Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  30 / 132 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 30 / 132 Next Page
Page Background

EKONOMİK

FORUM

30

B

u çalışmalarda deprem riskinin

amaçtan çok araç gibi kullanıldığını

düşünüyorum. Niteliksiz konut sto-

ğunu dönüştürme aşamasında, bölgenin

deprem riski mutlak surette dikkate alınıyor

fakata yapı stoğunun durumu ile birlikte an-

cak bunun temel amaç olduğunu gösteren

donelerle maalesef ki çok karşılaşamıyoruz.

İstanbul özelinde şu ana kadar riskli alan ilan

edilen yerlerin yüzdesel olarak 2. deprem

bölgelerinde olduğunu görüyoruz. Bina ba-

zında yapılan dönüşümlerde ise deprem ris-

kinden çok rantın yüksek olduğu yerlerde ve

ilave inşaat hakkı kazanılan parsellerde böyle

bir gelişimin olduğu görülüyor. Halihazırda

bölgesel olarak riskli alan ilanı ile bölgesel

projelerin ilerlemesi ile ilgili de çeşitli riskler ve

sıkıntılar ile ilgili belediyeler de mal sahipleri

de karşı karşıya kalıyor.

Riskli alan tespitlerindemutlaka ki detaylı

fizibilite ve tespit raporları hazırlanmakta. Bu

raporlarda deprem riski ve yapı stoğu kalitesi

çakıştırılmak sureti ile dönüşümbölgeleri ön-

celiklerine göre alt bölgelere ayrılabileceğini

düşünüyorum. Dünyada kentsel dönüşüm

projelerinin iyi örneklerine baktığımızda ortak

özeliklerinin başarılı bir kamu - özel sektör

işbirliği yönetimi olduğu sonucuna ulaşıyo-

rum. Buradan hareketle belki bu birlikteliği

çok iyi kurgulamak gerekir. Bu denli büyük

projelerde para çok ama çok önemli... Finan-

sal kaynak yaratamadığınız sürece projelerin

hayata geçmesine imkan yok. Bu nedenle işin

çatısını oluştururken kamu kadar özel sektö-

rün de beraber hareket ettiği, finansal mode-

lin ve planlamanın da iyi yapıldığı bir süreç

yönetimi öncelikli şart. Bunları çözümledikten

sonra doğru planlama ki bir master plan ge-

rekliliği sözkonusu oluyor bu noktada. Küçük

alanlar için değil salt üst ölçekten başlamak

suretiyle alt ölçeklere inmek kaydıyla doğru

bir plan, bir kimlik ve bir stratejiye ihtiyaç var.

KAPAK KONUSU

Kamu ve özel sektör

işbirliği iyi kurgulanmalı

TSKB Gayrimenkul

Değerleme A.Ş.

Genel Müdürü

Makbule Yönel

MAYA

D

eprem bölgelerinde başlatılan

kentsel dönüşüm çalışmaları

özellikle problemli yapı stoğunun

yenilenmesi açısından çok önemli. Lakin

özellikle riskli alanlarda yaşanan ilan edilen

riskli alan ile deprem bölgesinin uyuşma-

ması akıllara rantsal uygulama tartışma-

sını getiriyor. Onun dışında riskli yapılar

noktasında mülkiyet hakkı sorunu dışında

kentsel dönüşümün hızla ilerlediğine ina-

nıyorum.

Önümüzdeki 10-15 yıllık süreçte kent-

sel dönüşüm hem malikler hem müteah-

hitler hem de gayrimenkul sektörü için

vazgeçilmezdir. Bu çalışmalarda öncelik

deprem veya afet sonrası hasar görece-

ği belli olan bölgeler konusunda hızlılık

çalışmaları yapılmalı. Şu an için kentsel

dönüşüm ekonomik değeri yüksek bölge-

lerde ilerliyor fakat afet riski yüksek bölge-

lerde oturan vatandaşlar için daha hızlı bir

hal almalı. Deprem bölgelerindeki kentsel

dönüşüm çalışmaları ile ilgili önerilerim

ise şöyle:

1)

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tüm

sürece hakim değil ve personeli de çok

yetersiz. Ciddi bir eğitim sürecinden geçi-

rilmeli. Her bir ilde farklı kentsel dönüşüm

uygulaması yapıyor bakanlık. Bu bir stan-

darda oturmalı

2)

Mülkiyet hakkına riayet edecek şe-

kilde bir düzenleme yapılmalı ki şu an 2/3

istediği şekilde karar vererek büyük hak

ihlallerine sebep oluyor.

3)

Yönetmelikler ve yasa bir bütünlük

arz etmeli. Şu an hem yasa hem yönetmelik

ve bundan dolayı yargı süreci tıkayabiliyor.

Yönetmelikler ve yasa

bir bütünlük arz etmeli

Gayrimenkul Hukuku

Derneği Başkanı

Ali Güvenç

KİRAZ