Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  83 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 83 / 132 Next Page
Page Background

83

EKONOMİK

FORUM

dır. Diğer yandan dernek modelinin böl-

gede yapılacak iyileştirme ve geliştirme

çalışmaları için kayda değer bir finansman

sağlaması mümkün değildir. Şirket modeli

ise şirket ortakları aracılığıyla finansman

konusunda dernek modelinden çok daha

etkin olsa da sermayenin kara dönüşmesi

için zamanla doğrudan şirkete kar getire-

cek yatırımlar tercih edilmesi nedeniyle

sürdürülebilir değildir.

SEGEB modeli nedir?

AVM modelinin özel mülkiyet için-

de kiracı işletmelere sağladığı avantajları

kamusal alanlardaki işletmelere sağla-

yan Business Improvement District (Semt

Ekonomisini Geliştirme Bölgesi-SEGEB)

modeli Türkiye’deki şehirlerin alt-ticari

bölgelerinde sosyal ve ekonomik canlığı

artırmak için kullanılabilir.

SEGEB modeli küçük ölçekli ortak hiz-

met ve ortak altyapı imkânlarının belirle-

nen bir semtte yarı kamusal kimliğe sahip

üyeleri bölgedeki işletme sahipleri olan bir

örgüt eliyle sunulduğu, mali olarak sürdürü-

lebilirliğe sahip bir oluşumdur. İlk örnekleri

1970’te ilk kez Toronto - Kanada’da uygula-

nan SEGEBmodeli 1990’ların ardından dün-

yaya hızla yayılmış, 2010’lara gelindiğinde

en az 16 ülkede bir çeşit kamu özel işbirliği

modeli olarak uygulanmaktadır. İlk uygu-

lamanın yapıldığı Toronto’da günümüzde

yaklaşık 40 bin işletmenin üye olduğu 81

SEGEB faaliyet göstermektedir.

SEGEB’ler yerel yönetim hizmetine

alternatif değildir, yerel yönetimlerin ye-

rini almaz, yerel yönetimle rekabet etmez

yerel yönetim hizmetlerinin niteliğini, kap-

samını geliştirecek şekilde yerel yönetimle

işbirliği içinde çalışır. Belediyelerin üstle-

rindeki mali yükü hafifleten bu uygulama

çoğunlukla yerel yönetimlerin yönlendir-

me ve destekleriyle oluşturulmaktadır. Ye-

rel yönetimler öncelikle fizibilite çalışması

yaparak, hangi bölgelerin SEGEB kurulu-

muna uygun olduğunu tespit etmektedir-

ler. Kuruluma uygun bölgede işletmeleri

bilgilendirme görevi yine belediyelerce

yürütülmektedir. Daha sonra yerel işlet-

melere referandum yoluyla tercih hakkı

verilmektedir. Oluşturulabilecek kanunla

nitelikli veya basit çoğunluğun sağlandığı

durumlarda SEGEB kurulması belediye

meclisine sunulabilmektedir. Belediye

meclisinin onayı ile kurulan SEGEB’ler yarı

resmi özerk kuruluşlar olarak hizmet ver-

mektedir. Fonları bölge işletmelerinden

toplanan aidatla oluşmaktadır. Bölgedeki

işletmelerin aidat ödemeleri Türkiye’de

emlak vergileri ya da altyapı harcamalarına

katılım paylarında olduğu gibi yerel yöne-

timler aracılığıyla tahakkuk eder. Gelirin bu

yolla garanti altına alınması modeli gö-

nüllü bir kuruluştan ayrıştırmakta ve mali

olarak sürdürülebilirliğini sağlamaktadır.

SEGEB’ler ekonomik canlığı

sağlamak için ne yapar?

Belediyenin ve yerel işletmelerinin

onayı ile faaliyete geçen SEGEB yönetimi

bölgelerinde ortak hizmet ve altyapı ihti-

yaçlarının giderilmesi için yerinden çalışan

kurumsal bir kapasite oluşturmaktadır.

Böylece kentsel ticari merkezler belediye-

nin mali durumu ve öncelikleri çerçevesin-

de sıranın kendilerine gelmesini bekleme-

den kendi bölgelerini iyileştirebilmektedir.

SEGEB’ler güvenlik, temizlik ve bakım