Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  89 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 89 / 132 Next Page
Page Background

89

EKONOMİK

FORUM

Daha doğrusu zaten ödenek üstü yapılmış

harcamanın daha sonra Meclis tarafından

onanması.

Ödenek üstü harcama nasıl yapılır?

Bilindiği gibi anayasaya göre bütçeler

hükümet tarafından hazırlanıp yasama

organı tarafından kuruluşlar itibariyle, hem

harcama tutarları hem de harcama prog-

ramları bazında tartışılıyor ve onanıyor.

Normal şartlar altında ödenek üstü harca-

ma yapılması mümkün değil. 2003 yılında

çıkartılan 5018 sayılı Kamu Mali Yönetim

Kanunu sadece güvenlik, doğal afet vb.

durumlar gibi olağan dışı durumlar için

böyle bir imkan tanımış (madde 20). Ayrıca

önceden öngörülemeyen gereksinimler

için yedek ödenek öngörmüş (madde

23). Bunların ötesinde ilave ödenek gere-

kiyorsa tekrar yasama meclisine gidip ek

ödenek almak ya da ek bütçe çıkartmak

mümkün (madde 19). Bunun dışında öde-

nek aşımları için ise cezai hüküm getirmiş

(madde 70). Oysa tamamlayıcı ödenek

uygulaması bütün bu hükümlerin dışında

idareye Meclis’e gitmeden harcama yap-

ma imkanı getiriyor.

Meclis onayı ile hukukilik getiriliyor

Bu şöyle yapılıyor: Maliye Bakanlığı ku-

ruluşların “personel” ve “sosyal güvenlik

primleri”ödeneklerini kendi yedek ödenek

tertibine aktarıyor buradan da nerelere

ilave harcama yapılacaksa o kuruluşun

bütçesine aktarıyor. Ödenekleri kalmayan

personel ödemeleri için ise memurlar ma-

aşsız kalmasın diye ödenek üstü harcama

yapılıyor. Daha sonra mali yıl tamamlanıp

Sayıştay denetimi yapıldığı zaman bu du-

rum ortaya çıkıyor. Sayıştay durumu Genel

Uygunluk Bildirimi raporlarında tespit edip

personel ödemeleri için fiili olarak yapılmış

ödenek aşımları için Meclis’e “tamamlayıcı

ödenek “ için sunuyor. Meclis de kesin he-

sabı onaylarken bu tamamlayıcı ödenekle

birlikte onaylıyor. Sonuçta fiili olarak öde-

nek üstü harcama yapılmış oluyor sonra da

buna Meclis onayı ile hukukilik getiriliyor.