31
EKONOMİK
FORUM
D
epremde çarpık yapılaşma zayiatı
artırdı. Bugün şehrin dört bir yanın-
da yeni ve güzel projeler üretiliyor
olmakla birlikte, gecekondular da kimi iki
katlı, kimi de müstakil ev adı altında varlı-
ğını sürdürüyor. Hatta bazen “gecekondu”
tanımını hak eden çok katlı binalara dahi
rastlıyoruz. 80’li yıllara kadar inşa edilmiş
sağlıksız binaların yenilenmesi için kentsel
dönüşümün hızlandırılması gereklidir. İs-
tanbul, kentsel dönüşüm projeleri ile ‘ıslah’
edilmeye çalışılsa da gecekondular en lüks
semtlerde bile plaza ve rezidansların arasın-
da şehre bakmaya devam ediyor.
İnsanlara, hak ettikleri şekilde güvenli
ve modern ortamlar sunulmalıdır. Yenileme
dönüşüm projelerini gönülden destekliyo-
ruz. Kentler kendi kendini değiştirebilme
kapasitesine sahip olmakla birlikte değişim
kendiliğinden gerçekleşmediğinde kamusal
müdahale yoluyla hayata geçirilmeli. Kentle-
rin değişime ayak uyduramamış ve kendini
yenileyememiş bölgelerinde kamumüdaha-
lesi bazen kaçınılmaz oluyor. Yine de kentsel
dönüşüm projeleri sadece mimari mantıkla
yapılmamalı. Yenileme alanlarına projeyle
birlikte sosyal- teknik donatıyı da getirmek
lazım. Katılımcı bir model gerekiyor, insan-
ların yaşam tarzları bozulmamalı. Orijinal
tasarımları olan, gelecek nesillere kalacak
ve değerini uzun yıllar boyunca koruyacak
binalar inşa etmek gerekiyor.
S
ağlıklı ve amacına uygun kentsel dönüşüm süreçleri için ön-
celikle her şehir, her semt için master planlar oluşturulup bu
doğrultuda gerçekleştirilecek imar planlarının üzerinden gitmek
gerektiği görüşündeyim. Ancak mevcutta kentsel dönüşüm algısı
ise eski veya güvensiz binaların yıkılıp yerine yenilerinim yapılma-
sının ötesine geçemiyor maalesef. Tabii ki daha güvenli binaların
inşa edilmesi, kentsel dönüşümün en önemli sonuçlarından. Ancak
bu yapılırken, daha güzel, daha planlı şehirler için master planlar ve
imar planları ihmal edilmemeli.Sürecin sağlıklı yürümesi için kentsel
dönüşüm konusunda önemli çalışmalar yürütüyoruz. Bunlardan biri
Nef ve Kentsel Strateji işbirliğiyle kurulan Kentsel Vizyon Platformu.
Bu çerçevede bugüne dek 81Kent81Vizyon, 39KENT1İstanbul prog-
ramları yürütüldü. 81Kent81Vizyon ile kentlerin vizyon ve eylem
çerçevesinde yeniden kurgulanması için yol haritaları oluşturduk.
Her bir il için bir kitapçık hazırladık. 39KENT1İstanbul ile de her biri
Avrupa ve Anadolu kentlerinin bazılarından büyük 39 ilçenin farklılık
gösteren dönüşüm dinamiklerini ortaya çıkardık.
K
entsel dönüşümün gerekliliği olan yeşil alanlar, sosyal donatılar ise
göz ardı ediliyor. Fikirtepe’de kentsel dönüşüm çalışmaları 4 sene
önce başlamasına rağmen hâlâ tam bir sonuç alınabilmiş değil. Kent-
sel dönüşümle parsel bazında değil, ada bazında projeler geliştirilirse
beton yığınları azalacak, yeşil alanları fazla ve sosyal donatıları, kapalı
otoparkları, geniş sokakları olan projeler geliştirilebilecek. Ada bazında
inşaat yapabilmek için birtakım yasal düzenlemelerin yapılması gere-
kiyor. Ada bazında çözümün önündeki en büyük engellerden birisi,
ülkemizde uzlaşma kültürünün olmamasıdır. Kentsel dönüşüm, eski
yıpranmış binaları yıkıp, sağlam bina yapma olmamalıdır. Aksi takdir-
de, çeyrek asır sonra sağlam binaların önündeki mekanların kalitesini
yükseltmek için yeniden kentsel dönüşüm yapmak zorunda kalacağız.
Kentsel dönüşüm, sadece yapı ve mekan kalitesini yükseltmek için
değil, toplumun bütüncül huzur ve refahını artırmak için de kullanıl-
malıdır. Kentsel dönüşüm, tüm tarafların ortak menfaatlerine yönelik
önermeler içermesi halinde, bir ortak uzlaşıya dönüşebilir. Bu anlamda
devlet mutlaka denetleyen ve hakem olmak zorundadır.
Pojeler sadece mimari
mantıkla yapılmamalı
DAP Holding Yönetim
Kurulu Başkanı
Ziya
YILMAZ
Master ve imar planları
ihmal edilmemeli
Parsel değil, ada bazında
projeler geliştirilmeli
NEF İcra Kurulu
Başkanı
Erden
TİMUR
Aydoğan İnşaat
Yönetim Kurulu Başkanı
İrfan
AYDOĞAN