EKONOMİK
FORUM
33
i
DOSYA
ve diğer fonlar, sektörde Ar-Ge faaliyetleri-
ni teşvik edecek yöntemlerle kullandırılma-
lı. Döviz kuru zararları karşılanmalı, kamu
alımlarında ihale mevzuatı güncellenmeli.
4. BİLGİSAYAR YAZILIMMECLİSİ
Yazılım politikaları üzerine çalışacak
bir kurum ihdas edilmeli. Kamu yazılım
ihalelerinde, tek bir yıla bağlılık ortadan
kaldırılmalı ve özel sektör öncelikle tercih
edilmeli. Yazılım sektörü için, savunma
sanayinde sıkça kullanılmakta olan ofset
mekanizması geliştirilmeli. Ulusal yazılım
endüstrisi ürünleri de ekonomik ürün/mal
olarak kabul edilerek, yabancı firmaların
yerli endüstri karşısında rekabet avantajı
önlenmeli.
5. CAMVE CAMÜRÜNLERİ
SANAYİ MECLİSİ
Enerji verimli camların kullanımının
yaygınlaşması için teşvik sistemi oluştu-
rulmalı, %18 olan KDV oranı %1’e düşü-
rülmeli. Emniyet ve güvenlik camları kul-
lanımı yeni binalarda zorunlu hale gelmeli.
Atıkların toplanmasının kolaylaştırılması
için cam kumbara sayıları artırılmalı.
6. ÇİMENTO VE ÇİMENTO
ÜRÜNLERİ MECLİSİ
Çimento yatırımlarının teşviki değer-
lendirilmeli. Kil ve marn ocakları, 1’inci
grup maden tesislerinin, organize böl-
gelere taşınması uygulamasından muaf
tutulmalı. Ülkemizde betonda ve kireç-
te kalitenin sağlanması için kireçte CE
belgesi denetimleri ile betonda G İşareti
Yönetmeliği eksiksiz olarak uygulanmalı.
Kara yolu yapımında asfalt yola oranla üs-
tünlükleri bulunan beton yol uygulaması
gecikmeksizin başlatılmalı. Enerjide arz
güvenliği sağlanmalı.
7. DAYANIKLI TÜKETİM
MALLARI MECLİSİ
Enerji verimliliği yüksek ürünler için
tüketicilere yönelik teşvikler uygulanma-
lı. TSE tarafından klima test laboratuvar
kurulumları tamamlanarak testler başla-
tılmalı. Mevcut beyaz eşya test laboratu-
varlarının test kapasiteleri artırılarak yeni
laboratuvarların kurulması sağlanmalı
ve ürünlerin performansı test edilmeli.
Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Piya-
sa Gözetim ve Denetimi (PGD) alanında
gerçekleştirilecek projelerde sektörle ortak
hareket etmeli. Piyasa, gümrük ve iş yeri
denetimleri hızlandırılmalı ve etkinleştiri-
lerek kaçakçılık önlenmeli.
8. DEMİR VE DEMİR DIŞI
METALLERMECLİSİ
Türkiye-Avrupa Kömür ve Çelik Toplu-
luğu (AKÇT) Serbest Ticaret Anlaşması’nın
sektöre devlet yardımlarını yasaklayan hü-
kümleri günümüz koşullarına göre revize
edilmeli. Özellikle katma değeri yüksek
olan ürün gruplarını Türkiye’de üretilmesi
ve enerji verimliliğine ilişkin yatırmların
daha fazla desteklenmeli. Sanayinin kul-
landığı elektrik enerjisi fiyatlarına zam
yapılmamalı. Yüksek katmadeğerli ürün-
ler ile demir cevherine dayalı sıcak metal
üretimine imkân sağlayacak yatırımlara
devlet desteği verilmeli. Çevre katkı payı
kaldırılmalı.
9. DENİZCİLİKMECLİSİ
Türk bayraklı gemilerin payının artırıl-
ması için Kamu İhale Kanunu’nda düzenleme
yapılmalı. Dış ticaret firmalarının, ithalatla-
rını FOB, ihracat teslim şekillerini CIF olarak
yapmaları teşvik edilmeli. Türk armatörüne,
Türk tersanelerinde gemi inşasını teşvik ede-
cek finansman modeli geliştirilmeli. Exim-
bank, sektöre düşük faizli ve uzun vadeli
kredi sağlamalı. Yeni nesil eko-dizayn gemi
inşası gerçekleştirecek armatörlere ve gemi
üretimine yönelik yatırımda bulunacak tersa-
nelere destek sağlanmalı. BOTAŞ tarafından,
LNG taşımaları için navlun kontratı verilmesi
sağlanmalı.
10. DERİ VE DERİ ÜRÜNLERİ
SANAYİ MECLİSİ
Büyükbaş deri adetle değil kiloyla ta-
kip edilmeli, etler ve derilerin tamamı
kayıt altına alınmalı. Ham deri üzerinde-
ki KDV oranı %8’den %1’e düşürülmeli.
Kromlu deri (wetblue) ihracatı için de
koruma tedbiri alınmalı. Ruble ile tica-
retin önü açılmalı. Deri ve deri ürünleri
ithalatında döviz kullanım oranı %60’tan
%75’e yükseltilmeli.
11. DOĞAL GAZ MECLİSİ
BOTAŞ’ın doğal gazın fiyatlanmasında
maliyeti yansıtmasına yönelik düzenleme
yapılmalı. BOTAŞ’ın piyasa payı azaltı-
lana kadar öncelikle miktar devri süreci
başlatılmalı. BOTAŞ’ın iletim, depolama
ve ticaret faaliyetleri ayrı tüzel kişilikler
tarafından yürütülmeli. İletim&depolama
şirketlerinin ihtiyaç duyulan bu yatırımı
gerçekleştirebilmesi için gerekli yapısal
düzenlemeler yapılmalı. Elektrik piyasa-
sında başlatılan vadeli işlemler borsasında
olduğu gibi doğal gaz piyasasında da anlık,
günlük ve vadeli işlemlerin yapılabileceği
Türkiye Doğal Gaz Borsası’nın oluştura-
bilmesi için 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası
Kanunu’nda gerekli düzenleme yapılmalı.
12. DÖKÜM SANAYİ MECLİSİ
Tehlikesiz ve inert kullanılmış döküm
kumlarının dolgu malzemesi olarak kara
yollarında, yapı malzemesi olarak inşaat-
larda ve hammadde olarak çimento fab-
rikalarında kullanımına yönelik yönet-
melikler çıkartılmalı ve bu uygulamalar
özendirilmeli. Atık bertaraf firmalarının
kurulması ve faaliyetleri teşvik edilerek
kontrollü olarak desteklenmeli. İzin üc-
retleri azaltılmalı. Döküm sektörü teşvik
kapsamına alınmalı. Ürünün katmadeğe-
rini artıracak yatırımlar desteklenmeli.