43
EKONOMİK
FORUM
araçların çevreye verdiği zarar ve teknolojinin
hızla gelişmesi ile birlikte akıllı araçlara olan
ihtiyacın artması otomotiv sektörünün önü-
müzdeki yıllarda üzerinde durması gereken
hususlar olacaktır. Bu kapsamda, zararlı gaz
emisyonu nispeten az olan hibrit ve hiç ol-
mayan elektrikli araçlar gibi yeni teknolojiler
pazarda daha fazla yer alacaktır. Bu nedenle,
ülkemiz otomotiv sanayi için büyük fırsatlar
yaratacak olan bu pazara yatırım yapmanın
ve işbirliğinin önemi büyüktür.
Bu anlamda, Türk otomotiv sanayii in-
celendiğinde, yüksek kalitede ve verimlilikte
üretim yapabilme bilgi ve kabiliyetine sahip
olan bir yapının varlığı görülmekte olup, bu-
nun bir sonucu olarak AB ülkeleri başta olmak
üzere gelişmiş pazarlara yüksek miktarda
ihracat gerçekleşmektedir. Diğer taraftan,
motor ve aktarma organı üretimi konusunda
mevcut olan yetersizlikler ile hammadde ko-
nusunda yeterli altyapının olmayışı, ülkemiz
otomotiv sanayinin küresel çapta söz sahibi
konuma gelmesindeki büyük engeller arasın-
da görülmektedir.
Diğer taraftan, akıllı ulaşım sistemleri
otomotiv sektörü ürünlerinde son yıllarda
yaygınlaşmaya başlamış olup, önümüzdeki
yıllarda bu sistemlerin kullanımı daha çok
artacak ve tüketicilerin aktif güvenlik teknolo-
jileri ile kendilerini güvende hissedebildikleri,
ev ve iş yerleri ile iletişime geçebildikleri ve
yol, trafik ve hava durumu ile ilgili hızlı ve
güvenilir bilgi alabildikleri araçlar, pazarda
rağbet gören modeller olacaktır.
Bu noktada, otomotiv firmalarının diğer
sektörler ile ilişkilerini tasarım aşamasından
başlayarak geliştirmesi ve bu sektörler ile ça-
lışarak tüketicilerine farklı seçenekler sunması
önem kazanmaktadır. Örneğin, elektronik ve
telekomünikasyon sektörleri ile yapılacak
işbirliğinden akıllı araçlar geliştirilecek veya
enerji sektörü ile yapılacak işbirliği neticesin-
de yakıt verimliliği yüksek ve çevreye duyarlı
teknolojiler geliştirilebilecektir.
Önce Anadolu yollarına çıkacak
Bu açıdan bakıldığında Yerli Marka Oto-
mobil projemizi sadece yerli marka olarak
değil aynı zamanda yukarıda belirtilen tüm
unsurları bir araya getirecek bir “Teknoloji
Geliştirme Platformu” olarak görüyoruz. Bu
anlamda, yapılacak tüm çalışmalar ülkemizi
dünya otomotiv sanayiinde bambaşka bir
konuma ulaştırırken aynı zamanda tümdünya
pazarında tercih edilebilir ve rekabetçi araçlar
üretmemizi sağlayacak, aynı zamanda bu
araçların parçalarını üretecek olan yerli tedarik
sanayimizi de bir dünyamarkası haline getire-
cektir. Bunun yanı sıra, dünya örnekleri ince-
lendiğinde yeni kurulan ve dünyada da ken-
disini kabul ettiren markaların öncelikle yerel
pazarlarında satış payını artırarak pazar payı
elde ettiği görülmektedir. Bizimde hedefimiz
öncelikli olarak ülkemizdeki müşteri profiline
uygun araçlar üreterek iç pazarda kuvvetlene-
rek çevre pazarlara açılmak olacaktır.
Sonuç itibariyle; 2023 yılında dünyanın 10
büyük ekonomisinden biri olmayı hedefleyen
ülkemiz sanayiinin kritik bir bölümü olan oto-
motiv sanayiimiz, sahip olduğu yetkinlik ve
Hükümetimizin de destek ve teşviği ile 2020
yılından önce bir Türk markasını önce Ana-
dolu yollarına, daha sonra dünya piyasasına
sunacaktır.