda var ve %12’si ürün
satma özel kanununa tabii. Oda olarak parayı hükümetten değil
şirketlerden alıyoruz. Odaların %30-40’ı aidat geliriyle hizmet veri-
yor. Odalar şirketlere hizmet de satıyor ama şirketler “Ürün satma-
yın lobicilik yapın” diyor. Odalar şirketler açısından etkin görülmü-
yor. Şirketler enerji konusunda sıkıntılı. Daha ucuz enerji isteniyor.
Halk nükleer enerjiye karşı. Dolayısıyla şu anda düşük enerji fiyatı
uygulaması düşünülemiyor, sürdürülebilir enerji konusunda tartış-
malar sürüyor.
İngiltere’de hükümet odalara kendi şartlarını koymak istiyor.
Hükümetle üç yıl kontrat yapmak risktir. Basit bir örnek, üç yıl
odalara personel işe alımı istihdam olsun diye yapılır, üç yıl sonra
personel fazlası oluşabilir.
Ô
İSVEÇ:
Öncelikle oda sisteminde üyelere odaklanmak ge-
rekiyor. Başarılı olan ülke odaları kamu parasından uzaklaşmalı.
Güney İsveç’te 500 kişiden fazla çalışan istihdam eden şirketler
var. Bunlar bize daha çok lobicilik faaliyeti için başvuruyor. Daha
küçük şirketler network istiyor. Lobicilik faaliyeti için çok iyi ve sıkı
kontak ağınız olması gerekiyor. İsveç’te şirketler, olan biteni bile-
ceğimize güveniyorlar. Hemen bir anket gönderebiliyoruz ve 2-3
saat içinde yeterli yanıt alabiliyoruz. Medyaya hızla yanıt verilmesi
gerektiği zamanlarda bu yöntem çok geçerli oluyor. İsveç odaları
olarak anlayışımız, bizim üyelerimiz bizim sahibimizdir.
Ô
YUNANİSTAN:
(Yunanistan Odalar Birliği Başkanı ve Atina
Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Constantine Michalos): “KOBİ’le-
rin rekabetçiliğiyle ilgili çok güzel sözler duyuyoruz ama Yunanis-
tan KOBİ’leri çok dezavantajlı konumda. Kriz, işletmelerin kepenk
indirmesine neden oldu. Yunanistan KOBİ’lerinin Alman KOBİ’le-
rinden farklı olduğu ortada. Almanya’da kredi oranı %2’yken Yu-
KAPAK
1...,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,...132
Powered by FlippingBook