EKONOMİK
FORUM
39
i
DOSYA
Bakanlığı’nın Mesleki Hizmetler Genel
Müdürlüğü’ne kayıt olarak ürünlerinin
özelliklerini beyan etmeli. Şantiyelerde
yapılan denetimlerde üretim belgesi sor-
gulanmalı. İnşaatlarda kullanılacak yapı
malzemeleri için zorunlu olan CE veya G
belgelerinin denetimi artırılmalı. Ülke
genelinde tonaj uygulaması denetimi
etkin bir biçimde yapılmalı, bölgesel fark-
lılıklara mahal verilmemeli. Sanayiciler
enerji maliyetleri ve SGK prim oranları
düşürülerek desteklenmeli.
57. TURİZM MECLİSİ
2634 sayılı Kanun’un ve buna bağlı
mevzuatın yenilenmesi. 4857 sayılı İş Ka-
nunu’ndan kaynaklanan sorunlar düzeltil-
meli. Tahsis süresinin %50’sini doldurmuş
olan tesislerin esaslı bir yenileme yatırı-
mından geçmeleri veya yeniden yapma
ve kira bedellerinin gözden geçirilmesi
şartıyla, tahsis süresinin %50’sine kadar
uzatılmasına imkân veren mevzuat deği-
şikliği yapılmalı. Kıyı kenar dâhil olmak
üzere kıyılardaki tüm çarpık yapılaşma-
ların düzenlenmesi için, 644 sayılı Çevre
ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Gö-
revleri Hakkında Kanun Hükmünde Ka-
rarname’de belirtilen hükümler uyarınca
yönetimplanları hazırlanarak uygulamaya
geçilmeli. Kıyılardaki kiralama bedellerinin
kıyı yönetimplanına paralel olarak 10 yıllık
dönemler için verilmesine dönük mevzuat
çalışması yapılmalı. İşletmeler arasındaki
KDV farklılıkları ortadan kaldırılmalı.
58. ULAŞTIRMA VE
LOJİSTİK MECLİSİ
Sınır garlarındaki gümrük işlemleri-
nin mübadele/değişim garında, komşu
ülkelerdeki gümrük işlemlerini de kapsa-
yacak şekilde, ortak ve tek noktadan ya-
pılması sağlanmalı. Posta hizmetlerinde
tekel sınırlaması kaldırılmalı. Evrensel
hizmet yükümlülüğü ihaleyle belirlenme-
li, rekabete aykırı olan tekel hakkı ile fon
kesintisi hakkı bir işletmeye verilmemeli.
%2 olan Evrensel Hizmet Fonu kesintisi
yarıya indirilerek %1 olarak uygulanma-
lı. Firmaların net satışlarının %3’üne
endekslenen cezaların miktarı makul se-
viyeye indirilmeli. Kontynerlerin, iskele
bağlantısı olmayan geçici depolara alın-
masına, şarta bağlanmadan zorunlu hal-
ler dışında izin verilmeli. TIR şoförlerine
mukta stopaj sebebiyle ödenen KDV %1’e
çekilmeli. Pamuk destek primi ödemele-
rindeki usulsüzlükler engellenmeli. ABD
pamuğuna yönelik başlatılan anti-dam-
ping soruşturması, tekstil sektörünün
ABD pamuğuna yönelik yüksek bağımlı-
lığı göz önüne alınarak değerlendirilmeli.
İthalat artışı tespit edilen ve ülkemizde
yeterli üretimi bulunan tüm tekstil ve
hazır giyim ürünleri için ek vergi uygu-
laması Türkiye’de üretilen pamuk, yün
ve suni sentetik iplik ile kumaş üretimini
de içerecek şekilde genişletilmeli. Teknik
tekstiller orta ve ileri teknoloji ürünler
listesine eklenmeli. Tekstil gibi yerli girdi
oranı asgari %70 olan sanayi sektörle-
rinin, hassas sektör olarak yasal tanı-
mı yapılmalı. Asgari 100 işçi çalıştıran
bu şirketlerin, istihdam vergi oranları
OECD ortalamasının altına indirilmeli.
Enerji maliyetlerinin asgari %50’sinin,
ödenecek vergilerden mahsup edilerek
indirgenmesi sağlanmalı.
56. TOPRAK SANAYİ
ÜRÜNLERİ MECLİSİ
Piyasa Gözetim ve Denetim Siste-
mine her türlü yapı malzemesi üretici-
si dâhil edilmeli. Bu amaçla, yapı mal-
zemesi üreticileri, Çevre ve Şehircilik
yönelik uygulanan kısa süreli Schengen
vizelerinde, kalış süresi kısıtlamasının
kaldırılması sağlanmalı. Ulaştırma ve
Lojistik Master Planı’nın tamamlanması
beklenmeden, Lojistik İstatistik Portalı
oluşturulmalı.
59. ULUSLARARSI MÜTEAHHİTLİK
HİZMETLERİ MECLİSİ
Yeni bir ihale mevzuatı hazırlanmalı.
Mevzuat hazırlanırken düzenleyici ve
yatırımcı kamu kuruluşlarının yanı sıra
özel sektör çatı kuruluşları vb. sektörün
tüm bileşenlerinin yer alacağı bir ihtisas
komisyonu oluşturulmalı. Fiyat farkı
mevzuatında malzeme fiyatlarındaki
değişimler ile kurlardaki değişimler de
dikkate alınmalı. Yurt dışı müteahhitlik
sektöründeki prim avantajlarının, ikili
sosyal güvenlik sözleşmesi olmayan ül-
kelerde çalıştırılmış olan Türk işçileri için
de uygulanmasının geçerli kılınmasına
dönük kanuni düzenleme yapılmalı. Irak
Hükümeti’ne Türk müteahhitlerin yer
aldığı projelerde kullanılmak üzere geri
ödemeli finansman desteği sağlanmalı.
60. YÜKSEKÖĞRETİMMECLİSİ
Uzun vadeli öğretim kredisine ilişkin
yeni bir finansman modeli geliştirilmeli.
Burslu öğrencilerden KDV alınmamalı.
Öğretim üyesinin üniversitesi ile bir-
likte patent başvurusunda bulunması,
üniversitenin ortak başvuru hakkını kul-
lanmaması durumunda bireysel başvuru
yapılması yönünde değişiklik yapılmalı.