36
EKONOMİK
FORUM
DOSYA
meli. İnternet kullanıcı trafiklerinin iki yıl
süreyle izlenmesi hükmü kaldırılmalı. Özel
sektör haber ajanslarından alınan KDV
kaldırılmalı. Gazeteciliğin bir meslek olarak
çalışma koşullarında iyileştirici düzenleme
yapılmalı. Dağıtım örgütlerine yatırımı
özendiren olanaklar sağlanmalı.
33. MOBİLYA ÜRÜNLERİ MECLİSİ
Fatura alımı etkin biçimde denetlen-
meli. Ürün kopyalama ve taklitçilik engel-
lenmeli. Sektörde uygulanan KDV oranları
%8’e indirilmeli. İthal edilen ürünlerin
uluslararası anlaşmalara uygunluk de-
netlemeleri sağlanmalı. MDF ve suntaya
alternatif çevreye duyarlı kompozit mal-
zeme üretimine yönelik Ar-Ge faaliyetleri
teşvik edilmeli. Panel levha üretimindeki
tekelleşme ve fiyatlandırmada yaşanan
sıkıntılar giderilmeli. Gümrük denetimleri
bağımsız ve tarafsız yapılmalı. Gümrük
kontrolleri hızlandırılmalı.
34. ORMAN ÜRÜNLERİ MECLİSİ
Ağaçlandırma Fonu ve Bakanlık Fonu
gibi fonlar kaldırılmalı. Tevzii masrafları
indirilmeli. Sektörde rekabet gücünün
korunması için üreticiye yönelik enerji
fiyatlandırma politikaları revize edilmeli.
35. OTOMOTİV SANAYİ MECLİSİ
Ar-Ge altyapısının oluşturulması ama-
cıyla test pistleri, çarpma testi pisti ve
rüzgâr tüneli kurulmalı. Üniversite-sanayi
işbirlikleri kurumsallaştırılarak destek-
lenmeli. Tedarik zincirinde yatay ve dikey
işbirliklerini geliştirecek mekanizmalar
oluşturulmalı. Pazardaki arz/talep denge-
sini yönetecek “Satış ve Kullanma Vergi
Sistemi” kurulmalı, Motorlu Taşıtlar Vergisi
(MTV) AB ülkelerindeki gibi, her araç için
“Yol Kullanım ve Çevreyi Kirletme Vergisi”
olarak düzenlenmeli, az kirleten araçtan az
vergi alınmalı. Otomotiv sanayinde üretim
içindeki ihracatın ağırlığı da dikkate alına-
rak lojistik altyapısı iyileştirilmeli.
36. OTOMOTİV TİCARETMECLİSİ
Otomotiv Sektörü Strateji Belgesi ve
Eylem Planı yenilenmeli. Yaşlı araç par-
kının gençleştirilmesi için yeni bir sis-
tem oluşturulmalı. İkinci el motorlu taşıt
araçları ticareti yapan firmalara tanım ve
meslek yeterlilik belgesi verilmeli. Başta
Avrupa ülkeleri olmak üzere dünya gene-
lindeki uygulamalar araştırılmalı, sektör
paydaşları da sürece dâhil edilerek Kara
Yolları Trafik Yönetmeliği ve Kara Taşıtları
Kasko Sigortası Genel Şartları’nda düzen-
leme yapılmalı.
37. OTOMOTİV YAN SANAYİ MECLİSİ
Enerji üzerindeki ek maliyetler kaldı-
rılmalı. Ara malı ihracatı, dış ticaret açığı
ve teknolojik gelişme katkı sağlayacak
olan yan sanayiinin gelişimi için, ana ve
yan sanayi ilişkilerini düzenleyen temel
kurallar uzun vadeli işbirliği güvencesini
sağlayacak şekilde düzenlenmeli.
38. ÖZEL GÜVENLİK
HİZMETLERİ MECLİSİ
Özel güvenlik görevlilerinin, görevleri
sırasında üçüncü kişilere verecekleri za-
rarlara ilişkin sigorta getirilmeli. Elektro-
nik güvenlik sistemlerinin ithalatında ve
yurt içi üretiminde standart ve kriterler
yeniden belirlenmeli. Silahlı saldırı, terör,
gasp ve hırsızlık gibi hadiseler sonucun-
da oluşan durum “iş kazası” tanımından
çıkarılmalı.
39. PATENT VE MARKA
VEKİLLERİ MECLİSİ
Patent tasarısı geri çekilerek yeniden
hazırlanmalı. Patent ve marka vekilliği
mesleğinin, disiplin kurallarını da içeren
çerçeve niteliğinde düzenleyici kanun hü-
kümleri TOBB önerileri doğrultusunda
oluşturulmalı. “Aynı veya ayırt edileme-
yecek kadar benzer” olan tescil talepleri
reddedilmeli. Üniversite müfredatına fikri
haklar konusu eklenmeli ve bu alanda uz-
man bilim insanları yetiştirilmeli.
30. MAKİNE VE TEÇHİZAT
İMALATI MECLİSİ
Bölgesel teşvikler ce Ar-Ge teşvikleri
çalışan sayısına oranlı uygulanmalı. Ur-
Ge ve üretimde çalışan mühendisler Ar-
Ge personeli kabul edilmeli. Sektör için
teşvikler bölge farkı gözetmeksizin uygu-
lanmalı. Makine ithalatı yapan riski yük-
sek ülkeler hedef ülke statüsüne alınarak,
risklerin çift taraflı paylaşımına yönelik
özel anlaşmalar yapılmalı. Hedef pazarlara
yönelik sektöre özgü orta ve uzun vadeli
alıcı kredisi (firma) uygulamaları başlatıl-
malı. TOBB bünyesinde, Türkiye’deki belli
kriterlere sahip makinaları kayıt altına ala-
cak ve ruhsatlandıracak bir makine tescil
sistemi oluşturulması için yetki verilmeli.
31. MEDİKAL MECLİSİ
İhaleler daha küçük ölçekli ve bölgesel
olarak yapılmalı. Tıbbi cihaz sektöründe
KDV oranlarındaki farklılık giderilmeli.
Hammadde ve mamul ürünlerinin KDV
oranları %18 olarak uygulanmalıdır. Yerli
malı satın alan hastaneleri teşvik etmek
amacıyla, her yıl satın aldığı yerli malı
bedelinin %15’i oranında risturn (iade)
katkısı sağlanmalı. Sanayiciye uzun vadeli
finansman yöntemi ile (konut finansman
desteğinde TOKİ’nin uygulamaları gibi)
üretim binası desteği sağlanmalı.
32. MEDYA VE İLETİŞİMMECLİSİ
Örtülü reklam tanımı değiştirilmeli. Te-
mel hak ve özgürlüklere ilişkin torba kanun
olarak değil özel kanun olarak hazırlanmalı.
İnternet erişiminin engellenmesinin doğ-
rudan mahkeme kanalıyla gerçekleşmesi
ve mahkemelerin bu konuda daha hızlı
hareket etmesini sağlayacak bir düzenleme
için, yapılan değişiklikler gözden geçiril-