Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  87 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 87 / 132 Next Page
Page Background

çözmede fazla işe yaramaz. Farklı para birimle-

rinde bildirilmiş borcu değerlemede kullanılacak

döviz kurlarını da belirleyemez. Eğer bu sorunla-

rın çözümü piyasaların eline bırakılırsa, çözüm

belirlenirken verimlilik ya da adalet meseleleri

değil sadece pazarlık gücü rol oynar.

Bu aksaklıklardan doğan sonuçlar da sadece

elverişsizliklerle sınırlı olmaz. Borçların yeniden

yapılandırılmasında meydana gelen gecikmeler

Yunanistan’da olduğu gibi ekonomik gerilemeleri

derinleştirebilir ve daha kalıcı hale getirebilir.

İNGİLTERE MAHKEMESİ’NİN MESAJI

Bu da bizi İngiltere’nin kararlarından alacağı-

mız ikinci derse götürür. Bu kadar büyük riskler

söz konusuyken ve sistem bu kadar arızalıyken,

borç piyasalarının ABD’de kalması için ortada fazla

sebep yok. ABD, Wall Street’in en büyük kamu bor-

cu piyasasına ev sahipliği yapmasını sağlamış bir

özellik olan kendi “hukuk devleti”nin gücüyle her

zaman gurur duyar. Ama Griesa’nın, Arjantin’in

sözleşmesindeki bazı şartların alışılmamış ve bize

göre savunulamaz bir yorumuna dayanarak verdiği

karar, ABD’nin ticari menfaatlerinin mahkeme

kararlarına baskın olabileceğini gösteriyor.

Yere göğe konamayan Amerikan hukuk dev-

leti artık o kadar sağlam görünmüyor. Sapkın bir

biçimde, zayıfın karşısında güçlüyü savunuyor.

Griesafault, hiçbir yetkili rüşvet alıyor olmasa bile

lobiciliğin ve kampanya katkılarının tüm sistemi

tehlikeye attığı “Amerikan tarzı yolsuzluğun” bir

belirtisi olduğu söylenebilecek şeyi açığa çıkaran

çok sayıda karar ile yasal değişikliğin en sonuncu-

su. ABD aklını kullanmalı ve kamu borcu piyasası

New York’u terk etmeden önce tepki göstermeli.

Çin bu boşluğu doldurmak için hazır bek-

lemeli. Çin’in tasarrufları artık ABD’dekilerin

çok ötesinde ve Şanghay’ın bir küresel finans

merkezi olmasına çalışılıyor. 2008’deki mali kri-

zin kötü sonuçlarıyla beraber ABD’deki sistem

güvenilirliğini kaybettiğinden, bu büyük amaç

daha da ulaşılabilir hale geliyor. Eğer Şanghay

kamu borcu piyasalarında bir lider olarak ortaya

çıkacaksa, Çin başka yerlerdeki yasal çerçevelerin

eksiklerinin bilincinde olmalı, daha verimli ve adil

bir alternatif tasarlamalı.

İngiltere Mahkemesi’nin verdiği kararın kesin

ve kapsayıcı mesajı bütün ülkelerin önemsemesi

gereken bir mesaj. Birleşmiş Milletler’in (BM)

gösterdiği, kamu borcunun yeniden yapılandı-

rılması için çok uluslu bir yasal çerçeve oluştur-

ma çabalarının yenilenmesine acil ihtiyaç var.

ABD’nin bu çabaları tehlikeye atmaya çalışma-

sına rağmen, İngiltere’nin kararları Amerikalı

hâkimlerin dünyanın hâkimi olmadığını bize

anımsatıyor.

Bu son ifşaat Wall Street’i mutlu etmeyebilir,

ama tüm dünyada kamu borcuna bel bağlamış

birçok ülke için gerçekten güzel bir haber.

Telif Hakkı:

Project Syndicate, 2014.

www.project-syndicate.org

BM’nin gösterdiği,

kamu borcunun

yeniden

yapılandırılması

için çok uluslu

bir yasal çerçeve

oluşturma

çabalarının

yenilenmesine

acil ihtiyaç

var. ABD’nin

bu çabaları

tehlikeye atmaya

çalışmasına

rağmen,

İngiltere’nin

kararları Amerikalı

hâkimlerin

dünyanın hâkimi

olmadığını bize

anımsatıyor.

EKONOMİK

FORUM

87