forum 250 - page 16

16
EKONOMİK
FORUM
KAPAK
otomotiv dünyası için farklı zorluklar ya-
ratacak olsa da diğer yandan megatrendler
değer zincirindeki tüm oyuncular için ümit
veren fırsatlar yaratacağı tahmin ediliyor.
Geleneksel “eski model”in orta ya da uzun
vadede ölmesi bekleniyor. Orijinal ekipman
üreticileri iş modellerini yeniden değer-
lendirmek ve ana yeterliliklerini yeniden
tanımlamak zorunda kalacakları bir gerçek.
Aslında Türkiye’deki mevcut koşulların
otomotivcinin yanında olduğu rahatlıkla
söylenebilir. Geçtiğimiz yaz aylarından
beri hızla düşen petrol fiyatları, Türkiye
gibi ithal petrole dayalı ekonomileri olum-
lu etkiliyor. Enflasyonun düşüşü kredi
faizlerini de olumlu etkileyebilir. Ayrıca
euronun değer kaybı, ithal araçların fiyatı-
nın tüketici için daha cazip seviyelere düşmesini sağlıyor. Buna
bağlı olarak da otomotiv sektörü için gerekli hammadde fiyat-
larında ciddi düşüşler dikkat çekiyor. Hammadde fiyatlarının
düşük seyretmesi otomotiv şirketlerinin kârlılığını artırabilir.
2015’te Dünya (TheWorld in 2015), ekonominin bel kemiği
olan sektörlerde 2015 yılının nasıl geçeceğine yönelik yaptığı
değerlendirmede, 2015’te 73 milyon yeni otomotiv satılmasının
beklendiğini açıkladı. Tüketicinin benzin faturalarını düşürme
arzusuyla elektrikli otomobil çalışmalarına hız verileceği
belirtilen 2015’te Dünya değerlendirmesinde, dünya genelinde
geçekleşmesi beklenen yeni otomobil satışlarının %45’inin
Asya’da yapılacağı tahmin ediliyor. Asya otomotiv pazarının
%12 büyümesiyle Endonezya’nın satışlarda lider olacağı
belirtiliyor. Asya’nın ikinci büyük pazarı Japonya’da ise sektörde
%3 büyüme bekleniyor.
ABD’nin oto pazarı küresel pazardaki büyümeyle başa baş
gideceği ve %5 genişleyeceği tahmin ediliyor.
Elektrikli otomobil satışlarının ise yüksek fiyatlar ve şarj
istasyonlarının azlığı nedeniyle geride kalması bekleniyor.
Çin’in bile 500 bin elektrikli otomobil hedefini tutturmayacağı
belirtiliyor.
2015’TE
73 MİLYON YENİ OTOMOTİV
SATILMASI BEKLENİYOR
Türkiye’de otomotiv sektöründe
Bursa’nın ayrı bir yeri olduğunu ifade
eden Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği
(OYDER) Yönetim Kurulu Başkanı Ziya
Alp Gülan, otomotiv üretiminde Bursa’nın
Türkiye’nin kalbi olduğunu söyledi.
Pazarın, 2014 yılını 2013’e göre %10’luk
bir düşüşle kapattığına dikkat çeken
Gülan, “2014 yılının ilk altı ayında %30
düşen satışlar, son çeyrekte yapılan
çalışmalarla %10 düşüşte kaldı. 2015
yılında ise sektörün %5 gibi bir artışla
yılı kapatacağını düşünüyorum. Bu
oranlara göre, 2015 yılında toplam satışın
825 bin, ağır vasıtaların da bu rakama
eklenmesiyle 850 bin olacağını tahmin
ediyorum” dedi.
Bursa’nın satıştaki payının da her
geçen gün arttığına dikkat çeken Gülan,
“Çünkü Bursa’da çok modern plazalarla,
kullanıcıya en iyi hizmetin verildiği büyük
yatırımlar var. Avrupa’nın birçok ülkesinde
Bursa’daki satış ofislerini bulmakmümkün
değil. Bununla beraber, yeni yatırımların
da Bursa merkezli olmasını temenni
ediyorum”diye konuştu.
İstatistiklerin, son iki yıldır Türkiye’de
üretilen otomobillerde üretim hatası
olmadığını gösterdiğine dikkat çeken
Gülan, “Bursa’da üretilen araçlardaki geri
çağırma oranları en gelişmiş ülkelerden
bile çok aşağıda. O yüzden Bursa’nın daha
iyi rakamları hak ettiğine inanıyorum”dedi.
GÜLAN:
“SEKTÖRÜN %5 ARTIŞLA YILI KAPATACAĞINI DÜŞÜNÜYORUM”
Dünya
Otomobil Satışlarındaki
Değişim
Orta Doğu ve
Afrika
%8,4
Asya ve
Avusturalya
%5,9
Latin Amerika
%3,8
Batı Avrupa
%3,5
Doğu Avrupa
ve Rusya
%1,7
1...,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,...132
Powered by FlippingBook