10
EKONOMİK
FORUM
ayağında Türkiye’den (yerli ve yabancı araç-
larla) 88 ülkeye 1 milyon 542 bin 520 sefer
gerçekleştirilirken, ithalatta 601 bin 976
sefer yapıldı. 2007 yılında 256 bin 126 ih-
racat taşıması yapılan Irak’a 2013 sonunda
597 bin 546 ihracat taşıması gerçekleşti.
UND, Irak taşımalarının tüm ihracat ta-
şımalarındaki payının %50’yi bulduğunu
belirtiyor. Irak dışında, ihracatta öne çıkan
ülkeler BDT bölgesinde Azerbaycan (Nah-
cıvan), Gürcistan, Türkmenistan ve Rusya
olurken Avrupa’da Almanya, İtalya, Fransa, Romanya ilk sıralar-
da yer alıyor. Özellikle Azerbaycan taşımalarında %50 artış ve
Suriye’ye yönelik ihraç taşımalarında ise 2013’te %290 oranın-
daki artış dikkat çekiyor.
LOJİSTİKÇİLER KÜRESEL REKABET İÇİN
İTALYAN MODELİ ÖRGÜTLENİYOR
Uluslararası eşya taşımacılığı ve lojistik sektöründe faa-
liyet gösteren Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) üyesi
firmalar küresel rekabette öne çıkmak için “Türk Patronati
Oluşumu” adı altında örgütlenme kararı aldı. Kamu ve özel
KAPAK
İhracatın
İlk 10
Pazarı
GÜÇLÜ NOKTALAR
(STRENGTHS)
■
Jeostratejik önemi ile Türkiye
gelişmekte olan Orta Doğu
ve Türk Cumhuriyetlerinden
Avrupa’ya uzanan yol üzerinde
bir merkez konumunda.
■
Çok uluslu lojistik şirketlerinin
ülkedeki varlığı yerel şirketlere
bu çok uluslu şirketlerin
teknik bilgi birikimlerinden
faydalanma imkânı sunuyor.
■
Türkiye’de Avrupa’nın en
büyük kamyon filolarından
biri ve gelişmiş bir kara yolu
taşımacılığı sektörü bulunuyor.
FIRSATLAR
(OPPORTUNİTİES)
■
Demir yollarının yeniden
yapılandırılması verimliliği
artıracak.
■
Sektörün boyutu AB ülkelerine
kıyasla önemli ölçüde küçük
ve pazar henüz doymamış
durumda.
■
Artan uluslararası ticaret.
■
Türkiye’nin olası AB üyeliği
ticaret haciminin daha da
artmasını sağlayacak.
■
Yeni limanların inşa edilmesine
uygun topografya.
ZAYIF NOKTALAR
(WEAKNESSES)
■
Fiyat odaklı rekabet, yüksek
kalitede hizmet sunan firmaları
zorluyor ve özellikle kamyon
taşımacılığındaki kâr marjlarını
olumsuz etkiliyor.
■
Sektörde kayıt dışı şirketlerin
bulunması.
■
Özellikle demir yolu ve
deniz yolu altyapısında
modernizasyon gereksinimi.
LOJİSTİĞİN
SWOT ANALİZİ
TEHDİTLER
(THREATS)
■
Kamyon taşımacılığındaki
kotalar, vize sınırlamaları
ve gümrük belgesi
yükümlülükleri.
■
Bulgaristan gibi komşu
ülkelerle rekabet.
■
Yüksek derecede yatırım
gereksinimi.
%48.1
%7.8
%6.9
%4.8
%4.5
%3.3
%2.3
%2.2
%2.2
%1.9
Irak
Azerbaycan-Nahcıvan
Almanya
Gürcistan
Suriye
İtalya
Türkmenistan
Fransa
Rusya Federasyonu
Romanya