EKONOMİK
FORUM
35
i
DOSYA
naklık dikkate alınarak, sabitlenen döviz
kuru ve mevcut referans sistemi revize
edilmeli. . Türkiye’de üretilmesi mümkün
olan ilaçlar süratle ruhsatlandırılmalı. Ar-
Ge faaliyetlerini destekleyici fiyatlandırma
ve yeni geri ödeme modelleri geliştirilmeli.
22. İNŞAATMÜTEAHHİTLERİ
MECLİSİ
Müteahhitlik mesleğinin tanımlan-
ması ve bu çerçevede sektöre girişin akre-
ditasyona tabi tutularak, kontrol edilmesi
sağlanmalı. Mesleğe giriş standardı, kamu,
özel ve yurt dışı müteahhitlik hizmetleri
olarak tasnif edilmeli. Sektörün tek çatı
altında, çalışma usul ve esasları belirle-
yen bir Meslek Yasası çıkartılmalı. Yerel
yönetim ve kamu kurumları arasındaki,
farklı mevzuat uygulamaları giderilmeli.
Kamu İhale Kanunu ve kanunda yer alan
ekonomik parametreler revize edilmeli.
İmar planları yapılırken Türkiye İnşaat
Müteahhitleri Meclisi başta olmak üzere
sektör paydaşlarının görüşleri alınmalı.
SGK ve vergi mevzuatına ilişkin uygulama
usul ve esasları ivedilikle güncellenmeli.
23. KÂĞIT VE KÂĞIT ÜRÜNLERİ
SANAYİ MECLİSİ
Kâğıt bazlı ambalaj atıklarının beledi-
yeler tarafından kaynağından toplanması
sağlanmalı, geri dönüştürülmesi teşvik
edilmeli. Hurda kâğıt, tehlikeli atıklar
için Uygunluk Denetimine Tabii Atıklar
Listesi’nden çıkarılmalı. Özel sektörüm
plantasyon ormanı işine girebilmesi sağ-
lanmalı ve teşvik edilmeli. İthal ürünlerde
TSE standartları aranmalı. Elektrik ve
doğal gaz satış fiyatı sektörün rekabet
gücünü etkilemeyecek seviyelere çekilmeli.
24. KARAYOLU YOLCU
TAŞIMACILIĞI MECLİSİ
Karayolu Trafik Kanunu’nun kapsamı
genişletilmeli ya da kent içi toplu ulaşımı-
na yönelik ayrı bir kanun çıkarılmalı. B1
yetki belgesiyle yapılan taşımalarda hat
izinlerinin verilmesinde öz mal araç kapa-
sitesine bakılmalı. Yeni açılan hatlarda altı
ay doluluk aranmamalı ve hat iptallerine
imkân verecek opsiyonlu-dinamik bir sis-
teme geçilmeli. Gümrük çıkışlarında araç-
lara dolu depo çıkış şartı getirilmemeli.
A1 yetki belgesine alternatif olabilecek bir
belgelendirme sistemine geçilerek sektör
talebi karşılanmalı. Sektöre giriş koşulları
piyasa şartlarıyla eş zamanlı olarak değer-
lendirilmeli ve ağırlaştırılmalı. Kurumsal
firmalara ortak yetki belgesi imkânları
getirilmeli.
25. KİMYA SANAYİ MECLİSİ
Kimya Sanayi Strateji Belgesi’nde ön-
görülen eylem planları uygulanmasında
sorumlu kurumlar eşgüdüm içinde çalış-
malı. Yatırım büyüklüğü 50 milyon doların
üzerinde olan entegre tesislerin kurulması
için yerli ve yabancı yatırımcılara gerekli
ek teşvikler proje bazında tetkik edile-
rek verilmeli. Kimya sanayi yatırımının
teşviki için yerleşim sorunları çözülmeli
ve YOİKK çalışmaları sonuçlandırılmalı.
Kümelenme modelinin desteklenmesi için
özel sektörle işbirliği içinde, Özel Enerji
ve Endüstri Bölgeleri kurulmalı. Kimya
İhtisas Endüstri Bölgesi (Chemport) faali-
yete geçirilmeli, bölge kamulaştırılmalı ve
girişimcilere 30 yıllık süre ile kiralanmalı.
GİTES uygulanmalı. Mevzuat uyumu için
sanayicilere özel teşvik verilmeli ve düşük
faizli kredilerin tahsisi sağlanmalı.
26. KONFEKSİYON VE HAZIR
GİYİM SANAYİ MECLİSİ
Hazır giyim ve konfeksiyon sektörle-
rinde mevcut çalışan firmalar ve onlara
bağlı çalışan fason atölyelerin bulunduk-
ları yerlerde sürdürülebilirlik için çalışan
sayısı ve çalışan sayısı artışı kriterlerine
bağlı olarak istihdam yükleri konusun-
da firmalar desteklenmeli. Yarı zamanlı
kadın çalışanlar için esnek uygulamalar
getirilmeli, ortak kreşler kurulabilmeli.
Yatırım teşviklerinde firmaların sahip ol-
duğu makineler yeni yatırımlarda teşvik
kapsamında kullanılabilmeli, gelir vergisi
desteğini sınırlayan asgari geçim indirimi
kamu tarafından karşılanmalı. Kumaşlara
uygulanan korunma önlemleri sona erdi-
rilmeli, bunun yerine yurt içinde iplik ve
kumaş üreticileri desteklenmeli.
27. KOZMETİK VE TEMİZLİK
ÜRÜNLERİ SANAYİ MECLİSİ
AB mevzuatı ve bunlara uyan Piyasa
Gözetim ve Denetimi (PGD) uygulamaları
yeniden incelenmeli, STK’ların görüşleri
alınarak farklılıklar giderilmeli ve uyum
sağlanmalı. Bildirim kolaylaştırılarak piya-
saya sürenin haklarını gözetecek çözümler
getirilmeli. Denetim uygulamaları güven-
siz olduğu düşünülen ürünlere yönelik
yapılmalı. Taklitçilik suçu şikâyete bağlı
olmaktan çıkartılmalı. KOBİ’lerin Ar-Ge
desteklerinden yararlanma şartları kolay-
laştırılmalı. İhraç edilen ülkenin mevzua-
tına göre hazırlanan kozmetik ürünlerin
sertifikalandırılmasına ilişkin bir yapılan-
ma gerçekleştirilmeli.
28. KUYUMCULUK SANAYİ MECLİSİ
Mal ve hizmet alımlarındaki dokuz
taksit hakkı kuyum ve mücevherat sektörü
için de uygulanmalı.
29. MADENCİLİKMECLİSİ
Madencilik faaliyetleri 2012/15 sayılı
Başbakanlık Genelgesi kapsamasındaki
uygulamalardan muaf tutularak, mevcut
mevzuata işlerlik kazandırılmalı. Maden-
cilik Bakanlığı kurulmalı. Madencilik faa-
liyetlerinden kaynaklı kimyasal atık, toz ve
duman unsurlarının zeytinlik sahalarına
olabilecek etkileri, ÇED sürecinde sonuca
bağlanmalı.