EKONOMİK
FORUM
35
i
Plan dönemi sonunda en fazla %0,5 olması hedefleniyor.
Bu başlık altında 77 adet eylem yer alıyor.
KAMU GELİRLERİNİN KALİTESİNİN
ARTIRILMASI PROGRAMI
Etkin bir kamu mali sistemi için kamu gelirlerinin sağlıklı
ve sürekli kaynaklardan çağdaş yöntemlerle toplanması son
derece önemlidir. Bu süreçte, sadece mali kaygıların değil, eko-
nomik ve sosyal amaçların da dikkate alınması modern kamu
mali yönetiminin bir gereği haline gelmiştir.
Gelir mevzuatının oluşturulmasından, gelirlerin toplan-
masına ve kamuoyunun bilgilendirilmesine kadar olan tüm
sürecin kalitesinin artırılması büyük önem arz ediyor.
Program kapsamında kamu mali sisteminin ihtiyaç duydu-
ğu gelirlerin sağlıklı ve sürekli kaynaklara dayandırılmasının
yanında, gelirlerin etkili ve ekonomik bir şekilde toplanması,
vergide adaletin sağlanması, gelir dağılımının iyileştirilmesi,
tasarrufların artırılmasına katkı sağlanması ve yerel yönetim-
lerin mali yönden merkezi yönetime bağımlılığının azaltılması
amaçlanıyor.
Bu program kapsamında, sosyal güvenlik prim tahsilatları-
nın artırılması ve kayıt dışılıkla mücadele gibi ele alınabilecek
birçok önemli konu olmakla birlikte, diğer Öncelikli Dönüşüm
Programlarının kapsamı da gözetilerek, vergilemede hizmet
sunumu kalitesinin artırılması, hedeflenmektedir. Ayrıca
kamu gelirlerinin sağlıklı ve sürekli kaynaklardan elde edilmesi
DOSYA
KAMU HARCAMALARININ
RASYONELLEŞTİRİLMESİ PROGRAMI
Sosyal refahın artırılması ve adaletli
paylaşımın sağlanması ile istikrarlı bü-
yüme sürecinin tesisinde önemli bir poli-
tika aracı olan kamu kaynaklarının etkin
kullanımı, sağlıklı işleyen bir kamu mali
yapısının da en önemli unsurlarından
biridir. Kamu harcamalarının etkinliği-
nin ölçülmesi ve bu kapsamda, bir kamu
harcamasından beklenen faydanın ve aynı
harcamanın genel ekonomi üzerindeki
etkisinin doğru ve zamanında tespiti ve
analizi önem arz ediyor.
Program çerçevesinde, mevcut har-
cama programları gözden geçirilerek ve-
rimsiz harcamaların tasfiye edilmesi, bu
yolla oluşturulacak mali alanın öncelikli
harcama alanlarına tahsis edilmesi ve
kamu faiz dışı harcama büyüklüğünün
belirli bir seviyede tutulması amaçlanıyor.
Ayrıca, kamu harcama büyüklüğünün ve
borçlanma gereğinin sınırlandırılması-
nın yanı sıra esas olarak harcamaların
kalitesinin artırılmasını, kamu kesimi
borçlanma gereğinin GSYH’ya oranının
❖
İFM tanıtım ve iletişim faaliyetlerini
yürütmek üzere özel sektörün daha fazla katkı
sağladığı bir idari yapı oluşturulacaktır.
❖
Organize piyasalarda işlem gören türev
araçların çeşitliliği artırılacaktır.
❖
Finansal araçlar ile bunların dayanak
varlıklarına ilişkin vergi uygulamalarını gözden
geçirilecektir.
❖
Farklı finans kurumları arasında haksız rekabete
yol açan vergi uygulamalarını ortadan kaldırılacaktır.
❖
Yasası çıkan İstanbul Tahkim Merkezini
kurulacaktır.
❖
Finans alanında ihtisas mahkemeleri
kurulacaktır.
❖
İFM kümelenme bölgelerinde raylı
sistemler başta olmak üzere ulaşım imkânlarını
ve iletişim altyapısı geliştirilecektir.
❖
Finans piyasalarında gereksinim duyulan
bilişim teknolojileri ürünlerini geliştirmek üzere
“Teknoloji Geliştirme Merkezi” kurulacaktır..
❖
Hem kamuda hem özel sektörde finans
alanında uluslararası geçerliliği olan sertifikaya
sahip uzman sayısını artırılacaktır.
❖
Kamu sermayeli katılım bankaları
kurulacaktır.
❖
Faizsiz finans alanında koordinasyonu
sağlayacak bir mekanizma oluşturacak, bu
alana uygun etik ilkeleri ve kurumsal yönetim
ilkeleri belirlenecektir. Ayrıca, ürün ve hizmet
çeşitliliğini artırılacaktır.
❖
Sosyal yardımlarda suistimali
engellemek ve hak eden herkese ulaşabilmek
amacıyla bu yardımlardan faydalanacak kişiler
daha objektif ölçütlere göre belirlenecektir. Bu
alanda hizmet veren kamu kurumlarının veri
tabanlarının entegrasyonu tamamlanacaktır.
❖
Tarımsal desteklerin ekonomik, sosyal
ve çevresel etkilerini değerlendirilecektir.
Desteklemelerde etkinliği sağlarken doğal
kaynakların sürdürülebilir kullanımını ve gıda
güvenilirliği gözetilecektir.
❖
KÖİ uygulamalarıyla ilgili çerçeve kanun
hazırlanacaktır.
❖
Kamu kurumlarının ihtiyaçlarının ortak
alım yöntemiyle tedariki yaygınlaştırılacaktır.
❖
Yükseköğretim kurumlarına ödenek
tahsisini daha rasyonel hale getirilecektir.
❖
Kamuda taşıt edinim ve kullanımında
yerindelik ve etkinliğin sağlanmasına yönelik
tedbirler alınacaktır.
❖
Saydamlığın artırılması ve rekabetin
sağlanması amacıyla, bütün ihale sonuçlarını
yayımlama süreci iyileştirilecektir.
❖
Hizmet alımlarında fayda-maliyet analizi
zorunlu hale getirilecektir.
❖
Kamuda hizmet binası ediniminde
uyulacak yöntem, kriter, usul ve esaslar
belirlenecektir.
❖
Kaynak tahsis sürecinin etkinliğini
sağlamak için stratejik plan-bütçe bağlantısı
güçlendirilecektir.
❖
Kamu hizmetlerini program yaklaşımıyla
ele alan bütçe yapısına geçilecektir.
❖
Akılcı ilaç kullanımı yaygınlaştırılacak,
koruyucu ve önleyici sağlık hizmetleri
geliştirilecektir.
İSTANBUL ULUSLARARASI FİNANS MERKEZİ PROGRAMI’NIN
İÇERDİĞİ ÖNEMLİ EYLEMLER
KAMU HARCAMALARININ RASYONELLEŞTİRİLMESİ PROGRAMI’NIN İÇERDİĞİ
ÖNEMLİ EYLEMLER