Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  86 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 86 / 132 Next Page
Page Background

Kamu borcu

için

adil

yargılanma

JOSEPH E. STIGLITZ

G

eçen Temmuz’da, ABD Federal

Hâkimi Thomas Griesa, Arjantin’in

kendi kamu borcunu ölü fiyatla-

ra satın almış olan sözde “Akbaba

Fonları”nı tamamen geri ödeme yapmasına karar

verdiğinde ve devlet borçlarını en dip fiyattan

satın aldığında, ülke temerrüde (Faizi veya ana

parayı vadesi geldiğinde ödemede başarısız ol-

mak. Temerrüt, borçlananın borç ödemesinin

gerektirdiği hukuki yükümlülükleri yerine geti-

rememesi durumunda ortaya çıkıyor.) zorlan-

mıştı. Bu duruma Griesai iflası anlamına gelen

“Griesafault” ismi konmuştu. Bu karar çok büyük

yankı uyandırmış, farklı yargı alanlarında ihraç

edilen tahvilleri etkilemiş, ABD mahkemelerinin

diğer ülkelerde yönetilen sözleşmelere de hâkim

olabildiğini göstermişti.

O tarihten bu yana, avukatlar ve ekonomist-

ler Griesa’nın kararının kafa karıştıran sonuç-

larını çözmeye çalışıyor. ABD mahkemelerinin

yetki alanı gerçekten ABD sınırlarının ötesine

uzanıyor mu?

İngiltere’de bir mahkeme, Arjantin’in İngilte-

re kanunlarına göre çıkarılmış bonolar üzerinden

yaptığı faiz ödemelerinin ABD’deki mahkeme

kararlarına değil, İngiltere kanunlarına tabi ol-

duğuna karar vererek meseleye nihayet biraz

açıklık getirdi. Küresel finans piyasalarının kar-

maşıklıklarını anlamamış gibi görünen Amerikalı

hâkimlerin verdiği bir dizi karar arasında sıcak

karşılanan bir mola olan bu karar bazı önemli

mesajlar taşıyor.

Birincisi ve en önemlisi, o tarihte bir İngiliz

Mahkemesi tarafından inkar edilen, Arjantin’in

borç müzakerelerinin bir Amerikan mahkeme-

since önceden bilindiği gerçeği, kamu borcu kriz-

lerine getirilen piyasa bazlı çözümlerin kaos için

yüksek potansiyel taşıdığını şiddetle anımsatıyor.

Griesafault’tan önce, çoğu zaman kamu bor-

cunun geri ödenmesi sorunlarına, sağlam bir

yasal çerçeve olmaksızın, müzakereleri merkez-

den dağıtarak çözüm bulunabileceği gibi hatalı

varsayımlara varılırdı. Daha sonraları bile, fi-

nansal topluluk ve Uluslararası Para Fonu (IMF)

sadece borç sözleşmelerinde, özellikle de (tüm

alacaklıları nitelikli çoğunluğun onayladığı bir

yeniden yapılandırma önerisine tabi tutan) sözde

toplu eylem maddelerinin şartlarında ufak tefek

değişiklikler yaparak kamu borcu piyasalarına

biraz çekidüzen verebilmeyi umdu. Ama sözleşme

değişiklikleri gibi basit düzenlemeler sistemdeki

aksaklıkların üstesinden gelemez. Farklı mahke-

me kararlarında bazen birbiriyle çatışan bir yığın

kanuna tabi olan çok sayıda borç söz konusu olun-

ca, alacaklıların oylarını toplamada kullanılan ve

piyasa bazlı yaklaşım destekçilerinin teşvik ettiği

temel bir formül karmaşık pazarlık sorunlarını

ANALİZ

86

EKONOMİK

FORUM

Joseph E. Stiglitz Columbia

Üniversitesi’nde profesör

ve Nobel Ekonomi ödülü

sahibidir. Bruce Greenwald

ile beraber kaleme aldığı

en son kitabı, Öğrenen

Bir ToplumYaratma:

Büyümeye, Gelişmeye

ve Sosyal İlerlemeye Yeni

Bir Yaklaşım (Creating a

Learning Society: A New

Approach to Growth,

Development, and

Social Progres) ismini

taşımaktadır.

ABD Federal Hâkimi Thomas

Griesa’nın, Arjantin’in

sözleşmesindeki bazı şartların

alışılmamış ve bize göre

savunulamaz bir yorumuna

dayanarak verdiği karar,

ABD’nin ticari menfaatlerinin

mahkeme kararlarına baskın

olabileceğini gösteriyor.