Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  71 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 71 / 132 Next Page
Page Background

71

EKONOMİK

FORUM

tahmin edilmektedir. Dolayısıyla önümüz-

deki senelerde de sektör olarak %7 ile %10

arasında büyüme öngörülmektedir.

Türkiye, diğer dünya ülkeleri ara-

sında hava yolu ulaşımında ne du-

rumda ve kaçıncı sırada?

2014 senesi verilerine göre, ülkemiz-

de iç ve dış hatlarda hizmet veren 25, iç

hatlarda hizmet veren 28, toplamda 53

havaalanı ve liman mevcuttur. Bu da, 81

ilimizin 53 ilinde uluslararası standartlara

sahip havaalanı ve liman bulunduğunu

göstermektedir. Devlet Hava Meydanları

İşletmeleri (DHMİ) ve özel sektörün yeni

şehirlere olan yatırımplanları da, (Çukurova,

Rize gibi) devam etmektedir.

2013 havalimanı yolcu trafiği verile-

rine göre Türkiye dünyada 11’inci sırada,

Avrupa’ da ise 5’inci sırada yer almaktadır.

İstanbul’da Atatürk Havalimanı bir önceki

seneye göre dünyada yolcu sayısı artan en

büyük 3’üncü havalimanı konumuna gel-

miştir. Ayrıca iç hat taşımasında Avrupa’nın

en hızlı büyüyen ülkesi durumundadır. Tüm

bunların yanı sıra dünyada en çok noktaya

uçan havayolu unvanı, yine Türk Hava Yol-

ları (THY) ile ülkemize aittir.

Sivil kargo taşımacılığında kullanı-

lan uçak sayısı nedir, sizce yeterli mi?

Kargo taşımasında kullanılan toplam

uçak sayımız 21 adet olup, 2014 verilerine

göre 1 milyon 349 bin 875 kilogramlık ka-

pasiteyi oluşturmaktadır. 2013 senesindeki

toplamkapasitemiz 1milyon 639 bin 130 idi.

Burada muhakkak ki, ülkeler arası ticarette

alınan kararlar, kısıtlamalar ve dönemsel ülke

finansal krizleri önemli bir faktör oluşturmak-

tadır. Ayrıca uzun menzilli ve büyük gövdeli

yolcu uçaklarının da tarife olarak devreye

girmesi yalnızca kargo taşıması yapan şir-

ketlere belli ölçüde küçültme getirmektedir.

Ancak yeni yapılan ticari anlaşmalar, gümrük

kolaylıkları, malların mübadeleleri gibi hü-

kümetler arası yapılacak anlaşmalar, kargo

taşımacılığımızın önünü daha da açacaktır.

Sivil kargo taşımacılığında kul-

lanılan uçak sayısı sizce yeterli mi?

Sivil havacılık sektörünün büyümesi

birbiriyle ilintili birkaç noktanın gelişmesine

bağlıdır, Öncelikle de işletilen uçakların ine-

cekleri havaalanı ve terminal kapasitelerinin

gelişmesi gerekir. Bu anlamda, İstanbul

Türkiye için önemli bir kapıdır ve mevcut

Atatürk ve Sabiha Gökçen Havalimanları

talebi karşılamaz durumdadır, üçüncü ha-

valimanı yeni bir soluk getirecek çok önemli

bir projedir. Yıllık %10 büyümenin yegâne

yolu havalimanı imkânlarının artırılmasıdır.

Ar-Ge faaliyetleri kapsamında

sektörü nasıl bir değişim bekliyor?

Sivil Havacılığımız son senelerde AR-GE

çalışmalarının Hükümetimiz ve özellikle

Cumhurbaşkanımızın hedef ve teşvikleriyle

kendi uçağımızı yapma yolunda büyük bir

çalışma içindedir. Bu husus için ilk adımlar

2014'te atılmış, büyük bir hızla uçak yapımı

çalışmaları devam etmektedir. Bununla be-

raber sipariş edilen uçaklara ihtiyaç duyulan

kaptan pilot, ikinci pilot ve uçak bakım tek-

nisyenlerinin yetiştirilmesi, sektöre kazandı-

rılması şarttır. Bu iki unsur önümüzdeki en

büyük çözülmesi gerekli sorundur. Ülke-

mizde açılan lise ve üniversite ve mevcut

üniversitelerimizin bünyesinde faaliyete

başlayan Hvacılık fakülteleri, sektöre eğitim-

li personel yetiştirecek seviyeye gelmiştir.

Sektörün ihtiyaç duyduğu yabancı perso-

nel istihdamını kolaylıkla kullanılabilecek

hale gelmesi için bürokratik zorlukların ve

sürecin kısalması gerekmektedir.

Sektörün 2023 hedefleri ve bu he-

deflere ulaşmadaki stratejisi nedir?

2023 hedefleri arasında 100 geniş göv-

deli, 500 dar gövdeli, 200 bölgesel uçak

olmak üzere 800 uçaklık bir filo öngörül-

mektedir. Buna ilave olarak 40 geniş gövdeli

kargo uçağı da hedefler arasındadır. Hava

seyrü sefer alt yapıları ile uçak/ helikopter

fabrikaları ve üretimi hedefler arasındadır.

Ayrıca özel sektörümüz Boeing ve Airbus

gibi yapımcılara yedek parça temin etmek-

te büyük yol kat etmişler, AR-GE çalışmaları

bu yönde büyük bir hızla gelişmekte ve

yürümektedir. Yakın gelecekte Türkiye bü-

yük uçak yapımcılarına yedek parça üreten,

bakım hizmetleri veren ve de kendi uçağını

üreten bir ülke ve sivil havacılık yapısına

kavuşacaktır. Hava Ulaştırma Araştırma Ens-

titüsü kurulması, havacılık tıbbi meteoroloji

ve havacılık hukukuna ilişkin yüksek lisans

birimleri çalışmaları, uzay araştırmaları mer-

kezi, uçak dönüşüm, yenileme, söküm, uçak

arızaları, uydu teknolojileri, Ar-Ge çalışmala-

rında planlanmaktadır.

Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM)

Performans Programı 2015 raporunda sektörün 2023 yılı hedefleri şu şekilde belirlendi:

Ülkemizde, 60 milyon yolcu kapasiteli 1, 30 milyon kapasiteli 2, 15 milyon kapasiteli

3 havaalanı yapılması,

Bölgemize gelecek 10 yıl içinde oluşması beklenen 5 bin uçaklık dev bir filoya

bakımmerkezleri ile ev sahipliği yapılması,

Hava Ulaştırma Araştırma Enstitüsü’nün kurulması,

İkili hava ulaştırma anlaşma sayısının tüm ICAO üyesi ülkeleri de kapsayacak şakide

genişletilmesi ve bu sayede bugün 236 olan uçuş nokta sayısının 500’lere ulaşması,

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün yeniden yapılandırılması,

Yerli imalat en az 2 tip uçak üretiminin gerçekleştirilmesi,

Helikopter taşımacılığı sisteminin kurulup desteklenmesi,

Hava aracı ve/veya parçalarının sertifikasyonunun Türkiye tarafından sağlanabilir

hale getirilmesi,

Türk sivil hava taşımacılığı filo yapmasının 2023 yılında; 100 geniş gövde 450 dar

gövde, 200 bölgesel uçak olacak şekilde 750 uçaklık bir yapıya ulaşması ve bunun

neticesinde pilot istihdamının arttırılması,

Bölgede lider, uluslararası havacılık kuruluşları yönetiminde etkin, küresel bir ha-

vacılık oyuncusu olması,

Dünyadaki en iyi 10 havacılık okulundan birinin Türkiye’de olması ve yurt dışından

gelen yabancı öğrencilerin bu okullarda pilotaj eğitimi alması,

Uydu destekli Hava Trafik Yönetim Sistemi/ Çin’in Sarı Nehrinden Adriyatik’e kadar,

Sibirya’dan Afrika ortalarına kadar büyük coğrafya üzerinden hava trafik kontrol

kapasitesine erişilmesi.

HAVACILIK VE UZAY TEKNOLOJİLERİ SEKTÖRÜ 2023 HEDEFLERİ