forum 250 - page 14

14
EKONOMİK
FORUM
ODD 2014 yılında pazarın daralmasıyla ilgili olarak şu
değerlendirmeyi yaptı:
“Kur ve faiz oranlarındaki yükselişler, Otomobil ÖTV oran-
larındaki artış, BDDK’nın kredi işlemlerine yönelik getirdiği
sınırlamalar, büyümede ivme kaybı, özel sektör tüketim ve ya-
tırımlarındaki zayıflık, otomobil ve hafif ticari araç pazarında
%10,04 daralmaya yol açmıştır.”
2014 yılı Ocak-Aralık döneminde otomotiv sanayinin top-
lam ihracatı, bir önceki yıla göre %6 oranında artarak, 22,8
milyar dolar düzeyinde gerçekleşti. Bu dönemde, ticari araç
ihracatı ise %15 azalışla 273 bin adet düzeyinde gerçekleşti.
Traktör ihracatı ise %19 yükselişle 15 bin 929 adet oldu.
SEKTÖRÜN BAŞARISI TEKNOLOJİDEKİ
İLERLEMELERE BAĞLI
Otomotiv üreticisi kuruluşların lisans ve ortaklık ilişkileriyle
aynı marka otomobil dünyanın çok farklı ülkelerinde üretiliyor
ve kullanılıyor. Üretici kuruluşlar arasındaki keskin rekabet,
yeniliklere sahip ve yeni model araçların kısa aralıklarla pazara
girmesini zorunlu kılıyor. Ar-Ge organizasyonları artık otomotiv
sektörünün hareket ve yaşam merkezi haline gelmiş durumda
bulunuyor. Türkiye’de de özellikle son yıllarda üretici kuruluş-
ların bünyelerinde Ar-Ge merkezleri oluşturulmuş, devlet tara-
fından bu merkezlere büyük teşvikler ve kolaylıklar tanınıyor.
Türkiye otomotiv dünyasını da şekillendirecek, son 20 yıldaki
telekomünikasyon ve bilişim teknolojisi yepyeni bir otomotiv
ekonomisine yön veriyor. Şoförsüz araçlar, e-mobilite, sosyal
medya ve finans & leasing iş alanındaki potansiyeller gibi trend-
lerin önümüzdeki 5-10 yıl içinde otomotiv sektörü üzerinde
çok büyük bir etki göstereceği ön görülüyor. Bu tür gelişmeler
KAPAK
Otomotiv Pazarında
Gelecek Beş Yıllık Dönemde
Öncelikli Olacak Konular
%26
%13
%21
%7
%10
%10
%10
%10
%8
%8
%7
%6
%4
%4
%3
%16
%15
%6
%4
%2
%6
%2
Otomotiv satış vergilerinin yeniden düzenlenmesi
Hurda araç programı ve benzer satış destekler
Yabancı yatırım programları
Avrupa krizinin etkileri
Aşırı fiyat rekabeti
Ürün özellikleri
Çin markalarının sektör payının artması
Küresel pazarlar için yerli otomobil markasının
geliştirilmesi
YatırımTeşvik programının otomotiv sektörüne etkileri
Küresel markalardaki birleşme konsolidasyon
sürecinin Türkiye otomotiv sektörüne yansımaları
Çevre dostu (hibrit/elektrikli) araçların sektör payının
artması, karbondioksit emisyon uygulamaları
2014 (&)
2013 (&)
1...,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,...132
Powered by FlippingBook