Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  40 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 40 / 132 Next Page
Page Background

EKONOMİK

FORUM

40

ARAŞTIRMA

Türkiye’nin en çok ihracat yapan

sektörü olan otomotiv ve yan sanayinin

yıllık ihracatı toplamda 22 milyar dolar

civarında.

Otomobillerin yüzde 74’ü ithal

Olumlu gelişmelere rağmen, Türki-

ye’de satılan otomobillerin yüzde 74’ü ise

ithal. 2015 yılında otomobilde verilen açık

2.5 milyar dolar civarında.

Bu gelişmelere paralel, ithalatın önü-

ne geçilmesi, uluslararası pazarlarda söz

sahibi olunması için de “yerli otomobil”

fikri uzun yıllardır kamuoyunu meşgul

ediyor. Hatta geçmişte birçok başarısız-

lıkla sonuçlanan deneyimler de yaşan-

dı. Devrim otomobili de bunlardan biri.

Fakat bu kez yerli otomobil için gelecek

vadeden bir proje yürütülüyor…

“Yerli Elektrikli Araç

Geliştirilmesi Projesi”

Bu amaç doğrultusunda Türkiye’nin bi-

lim ve teknoloji konusundaki en üst karar

organı olan Bilim ve Teknoloji Yüksek Kuru-

lu tarafından onaylanan ve 2011-2016 yıl-

ları arasını kapsayan Ulusal, Bilim, Teknoloji

ve Yenilik Stratejisi kapsamında otomotiv

öncelikli alanlardan biri olarak belirlendi.

Yerli marka otomobil ve araç tekno-

lojilerinin geliştirilmesi amacı doğrultu-

sunda Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı

koordinasyonunda TÜBİTAK bünyesinde

“Yerli Elektrikli Araç Geliştirilmesi Projesi”

başlatıldı.

2019 yılında seri üretimine başlanma-

sı planlanan yerli marka otomobillerin ge-

leceğin teknolojisi olarak görülen menzil

uzatıcılı elektrikli araç teknolojisine (REEV)

sahip olmasına karar verildi.

Proje ile Türkiye’nin otomotiv ve elekt-

rik tahrik sistemleri alanlarında kendi tek-

nolojisini üretebilecek geniş bir araç tek-

noloji altyapısına ve bilgi birikimine sahip

olması ve dışarıya olan enerji bağımlılığını

azaltıp yerli sanayinin ve iş gücünün ge-

lişimine fayda sağlanması hedefleniyor.

Dört adet prototip araç üretildi

Bir adet içten yanmalı motorlu kon-

vansiyonel sedan, bir adet elektrikli se-

dan, bir adet menzil uzatıcılı sedan ve

bir adet menzil uzatıcılı SUV araç olmak

üzere 4 adet prototip araç üretildi. Bu

araçlar üzerinde test ve geliştirme çalış-

maları proje takvimine uygun bir şekilde

TÜBİTAK bünyesinde devam ediyor. Bu

kapsamda, 2016 yılı sonunda her türlü

iklim ve yol şartlarında testlere tabi tutu-

lacak olan bir test filosunun oluşturulması

hedefleniyor.

Ar-Ge’nin sorumluluğu TÜBİTAK’ta

Projenin üç sacayağı bulunuyor. Ar-

Ge’nin sorumluluğu TÜBİTAK’ta. İkinci

sacayağı Mühendislik AŞ olarak adlan-

dırılıyor. Bu da Otomotiv Mükemmeliyet

Merkezi’nde konumlandırılıyor. Üçüncü

sacayağı ise Seri Üretim AŞ. Bu noktada

Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı çalış-

malara devam ediyor.

Yerli batarya yerli yazılım

Yerli batarya teknolojisi projenin mi-

henk taşı. TÜBİTAK’ta hali hazırda batar-

ya teknolojileri üzerinde çalışılıyor. 2018

yılına kadar bu konudaki çalışmaların

tamamlanması bekleniyor. Ayrıca yazılım

da yerli olacak. Bu çalışmayı da yine TÜ-

BİTAK yürütüyor.

2 TL’ye 100 Km

Yapılan açıklamalara göre büyükşehir-

lerde 100 kilometre güvenle gidilebilecek

bir bataryanın yapılması hedefleniyor.

Batarya, 5-6 saatte güvenli bir şekilde

doldurulabilecek; maliyeti ise günde 2 TL

olacak. Aracın arkasında küçük jeneratör

olacak ve batarya zayıfladığında hem

aracın motorlarını besleyecek hem de

bataryayı şarj edecek. Yerli batarya başka

alanlarda da kullanılacak.

Vites kutusu ise kalkacak. Geniş ekran

olacak. Aynı zamanda otomatik pilot özel-

liği de bulunacak. Araç hızının ilk etapta

160 Km, 2019’da ise 180 Km olması plan-

lanıyor. Maksimum hız hedefi 280 Km.

Yedek parçada sorun yaşanır mı?

Normal araçlarda yer alan malzemele-

rin yüzde 70’i kullanılmayacak. Otomobil

dijital olacağı için elektronik servis de

dijital olacak. Yedek parça konusunda so-

run yaşanmaması bekliyor. Bu konuda da

altyapı kurulmaya başlandı. Aracın fiyatı

ile ilgili net bir bilgi verilmese de yapılan

açıklamalarda uygun olacağı kaydediliyor.

Pazarlama ve satış sonrası hizmet

Yerli otomobil ile ilgili diğer bir önemli

konu ise pazarlama, rekabet ve satış son-

rası hizmet.

Uzmanlar, otomotiv sektöründe reka-

betin kıyasıya yaşandığını belirtirken, yerli

otomobil fiyatının uygun olması yanında

satış sonrası hizmetin de önemli olacağı-

nı söylüyor. Uzmanlar yerli otomobil ile

ilgili imaj, güven ve reklam çalışmalarına

önem verilmesi gerektiğini de düşünüyor.