29
EKONOMİK
FORUM
Y
aptırımların sona ermesi ile bir yatı-
rım hamlesine girmesinin beklediği-
miz İran’ın, Türk plastik sektörü için
önemli bir fırsat yaratacağını düşünüyoruz.
Yeni dönemle birlikte ortak yatırım ve işbirliği
çalışmalarıyla bu rakamın çok daha yüksele-
ceğine inanıyoruz. Şu anda inşaat sektörüne
plastik üreten firmalarımızın ve çuval üreten
firmalarımızın İran’da mevcut yatırımları söz
konusu. Önümüzdeki dönemde de özel-
likle gıda ambalajı ve inşaat malzemeleri
sektöründe yatırımların planlandığını söyle-
yebilirim. Yine İran’ın Türkiye sınırına yakın
bir bölgesinde petrokimya yatırımları da hız
kazanmış durumda. Özellikle petrokimyasal
ürünlerle başlayan işbirliğinin plastik mamul-
lerle zenginleşeceğini öngörüyoruz. İran’da
gerçekleştirilen IRANPLAST Fuarı’na sektörü-
müzden bir heyetle katılım gerçekleştirece-
ğiz. Burada hem karşılıklı gelişmeye müsait
alanları değerlendirmek hemde hâlihazırdaki
ilişkileri geliştirmeyi arzu ediyoruz.
Firmalarımız İran’a yatırım konusunda ol-
dukça hevesli. Özellikle ambalaj sektöründe
global gıda firmaları İran’da varlığını artırdıkça
bunlarınTürkiye’deki tedarikçileri de oraya ya-
tırım yapacağını düşünüyoruz. Yine özellikle
inşaat sektörüne plastik üreten firmalarımızın
ve çuval üretimi yapan firmalarımızın şu an
İran’da yatırımları mevcut. Türk plastik sektörü
olarak İran inşaat sektörünü yatırımlarımız için
yakından takip ettiğimizi söyleyebilirim.
İ
ran kimya sektörü için çok önemli bir pazar. Ancak yıllardır
uygulanan yaptırımlardan dolayı en fazla ülkemiz zarar görü-
yordu. Dolayısıyla yaptırımların kaldırılması sektörümüzü oldukça
yakından ilgilendiriyor. Ocak ve şubat aylarına baktığımızda İran’a
olan ihracatımızda geçtiğimizin yılın aynı dönemine göre miktar
bazında yüzde 26’lık bir artışla 34 bin ton olduğu görülüyor.
Değer bazında ise yüzde 12 düştü ve 79 milyon dolar olarak
gerçekleşti.
Ambargonun kalkmasının etkileri önümüzdeki aylarda daha
net anlaşılacaktır. Kozmetik, plastikler ve mamulleri, eczacılık
ürünleri, boya, organik kimyasallar, tutkallar gibi öne çıkan
alt sektörlerimizin ihracatında İran çok önemli bir yere sahip.
Özellikle kozmetikte bu pazarda çok güçlüyüz. Türk ürünlerinin
algısı oldukça yüksek. İki ülke arasında ticaretin gelişmesi bu gibi
engellerin kalkmasına bağlı. İran ile geliştirilecek ticari ilişkiler
Çin’e karşı rekabet avantajımızı artıracak. Türkiye, İran ile çok iyi
bir ticaret partneri olabilir.
A
yakkabı sektörü olarak yeni dönemde fırsatları değerlendir-
mek için kolları sıvadık. İki ay kadar önce imkânları yerinde
görmek üzere 25 firmamızın temsilcileriyle İran’ı ziyaret ettik.
Ziyarette doğrudan yatırımdan çok İran’a ihracatı arttırma nok-
tasında temaslarımız oldu. Görüşmelerimizin olumlu meyvelerini
önümüzdeki dönemde alacağımızı umuyorum. Türkiye ile İran
arasında Ocak 2015’te yürürlüğe giren Tercihli Ticaret Anlaşması
var. Anlaşma birçok ürünü daha düşük gümrükle İran’a ihraç
etme imkânı sağlıyor. Ne yazık ki deri ürünleri bu imkândan
yararlanamıyor. Bizi ambargonun kaldırılmasından daha çok bu
anlaşma ilgilendiriyor. Ayakkabının da anlaşma kapsamına dâhil
edilebilmesi için bakanlık nezdinde temaslarımız sürüyor. Çaba-
larımızın en kısa zamanda sonuç vereceğini ümit ediyorum. Eğer
çabalarımız sonuç verir ve ayakkabıyı Tercihli Ticaret Anlaşması’na
dâhil edebilirsek İran’a bu yıl ihracatımızı ikiye katlayıp 20 milyon
dolara çıkarabilir, orta ve uzun vadede bu ülkeyi Türk ayakkabı
sektörü için en önemli pazarlardan biri konumuna getirebiliriz.
Gıda ambalajı ve inşaatta
yeni yatırımlar planlanıyor
Türk Plastik Sanayicileri
Araştırma, Geliştirme
ve Eğitim Vakfı (PAGEV)
Yönetim Kurulu Başkanı
Yavuz EROĞLU
Ticaret, Çin’e karşı
avantajımızı artıracak
Deri, Tercihli Ticaret
Anlaşması’na girmeli
İstanbul Kimyevi Maddeler
ve Mamulleri İhracatçıları
Birliği (İKMİB) Yönetim
Kurulu Başkanı
Murat AKYÜZ
Türkiye
Ayakkabı Sanayicileri
Derneği (TASD) Başkanı
Hüseyin ÇETİN