EKONOMİK
FORUM
40
ARAŞTIRMA
Türkiye’nin en çok ihracat yapan
sektörü olan otomotiv ve yan sanayinin
yıllık ihracatı toplamda 22 milyar dolar
civarında.
Otomobillerin yüzde 74’ü ithal
Olumlu gelişmelere rağmen, Türki-
ye’de satılan otomobillerin yüzde 74’ü ise
ithal. 2015 yılında otomobilde verilen açık
2.5 milyar dolar civarında.
Bu gelişmelere paralel, ithalatın önü-
ne geçilmesi, uluslararası pazarlarda söz
sahibi olunması için de “yerli otomobil”
fikri uzun yıllardır kamuoyunu meşgul
ediyor. Hatta geçmişte birçok başarısız-
lıkla sonuçlanan deneyimler de yaşan-
dı. Devrim otomobili de bunlardan biri.
Fakat bu kez yerli otomobil için gelecek
vadeden bir proje yürütülüyor…
“Yerli Elektrikli Araç
Geliştirilmesi Projesi”
Bu amaç doğrultusunda Türkiye’nin bi-
lim ve teknoloji konusundaki en üst karar
organı olan Bilim ve Teknoloji Yüksek Kuru-
lu tarafından onaylanan ve 2011-2016 yıl-
ları arasını kapsayan Ulusal, Bilim, Teknoloji
ve Yenilik Stratejisi kapsamında otomotiv
öncelikli alanlardan biri olarak belirlendi.
Yerli marka otomobil ve araç tekno-
lojilerinin geliştirilmesi amacı doğrultu-
sunda Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı
koordinasyonunda TÜBİTAK bünyesinde
“Yerli Elektrikli Araç Geliştirilmesi Projesi”
başlatıldı.
2019 yılında seri üretimine başlanma-
sı planlanan yerli marka otomobillerin ge-
leceğin teknolojisi olarak görülen menzil
uzatıcılı elektrikli araç teknolojisine (REEV)
sahip olmasına karar verildi.
Proje ile Türkiye’nin otomotiv ve elekt-
rik tahrik sistemleri alanlarında kendi tek-
nolojisini üretebilecek geniş bir araç tek-
noloji altyapısına ve bilgi birikimine sahip
olması ve dışarıya olan enerji bağımlılığını
azaltıp yerli sanayinin ve iş gücünün ge-
lişimine fayda sağlanması hedefleniyor.
Dört adet prototip araç üretildi
Bir adet içten yanmalı motorlu kon-
vansiyonel sedan, bir adet elektrikli se-
dan, bir adet menzil uzatıcılı sedan ve
bir adet menzil uzatıcılı SUV araç olmak
üzere 4 adet prototip araç üretildi. Bu
araçlar üzerinde test ve geliştirme çalış-
maları proje takvimine uygun bir şekilde
TÜBİTAK bünyesinde devam ediyor. Bu
kapsamda, 2016 yılı sonunda her türlü
iklim ve yol şartlarında testlere tabi tutu-
lacak olan bir test filosunun oluşturulması
hedefleniyor.
Ar-Ge’nin sorumluluğu TÜBİTAK’ta
Projenin üç sacayağı bulunuyor. Ar-
Ge’nin sorumluluğu TÜBİTAK’ta. İkinci
sacayağı Mühendislik AŞ olarak adlan-
dırılıyor. Bu da Otomotiv Mükemmeliyet
Merkezi’nde konumlandırılıyor. Üçüncü
sacayağı ise Seri Üretim AŞ. Bu noktada
Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı çalış-
malara devam ediyor.
Yerli batarya yerli yazılım
Yerli batarya teknolojisi projenin mi-
henk taşı. TÜBİTAK’ta hali hazırda batar-
ya teknolojileri üzerinde çalışılıyor. 2018
yılına kadar bu konudaki çalışmaların
tamamlanması bekleniyor. Ayrıca yazılım
da yerli olacak. Bu çalışmayı da yine TÜ-
BİTAK yürütüyor.
2 TL’ye 100 Km
Yapılan açıklamalara göre büyükşehir-
lerde 100 kilometre güvenle gidilebilecek
bir bataryanın yapılması hedefleniyor.
Batarya, 5-6 saatte güvenli bir şekilde
doldurulabilecek; maliyeti ise günde 2 TL
olacak. Aracın arkasında küçük jeneratör
olacak ve batarya zayıfladığında hem
aracın motorlarını besleyecek hem de
bataryayı şarj edecek. Yerli batarya başka
alanlarda da kullanılacak.
Vites kutusu ise kalkacak. Geniş ekran
olacak. Aynı zamanda otomatik pilot özel-
liği de bulunacak. Araç hızının ilk etapta
160 Km, 2019’da ise 180 Km olması plan-
lanıyor. Maksimum hız hedefi 280 Km.
Yedek parçada sorun yaşanır mı?
Normal araçlarda yer alan malzemele-
rin yüzde 70’i kullanılmayacak. Otomobil
dijital olacağı için elektronik servis de
dijital olacak. Yedek parça konusunda so-
run yaşanmaması bekliyor. Bu konuda da
altyapı kurulmaya başlandı. Aracın fiyatı
ile ilgili net bir bilgi verilmese de yapılan
açıklamalarda uygun olacağı kaydediliyor.
Pazarlama ve satış sonrası hizmet
Yerli otomobil ile ilgili diğer bir önemli
konu ise pazarlama, rekabet ve satış son-
rası hizmet.
Uzmanlar, otomotiv sektöründe reka-
betin kıyasıya yaşandığını belirtirken, yerli
otomobil fiyatının uygun olması yanında
satış sonrası hizmetin de önemli olacağı-
nı söylüyor. Uzmanlar yerli otomobil ile
ilgili imaj, güven ve reklam çalışmalarına
önem verilmesi gerektiğini de düşünüyor.