Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  92 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 92 / 132 Next Page
Page Background

EKONOMİK

FORUM

92

İNCELEME

artmasının sorun olmayacağı düşünüle-

bilir. Ancak c) ve d) fıkralarında sayılanlar

da aslında karşılığında bir yükümlülük

yaratan kaynaklar. Yani son kertede bir

borçlanma aracı gibi yükümlülük yaratı-

yorsunuz. Eğer doğrudan borçlanmıyorsa-

nız da bir varlığa veya varlığın muhtemel

gelirlerine (burada varlık kelimesi yerine

proje koyabilirsiniz; çok fazla değişmez)

dayalı bir menkul kıymet ihraç ediyorsanız

bunun adı ne olursa olsun, özellikle de

uluslararası piyasada Türkiye riskine ilişkin

fon havuzunun bir parçası olarak değer-

lendirilecektir. Hazine garantisinin olup

sı gelir, kaynak ve varlıklardan; Bakanlar

Kurulu tarafından Türkiye Varlık Fonuna

aktarılmasına veya Şirket tarafından yö-

netilmesine karar verilenlerden,

c)

Türkiye Varlık Fonu tarafından yur-

tiçi ve yurtdışı sermaye ve para piyasala-

rından ilgili mevzuat kapsamında yer alan

izin ve onaylar aranmaksızın sağlanan

finansman ve kaynaklardan,

ç)

Para ve sermaye piyasaları dışında

diğer yöntemlerle sağlanan finansman ve

kaynaklardan oluşur.

Bu kaynaklar arasında en somutu a)

fıkrasındaki “özelleştirme gelirleri” olarak

gözüküyor. b) fıkrasında ifade edilen “ih-

tiyaç fazlası gelir” ifadesi çok muğlak ol-

duğu gibi bunların ne olduğu da belirsiz.

İşsizlik fonu kastediliyorsa, örneğin, bu fo-

nun çok önemli bir kısmı Hazine’nin ihraç

ettiği risksiz Devlet İç Borçlanma Senet-

lerine (DİBS) yatırılmış durumda. Aslında

özelleştirme fonu gelirlerinden önemli bir

kısmının da bütçeye aktarıldığı düşünül-

düğünde a) ve b) fıkrası kapsamında Fona

aktarılacak kaynakların aslında devletin

borçlanmasını artırabileceği ortaya çıkı-

yor. Diyelim ki öyle. Kamu borç stoku %

30’lar düzeyindeyken bunun bir miktar