EKONOMİK
FORUM
28
K
entsel dönüşüm, yıpranmış ve riskli
hale gelmiş eski yapıların boşaltıl-
masını ve burada yaşayan kişilerin
daha güvenli evlerde oturmasını sağlamak
için gereklidir. Deprem gerçeği ile daha
hazırlıklı bir şekilde yüzleşmek için tüm
ilgili resmi ve özel kurum ve kuruluşlara
kanun ve yönetmeliklerde belirtildiği üzere
görevler düşmektedir. Ancak tüketicinin de
bu konuda artık daha bilinçli davranması
gerekmektedir.
Kentsel dönüşüm yasasının çıkmasıyla
Türkiye çapındaki yaklaşık 19 milyon konu-
tun yüzde 55’lik kısmının yenilenmesi gün-
deme geldi. Özellikle İstanbul’un merkezi
ama varoş niteliği taşıyan birçok semtinin
yenilenmesi gündemde. Öncelik, birinci
derecede deprem bölgelerindeki dönü-
şüm. Bunların 5 milyonu 2000’den sonra ya-
pılmış. Kalan 14 milyon konut incelenmeli.
Bunun da yaklaşık 6 milyonunun büyük risk
altında olduğunu düşünülüyor.
150 bin bina risk altında
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kentsel
Dönüşüm Dairesi’ne göre İstanbul’da 150
bin bina risk altında. Olası bir afette bun-
ların 140 bininin ağır hasar alabileceğine
dikkat çekiliyor. Proje bütünlüğü sağlamak
için 150 bin binanın yanı sıra 100 binanın
daha yıkılması öngörülüyor.
1999 depremi hem büyüklüğü hem de
yarattığı tahribat ile depremgerçeğini gözler
önüne sererken, riskli bir yapılaşmanın bir
an önce düzeltilmesi gerektiğini anlattı. Do-
ğal olarak deprem sonrası olası bir İstanbul
depreminin yaratacağı felaketin boyutları
konuşuldu, konuşuldu, konuşuldu. Her ne
kadar kendi yaptığı binaya riskli raporu alarak
kentsel dönüşümü suiistimal etseler de ye-
nileme maliyetini karşılamak için kamunun
sağladığı emsal artışına tamah etmeseler
de; plan tadilatlarını toplum ve kamu yararı-
nın dışına taşırsalar da kentsel dönüşümün
başarıya ulaşacağına inanıyoruz.
Yeter ki insanların zihinlerindeki soru
işaretleri yaratmadan plan tadilatları yapıl-
sın; imar hakları mantıklı ve makul oranda
artırılsın.
İstihdam artacak
ekonomi canlanacak
Kentsel dönüşüm yasasının çıkmasıyla
birlikte birçok merkezi bölgedeki eski bina
ve apartmanların yenilenmesi için çalış-
malar başladı. Buraya kadar her şey güzel.
İstihdam artacak, ekonomi canlanacak ve
hepsinden önemlisi insanlar deprem riski
taşımayan konutlarda oturacak diye düşü-
nebiliriz. Ancak bu çalışmalar konut yapım
işini profesyonelce sürdüren firmalar tara-
fından yapıldığı zaman bu düşüncelerde
olacağım. Bu çalışmalar sıkı bir denetim
altına alınmazsa ortaya 1970'lerde olduğu
gibi bir sürü müteahhit çıkacaktır. Bu du-
rum, sektör açısından büyük bir tehlikedir.
Kentsel dönüşümle beraber 1970'lerdeki
inşaatçı müteahhit furyasını tekrar yaşa-
mamak gerekir.
Eski yerleşim bölgelerinde olduğu için
yıkılıp yapılmasını sağlayan ‘kat karşılığı
yenileme’ şeklinde adlandırılan finansman
modeli, mevcut imar hakkı nedeniyle kul-
lanılamamaktadır. Özellikle binanın inşasın-
dan sonra yol genişletilmesi için yapılmış
kesintiler, imar mevzuatındaki komşu me-
safeleri gibi konularda yapılmış değişiklikler,
yeni yapılacak binaların mevcut büyüklü-
ğünden de daha küçük yapılabilmesine yol
açmaktadır. Kısaca, günümüz koşullarında,
ortak mahallerin ve bina donatı alanlarının
yapılabilmesi için parsel büyüklüğü ve şekli
yeterli olmamaktadır. Bu bölgelerde arsala-
rın birleştirilerek daha büyük parseller elde
edilmesi bu parsellere ulaştıkları büyüklük-
lere göre % 10- % 30 gibi emsal fazlalığı
vererek özendirilmeli. Yapı adası oluştuğu
takdirde, emsal kat sayısı ne olursa olsun
0,50 emsal fazlalığı vererek teşvik edilmeli.
Bu şekilde büyüyen parsellerde otopark
vs gibi donatı alanlarının yer altına inmesi,
birkaç bina yerine bir bina yapılabileceğin-
den ortak alanların daha rasyonel kullanıl-
ması, yapılacak inşaatın daha donanımlı
firmalar tarafından yapılmasına olanak sağ-
lanacağı gibi bir sürü fayda sağlanacaktır.
Bu çözümler, deprem riski taşıyan binaların
yıkılıp yapılması için gerekli katma değeri
kendi içinden sağlayacaktır.
İstanbul’un silueti bozulmamalı
Kentsel dönüşüm çalışmalarıyla birlik-
te teknik ve mühendislik hizmetleri açısın-
dan donanımlı, enerji ve su tasarruflu, yeşil
yapılar inşa edilecektir. Gerçekleştirilecek
her yeni proje ile çarpık yapılaşmanın ol-
duğu eski bölgelerin yerinde bir bütünlük
sağlanmış, birbirinden bağımsız ve parçalı
projeler yerine birbirini tamamlayan do-
ğayla barışık, İstanbul’un siluetini bozma-
yan binalar yükselecektir.
En güzel uygulama daha ortaya çıkma-
dı ancak ilk ve en önemli pilot uygulaması
olarak Fikirtepe’yi gösterebiliriz. Modern
şehircilik ilkelerine göre inşa edilecek Fi-
kirtepe yatırımcılar için de önemli fırsatlar
sunuyor. Fikirtepe’deki dönüşümün Türk
ekonomisine çok büyük bir katkı sağla-
yacaktır. Yaklaşık 34.000.000 metrekare
büyüklüğündeki Kadıköy’ün yüzde dört
büyüklüğüne sahip Fikirtepe (1.340.000
m²) sil baştan yeniden inşa edilecek. 5
yılda tamamlanması öngörülen bu önemli
dönüşüm ile birlikte yaklaşık 30 milyar lira-
lık bir ekonomik büyüklük ortaya çıkmasını
öngörüyoruz.
İstanbul’da dönüşmesi gereken alanlar
Bayrampaşa, Fikirtepe, Beşiktaş ve Topka-
pı’yı sıralayabiliriz. Diğer taraftan Anka-
ra’da Keçiören, Pursaklar, Gölbaşı ve İncek;
Konya’da Meram; Şanlıurfa’da Yeşildirek;
İzmir’de Basmane, Buca; Bursa’da ise Nilü-
fer gibi ilçeleri sayabiliriz.
KAPAK KONUSU
İstanbul İnşaatçılar
Derneği Başkanı
Nazmi
DURBAKAYIM
Denetim olmazsa inşaatçı
müteahhit furyası yaşanır