forum240 - page 71

lışanlara beceri transferi yoluyla insan kay-
nağının uzun vadeli niteliksel dönüşümünü
destekleyecektir.
Kaynaklar:
1)
World Economic Forum, 2013 “The Global
Competitiveness Report 2013-2014”
2)
OECD İstatistik Veritabanı,
Erişim Tarihi 8 Ocak 2014
3)
2010-2015 Net Göç Oranı, United Nations
Department of Economic and Social Affairs, Population
Division’s World Population Prospects: The 2012 Revision.
4)
Seçil Paçacı Elitok, 2013, “Turkish Migration
Policy Over the Last Decade: A Gradual Shift Towards
Better Management and Good Governance”, http://
ipc.sabanciuniv.edu/wp-content/uploads/2013/07/
Se%C3%A7ils-article.pdf
5)
Resmi Gazete, 2013, “Yabancılar ve Uluslararası
Koruma Kanunu”,
/
eskiler/2013/04/20130411-2.htm
6)
Startup Visa İnternet Sitesi.
/
Türkiye’deki üniversitelerden mezun olan yabancı öğrenci-
lerin uzun süreli çalışma ve oturma izni almaları kolaylaştırılmalı.
Yukarıdaki koşullar dâhilinde süreli çalışma izini alan yaban-
cıların kalıcı oturma izni almaları, gerekli asgari ikamet sürelerinin
kısaltılması suretiyle kolaylaştırılmalı.
Tamamen kamu kurumu temsilcilerinden oluşan Göç Politika-
ları Kurulu’na özel sektör ve üniversite temsilcileri kalıcı olarak dâhil
edilmeli, özellikle bilişim sektörünü temsil eden bir üye bulunmalı.
İnovatif alanlarda, Türkiye’de iş kurarak istihdam ve gelir
yaratacak olan yabancılara sermaye veya iş teklifi alma şartı aran-
madan oturma izni verilmeli, iki senelik bir süre sonunda en az
beş Türk vatandaşına iş sağlayıp, yerli bir yatırımcıdan en az 100
bin dolarlık yatırım çekip 100 bin dolar ciroya ulaştıkları takdirde
oturma izinleri kalıcı hale getirilmeli. Bu noktada girişimcilerin iş
planlarının yatırımcılar ve girişimcilik uzmanlarından oluşan bir
komite tarafından değerlendirilmesi, seçilen firmalara danışman-
lık ve destek sunacak bir organizasyonun oluşturulması gerekir.
Bu tür düzenlemelerin ekonomiye beklenen faydayı sağlaması
için göç politikasının dışında kalan unsurlar da bulunuyor. Bunla-
rın arasında daha olumlu bir iş yapma ortamının oluşturulması,
ilgili bürokratik personelin teknik ve lisan kapasitesinin güçlen-
dirilmesi ve kentlerin altyapı ve yaşam kalitesinin artırılması gibi
başka önemli hususların da dikkate alınması gerekiyor.
Daha önce de vurgulandığı üzere, Türkiye’de özellikle bilişim
alanında yüksek oranda nitelikli insan kaynağı açığı bulunuyor. Bu
alandaki açığın giderilmesi için kısa ve uzun vadeli önlemlerin ayrı
ayrı düşünülmesi gerekiyor. Uzun vadeli çözüm eğitim politikala-
rında gerekli reformun yapılması olsa da, eğitim politikalarındaki
değişikliklerin sonuçlarının alınması onlarca seneyi bulabilir. Kısa
vadede atılabilecek adımlardan biri, yurt dışındaki ilgili becerile-
ri yüksek insan kaynağının Türkiye’ye çekilmesi olmalı. Bu adım
hem ekonomiye hızlı bir şekilde katkı sağlayacak hem de yerli ça-
EKONOMİK
FORUM
71
i
ARAŞTIRMA
Tablo IV:
OECD Ülkelerinde 2011 Yılında
Üniversitelerin
Bilgisayar ve Mühendislik
Programlarından
Mezun Olanların Sayıları
ve Toplam Mezun Sayısına Oranı
Ülke
Bilgisayar
Mühendislik
Bütün
Bölümlerin
Toplamı
Bilg.+Müh./
Toplam
Kore
13046
71157
412846
20.4%
Finlandiya
1661
7478
51380
17.8%
Meksika
13281
66291
465174
17.1%
İsveç
1605
8395
60945
16.4%
Avusturya
2468
4848
48894
15.0%
Almanya
20225
47352
466645
14.5%
Portekiz
1205
9325
87071
12.1%
Çek Cum.
3950
7260
99839
11.2%
Yunanistan
1807
3231
44870
11.2%
İspanya
9076
22438
284461
11.1%
Slovak Cum.
2295
5800
73781
11.0%
Belçika
865
5793
61678
10.8%
Macaristan
1535
4481
57480
10.5%
İsviçre
961
3897
50188
9.7%
Norveç
1168
2596
40099
9.4%
Büyük Britanya
25713
29646
618694
8.9%
İtalya
4291
29995
385510
8.9%
Danimarka
2033
2266
49247
8.7%
Avustralya
12743
10839
271050
8.7%
Polonya
18960
32921
643802
8.1%
Kanada
4407
13300
227133
7.8%
İrlanda
1512
1677
44853
7.1%
Hollanda
4487
5203
137746
7.0%
Yeni Zelanda
1850
1361
46163
7.0%
ABD
64106
107912
2610313
6.6%
Türkiye
3824
15937
321720
6.1%
OECD
219074
521399
8330402
8.9%
Kaynak:
OECD, TEPAV Hesaplamaları
1...,61,62,63,64,65,66,67,68,69,70 72,73,74,75,76,77,78,79,80,81,...132
Powered by FlippingBook