89
EKONOMİK
FORUM
Daha doğrusu zaten ödenek üstü yapılmış
harcamanın daha sonra Meclis tarafından
onanması.
Ödenek üstü harcama nasıl yapılır?
Bilindiği gibi anayasaya göre bütçeler
hükümet tarafından hazırlanıp yasama
organı tarafından kuruluşlar itibariyle, hem
harcama tutarları hem de harcama prog-
ramları bazında tartışılıyor ve onanıyor.
Normal şartlar altında ödenek üstü harca-
ma yapılması mümkün değil. 2003 yılında
çıkartılan 5018 sayılı Kamu Mali Yönetim
Kanunu sadece güvenlik, doğal afet vb.
durumlar gibi olağan dışı durumlar için
böyle bir imkan tanımış (madde 20). Ayrıca
önceden öngörülemeyen gereksinimler
için yedek ödenek öngörmüş (madde
23). Bunların ötesinde ilave ödenek gere-
kiyorsa tekrar yasama meclisine gidip ek
ödenek almak ya da ek bütçe çıkartmak
mümkün (madde 19). Bunun dışında öde-
nek aşımları için ise cezai hüküm getirmiş
(madde 70). Oysa tamamlayıcı ödenek
uygulaması bütün bu hükümlerin dışında
idareye Meclis’e gitmeden harcama yap-
ma imkanı getiriyor.
Meclis onayı ile hukukilik getiriliyor
Bu şöyle yapılıyor: Maliye Bakanlığı ku-
ruluşların “personel” ve “sosyal güvenlik
primleri”ödeneklerini kendi yedek ödenek
tertibine aktarıyor buradan da nerelere
ilave harcama yapılacaksa o kuruluşun
bütçesine aktarıyor. Ödenekleri kalmayan
personel ödemeleri için ise memurlar ma-
aşsız kalmasın diye ödenek üstü harcama
yapılıyor. Daha sonra mali yıl tamamlanıp
Sayıştay denetimi yapıldığı zaman bu du-
rum ortaya çıkıyor. Sayıştay durumu Genel
Uygunluk Bildirimi raporlarında tespit edip
personel ödemeleri için fiili olarak yapılmış
ödenek aşımları için Meclis’e “tamamlayıcı
ödenek “ için sunuyor. Meclis de kesin he-
sabı onaylarken bu tamamlayıcı ödenekle
birlikte onaylıyor. Sonuçta fiili olarak öde-
nek üstü harcama yapılmış oluyor sonra da
buna Meclis onayı ile hukukilik getiriliyor.