65
EKONOMİK
FORUM
Dünya standartlarında havacılık faaliyetleri yürüten Türkiye
sivil havacılık sektörü bugün 165 ülke ile yapılan anlaşmalar
sayesinde büyümeye devam ediyor. Ekonomik büyüklüğü
26,6 milyar dolara ulaşan sektör beş uçakla başladığı
faaliyetlerini bugün, toplam 1342 hava aracıyla sürdürüyor.
Ş
üphesiz ki, dünyanın hızla küresel-
leşmesi, ticarette çok ortaklı çalış-
ma sistemleri, turizm ve teknoloji
alanlarında yaşanan gelişmeler
havacılık sektörüne de iveme kazandırıyor.
2016 yılına geldiğimizde gelişen revizyon
sistemleri, sayıları hızla artan online seyhat
acentaları ve uçak bileti arama portalları
(Metasearch’ler) seyahat planlamayı son
derece kolay hale getiren bu ve benzeri
gelişmeler havacılık sektörünü de ciddi
anlamda olumlu yönde etkiliyor.
Dünya sivil havacılık sektöründe 2015
Küresel Havacılık ve Uzay Endüstrisi ve Sa-
vunma Sanayi Görünümü Raporuna göre,
ticari havacılıkta dünya genelinde %8’lik
bir büyüme bekleniyor. Bu büyümenin ana
tetikleyicileri ise yolcuların artan seyahat ta-
lebi sebebiyle giderek güçlenen ticari hava-
cılık sektörü ve yakıt tasarrufu sağlayan yeni
nesil uçakların üretimi olarak belirtiliyor.
Ticari havacılık sektörünün uçak üreti-
minde 2016’da yeni bir rekor kırması bek-
leniyor. Eskimiş uçakların yeni nesil yakıt
tasarrufu sağlayan uçaklarla değiştirilmesi
ihtiyacı ve özellikle Orta Doğu ile Asya Pasifik
bölgesinde yolcuların giderek artan seyahat
talebi bu yeni nesil uçakların üretiminin arka-
sındaki en önemli itici güçler oluyor.
Görünen o ki, 2014 ile 2015 yıllarında
endüstrinin büyümesinde bir yavaşlama
olsa da, rapora göre ticari havacılık sektörü
2016’da yaklaşık %8’lik bir büyüme oranının
keyfini sürecek.
Türkiye sektörde yükselişini
sürdürüyor
Sivil havacılık, dünya literatüründe ol-
duğu gibi Türkiye’de de, tarifeli tarifesiz
yolcu faaliyetinde bulunan resmi ve özel
hava yollarını, hava taksi ve helikopter işlet-
melerini, bunlara pilot, teknisyen ve kabin
memuru sağlayan eğitim kurumlarını, hava
alanlarını ve işleticilerini, yer hizmet kurum-
larını, ikram kuruluşlarını, bakım kuruluşları-
nı, balon uçuş hizmetleri veren kuruluşları
ile hava sefer hizmetleri veren kurumları
içine alan büyük bir yapıyı kapsıyor.
Türkiye Sivil Havacılık Sektörü’nde 2003
yılından beri yapılan düzenlemelerle bir-
likte sektör hızlı bir büyüme gösterirken,
yolcu trafiğinde de gözle görülür bir artış
ılıkta
“take-off dönemi”
Fotoğraflar:
Dünya Gazetesi Fotoğraf Arşivi